Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de situatie mbt aardbevingen in Groningen
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Economische Zaken aan een plenair debat met minister Kamp van Economische Zaken
Onderwerp: Debat over de situatie m.b.t. aardbevingen in Groningen
Kamerstuk: 33 529
Datum: 9 oktober 2014
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):
Voorzitter. De ChristenUnie wil niet dat Groningen in beweging is, maar dat deze minister in beweging komt. En als de minister in beweging komt, dan mag dat best met 5,0 op de schaal van Richter zijn. Vorige week werden de Groningers opnieuw opgeschrikt door een aardbeving. Dat is geen fact of life, zo zeg ik tegen de minister, en dat zal het ook nooit worden. Mensen voelen zich niet meer veilig in hun eigen huis. Het helpt dus ook niet om vanuit Den Haag te bezweren dat de Groningers weer rustig kunnen gaan slapen.
Ik memoreer de hoorzitting van 27 januari van dit jaar met bewoners van de provincie Groningen, waarin bleek dat herstel van schade en versteviging van gebouwen absolute prioriteit heeft. De veiligheid van de Groningers staat immers voorop. Nu, meer dan een halfjaar later, laat de uitvoering van het gaswinningsakkoord te wensen over. Bewoners ervaren onduidelijkheid en het uitvoeringstempo is te laag. De titel van het akkoord is "Vertrouwen op Herstel en Herstel van Vertrouwen". Ik moet helaas vaststellen dat het broze vertrouwen dat er was, de afgelopen maanden verprutst is. Bewoners staan met lege handen; zo voelen zij dat. Wat gaan de minister en de NAM doen om het vertrouwen en de veiligheid echt te herstellen, niet binnen een paar maanden of een paar jaar, maar nu?
Vanmorgen ontvingen wij de beantwoording van onze Kamervragen, waarvoor dank. Het tempo van het verstevigen van huizen wordt opgevoerd en de minister houdt ook de optie open van extra geld. Dat is positief. Toch heb ik nog wel wat vragen. Hoe kan het dat totaal niet duidelijk is hoeveel huizen preventief versterkt moeten worden, terwijl eerder werd gesproken over 50.000 woningen? En waarom wordt de focus verschoven van "zo veel mogelijk woningen" naar "de meest kwetsbare gebouwen"? Ik begrijp dat prioritering nodig is; we kunnen nu eenmaal niet alles tegelijk doen. Maar dit is wel een heel dubbel signaal naar de mensen in Groningen. Ik vraag de minister om duidelijkheid te geven. Wanneer zijn alle huizen verstevigd en is de veiligheid van de bewoners gegarandeerd?
De afhandeling van complexe schadegevallen is te beperkt en te traag. Uitstel van schadeherstel kan leiden tot nieuwe en grotere schade. Wat gaat de minister hieraan doen? Hoe zorgt hij voor een onafhankelijke schadebeoordeling? Nu keurt de slager immers zijn eigen vlees. En waarom gaat hij niet in op mijn vragen over regionale werkgelegenheid, ook een van de afspraken uit het akkoord?
Mijn volgende punt is dat de communicatie vanuit de dialoogtafel en de NAM onvoldoende en onduidelijk is. Er is een website ingericht, maar dat is niet genoeg. Veel mensen geven aan, niet te weten of ze onder een bepaalde regeling zullen vallen voor herstel van schade of voor versteviging van hun woning. Wanneer krijgen zij deze duidelijkheid?
Het moge duidelijk zijn dat de ChristenUnie vindt dat de uitvoering van het akkoord sneller en duidelijker moet. Gaan de minister en de NAM hun verantwoordelijkheid nemen en de gemaakte afspraken nakomen? Kan de minister bovendien toezeggen dat eventueel extra geld voor schadeherstel niet ten koste gaat van afgesproken regionale investeringen in economie en infrastructuur? Is de minister ook bereid om het aardbevingsgebied uit te breiden tot de stad Groningen en Hoogezand-Sappemeer, nu ook deze gebieden met bevingen te maken hebben? De NAM trok tot nu een harde grens, terwijl de bevingen wel degelijk buiten de vastgestelde zones gevoeld zijn en daar ook schade hebben veroorzaakt. Ook hier is sprake van waardevermindering van huizen. Waarom ontkent de minister deze waardevermindering? Is hij bereid om ook mensen die moeten verhuizen voor een nieuwe baan onder de bestaande regeling te brengen? Met iedere klap wordt het immers moeilijker om je huis te verkopen.
Gisteren werd bekend dat het gaswinningsbesluit vertraging oploopt. Dit is niet vertrouwenwekkend. Wanneer komt de minister nu wel met zijn besluit? Houdt het winningsplan rekening met nieuwe metingen, met tussentijdse conclusies en met de gevolgen van verplaatsing van productie?
Mijn laatste vraag is of de minister al begonnen is met de voorbereidingen op een eventueel besluit tot drastische vermindering van de aardgaswinning. Dat stond immers in de motie van de ChristenUnie die door deze Kamer is aangenomen.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > oktober
- 31-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de plenaire behandeling van de Begroting Economische Zaken (onderdeel landbouw en natuur) (XIII)
- 30-10-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de Financiering van de nieuwe tropenopleiding
- 29-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de plenaire behandeling van de Begroting Infrastructuur en Milieu (XII)
- 28-10-2014 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van de Notitie reikwijdte en detailniveau planMER Schaliegas
- 24-10-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de toezegging uit het debat over de Wet langdurige zorg, waarin hij aangeeft dat het aantal dagdelen KDC geen norm kan zijn voor een Wlz indicatie
- 16-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Vervoer en beheer hoofdrailnet (ontwerpconcessies)
- 16-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Transitie Wmo (AO d.d. 15/10)
- 16-10-2014 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van Omgevingswet
- 15-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 28 oktober
- 10-10-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de dreigende sluiting van de beademingsafdeling in Zuidhorn
- 09-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de situatie mbt aardbevingen in Groningen
- 09-10-2014 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van Regels ten behoeve van een verantwoorde groei van de melkveehouderij (Wet verantwoorde groei melkveehouderij)
- 08-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Staatsbosbeheer en voortgezet schriftelijk overleg Concept-convenant met staatsbosbeheer
- 08-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Transitie Wmo
- 08-10-2014 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van Regels ter bescherming van de natuur (Wet natuurbescherming)
- 03-10-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de tarieven van NS op korte afstanden
- 02-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg EU Klimaat- en energiepakket (AO d.d. 30/09)
- 02-10-2014 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van Uitvoering van het op 13 december 2006 te New York tot stand gekomen Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (Trb. 2007, 169)
- 02-10-2014 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van Rijkswet houdende goedkeuring van het op 13 december 2006 te New York tot stand gekomen Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (Trb. 2007, 169 en Trb. 2014, 113)
- 02-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Natuurbeleid
- 01-10-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Vervoer en beheer hoofdrailnet (ontwerpconcessies)