Schriftelijke vragen Carla Dik over de realisatie van Randstadspoor Utrecht-Harderwijk
Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: De realisatie van Randstadspoor Utrecht-Harderwijk en de ontwikkeling van de spoorcorridor Utrecht-Zwolle
Kamerstuk: 2014Z04884
Datum: 17 maart 2014
Vraag 1
Kent u het bericht “Nog geen oplossing voor Utrecht – Harderwijk”? 1)
Vraag 2
Herinnert u zich de uitspraak van uw ambtsvoorganger dat het streven blijft dat bij Randstadspoor Utrecht-Harderwijk uiteindelijk alle vier Randstadspoortreinen zullen stoppen in Putten? 2)
Vraag 3
Kunt u aangeven wat de actuele stand van zaken is van het project Randstadspoor Utrecht-Harderwijk? Klopt het dat de planstudie die sinds 2010 liep inmiddels is stopgezet en dat er een Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek is gestart? Zo ja, waarom is de Kamer niet geïnformeerd over het stopzetten van deze planstudie en wat zijn de kaders en de planning van het nieuwe MIRT-onderzoek? Is het nog steeds de bedoeling dat Randstadspoor Utrecht-Harderwijk vanaf uiterlijk 2018 elk kwartier gaat rijden? Zo nee, welke actie heeft u ondernomen richting ProRail en wat is dan de nieuwe planning?
Vraag 4
Klopt het dat de planstudie is stopgezet omdat de geplande derde en vierde Randstadspoorsprinter niet passen op de huidige infrastructuur, zelfs niet als station Putten wordt overgeslagen? Klopt het dat dit onder meer wordt veroorzaakt door recent aangescherpte veiligheids- en robuustheidsnormen en nieuwe langere halteertijden van ProRail? Kunt u een verklaring geven voor deze langere halteertijden en hierbij de toezegging van uw voorganger betrekken dat het nieuwe sprintermaterieel juist zou leiden tot een sneller in- en uitstapproces? 3)
Vraag 5
Is er een doorrekening gemaakt van de gevolgen van deze nieuwe veiligheids- en robuustheidsnormen en deze nieuwe halteertijden voor de bestaande dienstregeling en voor de mogelijkheden van betere benutting van het spoor in heel Nederland?
Vraag 6
Bent u bereid om samen met NS te onderzoeken hoe de procestijden bij stations door technische en organisatorische (innovatieve) maatregelen kunnen worden verkort om te komen tot integraal-optimale benutting van materieel en infrastructuur?
Vraag 7
Herinnert u zich de motie-Slob c.s. en de motie-Cramer c.s. 4) waarin de regering wordt verzocht in kaart te brengen welke infrastructurele maatregelen (zoals inhaalsporen) nodig zijn om een kwartiersdienst van zowel sprinters als intercity’s op het traject Utrecht–Zwolle mogelijk te maken met een betere aansluiting van de sprinters op de intercity’s en de reacties van uw ambtsvoorganger daarop? 5)
Vraag 8
Hoe kijkt u er tegenaan dat na acht jaar van vele vragen en aangenomen moties en een Kamernotitie 6) er nog steeds geen integraal beeld is van mogelijke oplossingen van huidige en toekomstige knelpunten op de corridor Utrecht-Bilthoven-Amersfoort-Zwolle?
Vraag 9
Deelt u de mening dat het, gezien de actuele problemen van Randstadspoor, beter was geweest als bij de ontwikkeling van het stationsgebied Bilthoven, in tegenstelling tot de antwoorden van uw ambtsvoorganger op meerdere vragen 7), wel rekening was gehouden met toekomstige inhaalsporen omdat de realiteitswaarde van deze inhaalsporen wel degelijk hoog was? Deelt u de mening dat er wel aanleiding was voor een ruimtereservering bij Bilthoven voor deze inhaalsporen omdat ook toen al een capaciteitsprobleem te voorzien was? Hoe gaat u in de toekomst voorkomen dat ruimte voor inhaalsporen verloren gaat?
1) http://www.randstadspoor.nl/content/berichten.asp?action=bericht&id=127 14-12-2012
2) Kamerstuk 22 026, nr. 369, blz. 21
3) Kamerstuk 29 984, nr. 82, blz. 8 en 9
4) Kamerstuk 29 984, nr. 67 en Kamerstuk 29 984, nr. 190
5) Kamerstuk 29 984, nr. 146 en Kamerstuk 32 123-A nr. 79, blz. 24 en 43
6) Notitie "Impuls voor de Veluwelijn" van het lid Slob (CU), 7 oktober 2010 (2010Z14421)
7) Kamerstuk 32 500-A, nr. 5 vraag 118, 17 november 2010, Kamerstuk 29 893 nr. 119, 17 mei 2011, Kamerstuk 32 500-XII, nr. 72, vraag 24, 18 mei 2011, Kamerstuk 29 893 nr. 122, 30 juni 2011, Kamerstuk 32 500-A nr. 29, 6 december 2010, Kamerstuk 32 500-A, nr. 63 blz. 107, 6 december 2010
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > maart
- 27-03-2014 - Inbreng voorstel wet Pia Dijkstra tot wijziging Wet orgaandonatie ivm opnemen actief donorregistratiesysteem
- 27-03-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Fyra
- 26-03-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan voortgezet algemeen overleg OV, OV-chipkaart en Taxi (AO d.d. 06/03)
- 26-03-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Mestbeleid
- 25-03-2014 - Schriftelijke vragen Schouten en Dik over bericht dat Voedselbank EU-geld armoedebestrijding opeist
- 20-03-2014 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik ten behoeve van Premiegevolgen van overhevelingen Zvw en AWBZ
- 20-03-2014 - Inbreng Carla Dik inz. Regels: kunnen verlenen verplichte zorg aan persoon met psychische stoornis
- 20-03-2014 - Inbreng Carla Dik inzake Advies Gezondheidsraad risico's gewasbeschermingsmiddelen voor omwonenden
- 19-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik over de voortgang van convenant "Asbestdak eraf, zonnepanelen eraf"
- 19-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik over advies WHO om de dagelijkse hoeveelheid suiker te halveren
- 18-03-2014 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van de Landbouw- en Visserijraad op 24 en 25 maart 2014
- 17-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en het Lid de Vries (PvdA) over de extra sluiskolk bij Eefde
- 17-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik over de realisatie van Randstadspoor Utrecht-Harderwijk
- 17-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik e.a. dat nieuw handelsverdrag met VS Nl. schaliegasverbod bedreigt
- 17-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik ea over bedreiging schaliegasverbod door nieuw handelsverdrag met VS
- 13-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het terugroepen van vlees bij Van Hattem
- 12-03-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan VAO overleg Gewasbeschermingsmiddelen en bijensterfte (AO d.d. 19/02)
- 10-03-2014 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Vaststelling Rijksinpassingsplan Hertogin Hedwigepolder
- 06-03-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over voortgang capaciteitsverhoging op de Valleilijn
- 06-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik over het belastingregime voor lokale energie coƶperaties
- 06-03-2014 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van de Wet basisregistratie ondergrond
- 06-03-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg OV, OV-chipkaart en Taxi
- 05-03-2014 - Schriftelijke vragen Carla Dik: bericht dat hoogbejaarden De Riederborgh, Ridderkerk moeten verlaten
- 05-03-2014 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik inzake een aangepaste planning Structuurvisie Ondergrond
- 05-03-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Staatsbosbeheer
- 04-03-2014 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Voedsel (AO d.d. 18/12)