Britney Spears in binnenlanden van Borneo

woensdag 10 mei 2006 23:44

Vanochtend vroeg op weg gegaan. Als eerste bezochten wij een longhouse, de traditionele manier van wonen van de Dayak. Er wonen 92 mensen. Allemaal aan elkaar verwant. Eén van onze begeleiders vertelt dat zijn moeder is opgegroeid in zo’n longhouse. Een aantal jaren geleden heeft het Indonesische leger bijna alle longhouses verwoest. Deze manier van leven werd niet geaccepteerd. Die was te communistisch. Zelf denkt hij trouwens dat hij niet zou kunnen aarden in een longhouse. Daarvoor is hij ook te individualistisch geworden. Verder hebben wij de hele dag de rivier afgevaren met een speedboot. Met zo af en toe een uitstapje. Een geweldige ervaring. Letterlijk hoogtepunt was de klim door het bos naar een uitkijktoren. Daar hadden we een prachtig uitzicht over de rivier. Na de klim die zo’n kwartiertje duurde droop het zweet letterlijk van je af. Maar toen we daar eenmaal waren, was het uitzicht de moeite waard. Verder kwamen we langs allerlei dorpjes, ontmoetten we vissers in hun bootjes en zien we bos, heel veel bos. Ik moet er niet aan denken dat dit gebied uiteindelijk zou verdwijnen zoals al zoveel is verdwenen. Het was een geweldige ervaring. Maar toen we ergens stopten om thee te drinken en om emping te eten bleek dat zelfs in de binnenlanden van Borneo, waar de mensen zich in de rivier wassen en in houten één kamerwoningen op palen wonen, Britney Spears en Christina Aguilera de vedettes zijn. Hun posters hingen aan de muur van het café. De tv maakt van onze wereld een global village. Overal tot in het binnenland zagen we satelliet ontvangers naast de woningen staan. Hoe kunnen de mensen tevreden zijn met hun karige bestaan wanneer ze elke dag geconfronteerd worden met de welvaart die heerst op veel plaatsen in de wereld.

Op uitnodiging van het natureandpoverty* programma zijn de Tweede-Kamerleden Boris Dittrich (D66), Tineke Huizinga-Heringa (ChristenUnie) en Henk Jan Ormel (CDA) van 5 tot en met 13 mei op reis geweest naar Kalimantan, het Indonesisch deel van het eiland Borneo. De delegatie werd geleid door de Leidse antropoloog dr. Gerard Persoon, deskundig op het gebied van ontbossingvraagstukken.
Tineke Huizinga

Reacties op 'Britney Spears in binnenlanden van Borneo'