week 18 en 19 - 2006

zaterdag 13 mei 2006 17:05

Daar ben ik weer. Tegen de gewoonte in een weekweblog overgeslagen. Dat is wel te verklaren. Ik ben de eerste week van het meireces met vakantie geweest. Vrijdagavond thuis gekomen en zaterdagmorgen direct weer vertrokken voor een werkbezoek aan de Verenigde Staten. Daarvan ben ik vanmiddag weer thuisgekomen.

De vakantie was heerlijk. Even loskomen van het werk. We troffen het geweldig met het weer. Daar kwam bij dat we ook nog eens aan de kust zaten. Wat wil een mens nog meer. Ondertussen werd thuis onze woonkamer en keuken opgeknapt door de schilder. Er was vorige week ook weinig nieuws te melden.

Het werkbezoek aan de VS was ook goed. Samen met een aantal collega’s uit de Vaste Kamercommissie LNV (Oplaat, Atsma, Snijder-Hazelhoff, Koopmans, Douma en griffier van Leiden). Helaas moest collega Waalkens ons op Schiphol al verlaten vanwege hoge koorts. Het was een boeiend en intensief programma. We zijn eerst naar Washington gegaan. Daar hebben we in twee dagen tijd met een groot aantal mensen (ministerie, politiek, vertegenwoordigende organen) gesproken over onder meer de ontwikkelingen rond de WTO en de nieuwe Farm Bill. Duidelijk werd wel dat er van de kant van de VS weinig beweging te verwachten valt als het om de WTO-onderhandelingen gaat. Ook werd duidelijk dat de Amerikaanse boeren het beleid bepalen. Zeker met verkiezingen voor de deur (in november) zal daar weinig in veranderen. In Washington hebben we uiteraard ook even de tijd genomen om onder andere het Witte Huis, het Capitol en het Vietnam-monument te bezoeken. Toeval of niet, maar tijdens ons bezoek aan Washington bereikte de populariteit van Bush in de polls een absoluut dieptepunt.

De overige dagen brachten we in de staat Wisconsin door. Daar hebben we ook met een aantal mensen gesproken, maar vooral bedrijven bezocht. Waaronder een melkveebedrijf met 3000 (!)  koeien. Ze zijn er nog groter. We hebben ook bedrijven bezocht van Nederlandse emigranten. Minder regels, meer ruimte en dus meer toekomst vormde voor hen de belangrijkste redenen om Nederland achter zich te laten. Al met al een uiterst boeiend en voor mij als LNV-woordvoerder ook uiterst informatief bezoek. Dit was geen verkeerde (tijds) investering. Mijn complimenten overigens voor de vertegenwoordiger van de LNV-raad in Washington, Wim Tacken. Hij heeft ons fantastisch begeleid en een groot deel van het programma georganiseerd.

Een week vakantie en een week naar het buitenland heeft wel gevolgen. Zo is mijn mailbox overvol (ik heb de eerste mails vanmiddag direct weggewerkt) en ligt er veel post. Maandag heb ik ook al direct een notaoverleg over Hoger Onderwijs.  Even bijkomen is er dus niet bij.

In Amerika was het nieuws van de dag de lage polls voor Bush en de hoge olieprijzen. Tussen beiden zit overigens wel een verband. Ook merk je dat de oorlog tegen Irak in de VS steeds meer ter discussie komt te staan. Ook de coming-out van de dochter van vice-president Cheney haalde de voorpagina van de Washington Post.

In Nederland weer veel VVD als ik de kranten moet geloven. Verdonk en Rutte vechten elkaar de liberale tent uit. De leden kunnen inmiddels hun stem uitbrengen. Ik vermoed dat Verdonk het gaat winnen. De peilingen lijken haar een duw in de rug te geven en ook liberalen kunnen tellen. Groot nieuws is natuurlijk ook de Zembla-uitzending over Hirsi Ali. Het nieuws daarover bereikte ons ook in de VS. De VVD heeft volgens mij een mega-probleem. Ik ben benieuwd waar de vermeende daadkracht van Verdonk bij Hirsi Ali toe zal leiden. Reken er maar op dat de Nederlandse kiezer dit op de voet zal volgen.

Arie Slob

Reacties op 'week 18 en 19 - 2006'