Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Duurzaam hout
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan een algemeen overleg met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: Duurzaam hout
Kamerstuk: 30 196
Datum: 8 oktober 2013
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie): Voorzitter. In 2010 voldeed het Maleisische keurmerk voor duurzaam hout MTCS niet aan de Nederlandse normen voor duurzaam hout. TPAC, de toetsingscommissie, was hierover heel duidelijk. Staatssecretaris Atsma heeft daarop afspraken gemaakt. Op drie kritische punten moesten er flinke stappen vooruit worden gezet. Dat waren de kaalkap, de rechten van de inheemse bevolking en de geografische kaarten. Men kreeg twee jaar om deze drie zwakke schakels aan te pakken. Het ging hierbij om slechts drie van de vele tekortkomingen die TPAC bij haar beoordeling had gevonden. We zijn nu twee en een half jaar verder. De TPAC maakte met haar evaluatierapport een besluit niet heel ingewikkeld. Klip-en-klaar wordt geconcludeerd dat de zwakke punten van MTCS niet zijn opgelost. Ik zal ze even langslopen.
Allereerst de kaalkap van oerwoud. In 2010 was het voor TPAC onduidelijk of MTCS grootschalige kaalkap toestond. Nu blijkt dat MTCS een kaalkap van 5% in zeven jaar toelaat. Dit komt overeen met vernietiging van 25% van de bossen in de normale cyclus van 35 jaar. Er zijn satellietbeelden van bossen waarop is te zien dat kaalkap nog steeds doorgaat, zonder dat het in de auditrapporten wordt vermeld. Zo verdwijnt het bos langzaam maar zeker. De Nederlandse overheid denkt dat ze duurzaam geproduceerd hout koopt. Vertrouwt de staatssecretaris papieren rapporten meer dan satellietbeelden?
Ten tweede de inheemse bevolking. TPAC stelde in 2010 dat MTCS traditionele gebruiksrechten van de inheemse bevolking niet erkende. Nu concludeert TPAC dat MTCS zich op dit punt niet heeft verbeterd. Sterker nog, het oordeel is keihard. Rechten van de inheemse bevolking worden alleen erkend voor diegenen die grondeigenaar zijn. Dan hebben we het over 0,36% van de bossen. Voor meer dan 99% van de bossen erkent MTCS dus geen rechten en is er geen inspraak voor de inheemse bevolking. Houtkap, kaalkap en aanleg van palmolieplantages vinden plaats zonder consultatie. Stelt u zich het vaststellen of wijzigen van een bestemmingsplan in Nederland eens voor zonder inspraak! Dat zou ondenkbaar zijn. In Maleisië leidt dit ook tot vele conflicten, dankzij het hout dat wij kopen.
Vanwege de tijd sla ik het kopje over kaartmateriaal maar even over, maar ook dat is onvoldoende.
Mijn conclusie is dat MTCS niet voldoet. De staatssecretaris wil de inspanningen belonen met een voorwaardelijke goedkeuring, maar er is juist een gebrek aan inspanning. De normen zijn er niet voor niets. Als we zo met voedselkeurmerken zouden omgaan, dan zou de wereld echt te klein zijn. Bovendien, een voorwaardelijke goedkeuring is al eens eerder geprobeerd, in 1997. Ook toen ging het om MTCS. Met de verklaring "op weg naar duurzaam" mocht het hout als duurzaam worden verkocht, het zogenaamde "verklaringenhout". Verbeteringen kwamen er echter niet. Het certificaat leidde tot veel onduidelijkheid in de markt en werd teruggetrokken. Nu lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Goedkeuring van MTCS schept bovendien onduidelijkheid en onzekerheid in de markt, omdat verschillende kwaliteiten worden toegelaten. Bedrijven en landen die de afgelopen jaren fors investeerden om te voldoen aan de TPAC-criteria hebben het nakijken en door het besluit van de staatssecretaris wordt de markt voor echt duurzaam hout ondergraven.
Als we MTCS niet toelaten tot het duurzaam inkoopbeleid is het niet zo, in tegenstelling tot wat anderen willen doen geloven, dat Nederland de grenzen sluit voor MTCS. Het is legaal en mag gewoon op de Nederlandse markt gebracht worden. De overheid heeft een voorbeeldrol, al kiest de staatssecretaris er nu voor om alle verantwoordelijkheid af te schuiven. De ChristenUnie doet een dringend beroep op de staatssecretaris. Vorige week vroeg ik haar met een bijl het paaltjeswoud van de ov-chipkaart omver te hakken. Alstublieft, staatssecretaris, houdt het daarbij en stuur niet de bijlen die u in Nederland niet wilt gebruiken om de ov-chippaaltjes om te hakken, naar Maleisië om daar het leefgebied van de inheemse volken kaal te kappen.
De voorzitter: Dank u wel. Precies op tijd. Dank ook voor uw coulante houding, die ik zeer op prijs stel.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2013 > oktober
- 31-10-2013 - Inbreng Carla Dik tbv Wijz. Scheepvaartverkeerswet ter verhoging boetecat. overtr.int.scheepv.routes
- 29-10-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de plenaire behandeling van de begroting VWS (XVI)
- 22-10-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de fiscale vrijstelling voor (agrarisch) natuurbeheer
- 21-10-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik over mog. sluiting spoorwegovergangen Heemstede-Aerdenhout - Hillegom
- 21-10-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik over onwetendheid consumenten genetisch gemodificeerd voedsel
- 17-10-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Klimaat
- 09-10-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Groene Groei
- 08-10-2013 - Schriftelijke vragen Carla Dik over Zorgcentrum Geerestein
- 08-10-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Duurzaam hout
- 03-10-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Biobrandstoffen (AO d.d. 11/09)
- 02-10-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Hoofdlijnendebat over het Energieakkoord
- 01-10-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Verhoging minimumleeftijd verkoop tabaksproducten
- 01-10-2013 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg OV, taxi en OV-chipkaart