Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de gaswinning in Groningen
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Economische Zaken aan een plenair debat met minister Kamp van Economische Zaken
Onderwerp: Debat over de gaswinning in Groningen
Kamerstuk: 33 529
Datum: 5 februari 2014
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):
Voorzitter. Bij het kabinetsbesluit over de gaswinning in Groningen zijn voor de ChristenUnie twee punten van cruciaal belang. Ten eerste moet de veiligheid van de Groningers vooropstaan. Ten tweede is de termijn van vijf jaar voor het investeringspakket voor de ChristenUnie een te beperkte horizon. Het pakket moet zich richten op de langere termijn.
Ik ben meerdere malen in het gebied geweest om te spreken met bewoners en om naar de schade aan huizen en gebouwen te kijken. Veel mensen zijn hun gevoel voor veiligheid kwijt. In de afgelopen tijd heb ik in discussie over de gaswinning nog te vaak de termen "leveringszekerheid" en "langetermijncontracten" gehoord. Er is één belang dat daar nog voor moet staan, in hoofdletters: veiligheid. De ChristenUnie zet veiligheid op nummer één. Doet de minister dat ook?
Staatstoezicht op de Mijnen adviseerde de minister een jaar geleden om de gasproductie uit het Groninger veld zo snel mogelijk, zo veel mogelijk en realistisch terug te brengen. Op dat moment had de minister de rem op de gaswinning moeten zetten. Het tegenovergestelde is gebeurd: maar liefst 55 miljard kuub is het afgelopen jaar uit de grond gehaald. Waarom heeft de minister toegelaten dat meer gas werd gewonnen in plaats van minder? Het gevolg is dat het begin van herstel van vertrouwen, zoals door de commissie-Meijer ook is voorgesteld, in één klap weer tenietgedaan is. Vorig jaar was het immers overduidelijk dat er een beweging de andere kant op moest worden gemaakt.
Uit de onderzoeken van vorig jaar bleek een kans van 7% dat op korte termijn een zwaardere aardbeving optreedt. Nu, een jaar verder, is dat risico gestegen naar 11%. Dit kunnen we niet negeren. Het is goed dat het kabinet nu in beweging is gekomen. Het advies van Staatstoezicht op de Mijnen om de productie bij Loppersum stil te leggen, is voor 80% opgevolgd. Dat is substantieel, maar is het voldoende vanuit het perspectief van veiligheid? Hoever moet het totale productieniveau worden verlaagd, dus ook in het zuiden van de provincie? We hebben stapels rapporten over bevingsrisico's, maar noch uit de rapporten, noch uit de technische hoorzitting met experts van vorige week kwam een eenduidig antwoord. Tegelijkertijd kunnen we nieuwe onderzoeken, zoals de contra-expertise van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, verwachten. Voor de ChristenUnie staat die veiligheid ook voorop. Vindt de minister ook dat de uitkomsten van deze onderzoeken onverkort moeten worden opgevolgd, ook als dat in de loop van dit jaar tot productievermindering leidt?
Ik vraag de minister ook naar de productieverhoging buiten het Loppersumcluster. De ChristenUnie vindt dat een minimale productieverhoging alleen is uit te leggen als de bodemsituatie dat toelaat. Is de minister bereid om door TNO nader onderzoek te laten doen naar de compactie in specifieke clusters in het zuidelijke deel?
Ook zoutwinning leidt tot bodemdaling. In sommige gebieden vindt zowel gaswinning als zoutwinning plaats. Hoeveel is al bekend van het effect van beide activiteiten op bodemdaling en bevingen?
De tweede belangrijke eis van de ChristenUnie is een ruime horizon voor het investeringspakket. De ChristenUnie wil verder kijken dan de vijf jaar in het akkoord. We hebben het dan over concrete bedragen na 2018. Hierover is door verschillende fracties een motie opgesteld en uiteraard heeft ook de ChristenUnie die ondertekend. Tijdens de hoorzitting in Groningen op 27 januari bleek dat herstel van schade en versteviging van gebouwen prioriteit hebben bij bewoners. Herstel van schade is wat ons betreft niet aan bedragen uit het akkoord gebonden. Alle schade moet worden hersteld. Kan de minister bevestigen dat schadeherstel niet ten koste zal gaan van andere onderdelen van het akkoord, ook niet als de schadebedragen hoger zullen uitvallen?
Bij het herstellen van schade is volgens de Technische commissie bodembeweging ook van belang welke objectieve criteria worden gehanteerd. Zo is het belangrijk om vast te stellen wat de maximale grondversnelling is waarop versterking is gebaseerd. Wanneer komt de minister met objectieve criteria voor het verstevigen van huizen en gebouwen? Een jaar geleden zouden die criteria immers al opgesteld worden.
Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat Nederland een strategische visie heeft op onze gasvoorraden. Hoe passen deze gasvoorraden in de transitie naar duurzame energie? Vorig jaar heeft de Kamer een motie van de ChristenUnie hierover aangenomen. Waarom wil de minister deze motie niet uitvoeren?
Ik kom tot een afronding. De zorgen van de Groningers zijn ook de zorgen van de ChristenUnie. Het Groningse gas is niet vanzelfsprekend. Groningen beeft en eens is het gas op. We moeten af van onze gasverslaving. De productie moet omlaag. Bij dat alles gaat voorop: de veiligheid van de Groningers.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > februari
- 27-02-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik over reductie zwerfafval en statiegeld op kleine (bier-, )flessen
- 27-02-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik over moeizame samenwerking tussen 26 Utrechtse gemeenten en Achmea
- 26-02-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over Mobiliteitskaarten en OV-chip 2.0
- 25-02-2014 - Inbreng Carla Dik tav Stand zaken omtrent beschikbaarstelling info over twee Limburgse spoorlijnen, die voor decentralisatie en aanbesteding in aanmerking komen
- 21-02-2014 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Carla Dik over de carnavalscampagne "Drinken als een prins"
- 20-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Milieuraad (AO d.d. 19/02)
- 20-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg NVWA (AO d.d. 06/02)
- 20-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Duurzaam hout (AO d.d. 04/12)
- 20-02-2014 - Inbreng Carla Dik tbv Regels inz gemeentelijke ondersteuning op gebied zelfredzaamheid e.d. (WMO'15)
- 19-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 3 maart 2014
- 19-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Gewasbeschermingsmiddelen en bijensterfte
- 18-02-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik over opnemen Structuurvisie Schaliegas in Structuurvisie Ondergrond
- 13-02-2014 - Inbreng verslag Carla Dik-Faber ten behoeve van de Wet stelsel openbare bibiotheekvoorzieningen
- 12-02-2014 - Inbreng SO Carla Dik-Faber ten behoeve van ADL-assistentie-concept van het "FOKUS-wonen"
- 11-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad d.d. 17 en 18 feb. 2014
- 06-02-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over verduurzaming van het regionale openbaar vervoer
- 06-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg NVWA
- 05-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over het standpunt VNG uitvoering nieuwe WMO
- 05-02-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de gaswinning in Groningen
- 05-02-2014 - Inbreng Carla Dik tbv Besluit externe veiligheid ivm vervoer gevaarlijke stoffen transportroutes