Bijdrage Carla Dik-Faber aan plenair debat over bericht foute berekeningen ministerie luchtkwaliteit
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan een plenair debat met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: Dertigledendebat over het bericht dat het ministerie foute berekeningen maakt van de luchtkwaliteit
Kamerstuk: 30 175
Datum: 17 januari 2013
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):
Voorzitter. Er is veel discussie over de modellen, de rekenmodellen voor luchtkwaliteit. Natuurlijk gaat het uiteindelijk niet om de getallen en formules maar om de gezondheid van mensen die aan te hoge concentraties luchtverontreiniging worden blootgesteld. Het is daarom van groot belang dat die modellen kloppen. Ik heb dit verwoord in een motie die ik heb ingediend bij de begrotingsbehandeling en vervolgens heb aangehouden in verband met enige spraakverwarring tijdens het debat. Ik zie deze vandaag graag opgehelderd.
Ik begin met de geschiktheid van de modellen voor stedelijke snelwegen. Er zijn twee modellen waaruit gekozen moet worden: een model voor snelwegen en een model voor gemeentelijke wegen. Nu er steeds vaker bij snelwegen in stedelijk gebied dicht langs de weg wordt gebouwd, ontstaan er situaties waarin eigenlijk geen van beide modellen past. Ik snap dat de staatssecretaris het beste model wil kiezen, maar in dit geval bestaat er eigenlijk geen beste model. Raken wij niet veel te ver weg van de werkelijke situatie? De staatssecretaris erkent zelf in haar brief van 19 november dat er situaties zijn waarin geen van beide modellen geldige resultaten geeft. Moeten wij in zo'n situatie niet gewoon ruimere marges hanteren vanuit het voorzorgbeginsel? Of is het niet toch verstandig om te bekijken of er een model ontwikkeld kan worden voor stedelijke snelwegen of juist een integraal model? Dan hoeft er niet gekozen te worden.
De volgende vraag is of de modellen nog wel voldoende aansluiten bij de werkelijkheid. Dan hebben wij het niet meer alleen over binnenstedelijke snelwegen maar over alle modellen. Er zijn steeds vaker berichten dat meetstations veel hogere waardes stikstofdioxide meten dan de waardes die uit de rekenmodellen naar voren komen. Ik heb er dan ook voor gepleit de modellen te ijken. De minister stelde tijdens het debat dat dit regelmatig gebeurt en dat het RIVM nog in 2010 en 2011 naar de modellen heeft gekeken en vervolgens heeft geconcludeerd dat aanpassing niet nodig is. Het verschil is echter slechts één lettertje: kijken is iets anders dan ijken. Je kunt de invoergegevens wel actualiseren, maar dat is iets anders dan berekeningen regelmatig toetsen aan metingen. Het model SRM 2 is überhaupt nog nooit geijkt. Dat kan ook niet, want er zijn helaas te weinig meetstations langs snelwegen om op basis van data te ijken. Het stedelijk model SRM 1 is volgens mijn informatie voor het laatst in 2007 geijkt. Er is toen een rekenfactor toegevoegd die de bijdrage van het lokale verkeer verlaagt. En juist die rekenfactor lijkt nu te zorgen voor grote verschillen tussen de berekeningen en de werkelijke metingen. Die verschillen zijn het grootst op locaties in de buurt van drukke verkeerswegen.
Wat ook opvalt, is dat de rekenmodellen al jaren op een dalende trend wijzen van de concentratie NO2. Dat zou goed nieuws zijn. Echter, de meetstations signaleren een dergelijke daling totaal niet.
Sterker nog, voordat de snelheid op de A10 West werd verlaagd, was er zelfs een stijgende trend.
Kortom, de ChristenUnie vraagt de staatssecretaris het model SRM 1 voor stedelijke wegen te herijken aan de hand van recente meetgegevens van straatstations, het model SRM 2 voor snelwegen te ijken en hiervoor meer meetstations te plaatsen en hierbij ook specifiek te kijken naar de rekenfactor, de modellen vervolgens regelmatig te herijken en beleidsmaatregelen te nemen zodat de luchtkwaliteit juist op de meest vervuilde en verkeersbelaste locaties verbetert.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2013 > januari
- 31-01-2013 - Inbreng verslag Carla Dik-Faber inzake wijziging Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden
- 31-01-2013 - Inbreng Carla Dik inzake Aanbieding Jaarverslag Preïmplantatie Genetische Diagnostiek (PGD) Nl 2011
- 30-01-2013 - Inbreng verslag Carla Dik-Faber inzake Wijziging AWBZ en Invoerings- en aanpassingswet Zorgverz.wet
- 30-01-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik over bericht daling winstgevendheid warmtekrachtkoppelings-installat.
- 30-01-2013 - Inbreng Carla Dik inz. Aanbieding ontwerpbesluit tot wijziging Besluit doorvoer radioactieve stoffen
- 29-01-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Grondstoffen en afval
- 24-01-2013 - Bijdrage Carla Dik aan het voortgezet algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad (AO d.d. 23/01)
- 23-01-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair begrotingsdebat Economische Zaken: Landbouw en Natuur
- 23-01-2013 - Bijdrage Carla Dik aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad d.d. 28 en 29 januari 2013
- 22-01-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik over een hardheidsclausule bij annulering rijexamens door winterweer
- 22-01-2013 - Inbreng verslag Carla Dik-Faber inzake wijziging Elektriciteitswet 1998, Gaswet en Warmtewet
- 17-01-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan plenair debat over bericht foute berekeningen ministerie luchtkwaliteit
- 17-01-2013 - Bijdrage Carla Dik aan plenair debat verbreding A27 bij Utrecht en bestuurlijke situatie daaromtrent
- 17-01-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de afrit Hoevelaken
- 16-01-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Biobrandstoffen AO d.d. 13/12
- 15-01-2013 - Bijdrage Carla Dik aan het plenair begrotingsdebat Economische Zaken: Economie en Innovatie (XIII)
- 07-01-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht Gemeente verdient aan kledinginzamelaars