Schriftelijke vragen Carla Dik over argumenten afwijzen bewonersalternatief Portway 2012 A13 / A16
Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan de minister van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: De argumenten voor het afwijzen van het bewonersalternatief Portway 2012 voor de A13/A16
Kamerstuk: 2013Z11953
Datum: 12 juni 2013
Vraag 1
Herinnert u zich de aangehouden motie Dik-Faber/Van Veldhoven 1) over Portway 2012?
Vraag 2
Is u bekend dat Portway 2012 voorziet in aparte schermen voor de hoofdbaan en aparte (lagere) schermen voor de parallelbaan, waarmee aan de geluidseisen wordt voldaan?
Vraag 3
Klopt het dat u zelf van plan bent langs de A20 tussen Kleinpolderplein en afslag Crooswijk geluidsschermen van 5 tot 6 meter hoog te bouwen ter verbetering van de leefbaarheid? 2)
Vraag 4
Deelt u de mening dat de geluidsscherm-hoogte op de hoofdbaan bij Portway 4) 2012 niet substantieel onderscheidend is ten opzichte van uw eigen plan, daar zowel schermen, positie als intensiteiten vergelijkbaar zijn, en dit dus geen geldig argument is om Portway 2012 op dit punt af te wijzen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de bevindingen van de Commissie MER 3) dat “de leefomgeving langs de bestaande snelwegen A13 en A20 nauwelijks verbetert” met de A13/16? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Deelt u de bevindingen uit het “Rapport Doorrekening Portway” 4) dat de verkeersintensiteit op de A13 Overschie en op de A20 tussen Kleinpolderplein en Schieplein beduidend lager is dan bij de A13/16, zodat de leefbaarheid sterker verbetert? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Bent u ermee bekend dat Portway 2012 bij de A20 volledig afwijkend is van de voorgaande Portway versies - door het bestaande A20-viaduct en kunstwerken te gebruiken ter vermijding van majeure inpassingen - zodat eerdere kostencalculaties niet valide zijn bij de kostentoets van Portway 2012?
Vraag 8
Op welke kostencalculatie is uw uitspraak in het Nota-overleg MIRT d.d. 8 april 2013 gebaseerd dat Portway 2012 niet binnen het beschikbare budget past, en welke bedragen op hoofdlijnen heeft u hiervoor aangehouden? Bent u bereid deze calculatie openbaar te maken?
Vraag 9
Herinnert u zich uw uitspraak in dit Nota-overleg dat Portway 2012 minder robuust zou zijn dan de A13/16, omdat in het laatste geval de A20 en A13/16 bij calamiteiten elkaars uitwijkroute zijn?
Vraag 10
Kent u de bevinding uit het rapport NMCA 2011 dat bij de aanleg van de A13/16 zowel de A13/16 als de A20 kwetsbaar (niet robuust) blijven, en de reistijdnormen niet gehaald worden? Deelt u de bevindingen uit het “Rapport Doorrekening Portway” dat de reservecapaciteit bij Portway 2012 op de A20 beduidend groter is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Bent u bekend met de bevinding van het KiM 5) dat wegverbredingen en nieuwe verbindingen niet per definitie leiden tot een betere robuustheid? En dat een nieuwe situatie om specifiek onderzoek vraagt?
Vraag 12
Wat is in dat verband voor Portway 2012 en de A13/16 de kwantitatieve kwetsbaarheid en robuustheid volgens respectievelijk het TNO-systeem (NMCA 2011) en het KiM-instrument als daarbij de reservecapaciteit en het onderliggend wegennet wordt betrokken conform de Richtlijnen 6) uit NMCA 2011?
Vraag 13
Klopt het dat de variant van de A13/A16 volgens de bestuurlijke principeafspraken van december 2011 aangepast is ten opzichte van de varianten uit de trajectnota/MER van 2009?
Vraag 14
Op welke wijze heeft u gevolg gegeven aan de in de Code maatschappelijke participatie geadviseerde dialoog met initiatiefnemers? Heeft u zelf voorstellen gedaan tot aanpassing van het plan van de initiatiefnemers van Portway om het initiatief kansrijker te maken?
Vraag 15
Deelt u de mening dat een burgerinitiatief geen gelijke behandeling krijgt als aanpassingen van de initiatiefnemers om het plan kansrijker te maken en tegemoet te komen aan eerdere kritiek van uw ministerie, reden zijn om dit initiatief uit te sluiten terwijl u uw eigen plannen wel hebt aangepast? Zo nee, waarom niet?
1) Kamerstuk 33400-A nr. 86
2) Factsheet Geluidsschermen A20 Rotterdam, RWS, www.rijkswaterstaat.nl/A20geluidsschermen, maart 2012 en rapportage Analyse maatregelen PluG tov PreNomo d.d. 25 januari 2013
3) Toetsingsadvies van de Commissie voor de MER d.d. 23 november 2009 (rapport 1669-155)
4) Doorrekening Portway Budget 2012 alternatief met het RVMK http://www.bosvariant.nl/page43.php
5) ‘De betekenis van robuustheid’, Kennis instituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), 2010, (pg 47), http://www.kimnet.nl/sites/kimnet.nl/files/de-betekenis-van-robuustheid.pdf
6) NMCA 2011, bijlage 2 weganalyse: Richtlijn 1: Twee belangrijke indicatoren voor robuustheid te onderkennen: a. reservecapaciteit op de route waar een calamiteit zich kan voordoen en b. reservecapaciteit op de alternatieve uitwijkroutes (zie pg 29); Richtlijn 2: Het totale wegennet – HWN en OWN – in samenhang (incl. reservecapaciteit) te beschouwen (zie pg 37) http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/06/15/nmca-weganalyse/201191679-bijlage-2-technische-rapportage-wegen-weganalyse.pdf
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2013 > juni
- 27-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Waterkwaliteit
- 25-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Windenergie op land (AO d.d. 20 juni)
- 25-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet schriftelijk overleg Gezondheidsaspecten leefomgeving
- 25-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Scheepvaart
- 24-06-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik over KNMG standpunt medische beslissingen levenseinde pasgeborenen
- 24-06-2013 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik inz. reactie motie Ouwehand e.a. verbod ingrepen pluimveesec.
- 21-06-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik over de consumptie van "Schipholganzen"
- 21-06-2013 - Inbreng Carla Dik mbt subsidiariteit EU-voorstel: Plant- en diergezondheidspakket COM (2013) 264
- 20-06-2013 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik inzake Plan van aanpak Verspilling in de zorg
- 20-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Windenergie op het land
- 20-06-2013 - Inbreng Carla Dik t.b.v. Wijziging Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (Veegwet VWS 2012)
- 19-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de Fyra
- 19-06-2013 - Inbreng SO mbt reactie motie Ouwehand en Van Dekken inzake verbod ingrepen pluimveesector
- 18-06-2013 - Inbreng Carla Dik-Faber inzake Opheffing van de Publiekrechtelijke Bedrijfsorganisatie (PBO)
- 17-06-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik e.a. over het project Zwolle Spoort
- 13-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat mbt notaoverleg langdurige zorg
- 13-06-2013 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik inz. Resultaten intern. rev. onderb. ammoniakemissie-factoren
- 13-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Energiewende
- 12-06-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik over argumenten afwijzen bewonersalternatief Portway 2012 A13 / A16
- 12-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Milieuraad (AO d.d. 11/06)
- 11-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 18 juni 2013
- 11-06-2013 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van Startbeslissingen MIRT Verkenningen A58 en N65
- 10-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het notaoverleg Langdurige zorg
- 07-06-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik, Carola Schouten: mantelzorgers die weinig steun hebben aan hun baas
- 06-06-2013 - Inbreng Carla Dik ten behoeve van Wijz. Tabakswet door verhoging minimumleeftijd verkoop tabaksprod.
- 06-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Biotechnologie
- 05-06-2013 - Bijdrage Carla Dik aan het voortgezet algemeen overleg Grondstoffen en afval (AO d.d. 29/05)
- 04-06-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Preventiebeleid (AO d.d. 30/05)