Welke overbodige regels kunnen volgens jou de prullenbak in?
'Door al die regels kom ik te weinig aan m'n echte werk toe.'
Je hoort het regelmatig uit de mond van leraren, verpleegsters en andere professionals in de zorg en het onderwijs.
De ChristenUnie wil zich inzetten voor een samenleving waarin mensen geen nummers zijn. Wij hebben vertrouwen in onze professionals en willen hen daarom de verantwoordelijkheid teruggeven. Wanneer de regelgeving doorslaat, worden mensen belemmerd in plaats van beschermd.
Neem een verpleegkundige die eindeloze checklists in moet vullen of met allerlei verschillende registratiesystemen werkt. Of een leerkracht van groep 1 en 2 die dagelijks uren bezig is met alle verplichte rapportages.
Ondanks de ambitie van het kabinet Rutte om de regeldruk in het onderwijs tegen te gaan, voerde het de afgelopen periode allerlei nieuwe regels in waar onderwijzers en leerlingen niet op zaten te wachten. Zoals de hoge 1040-urennorm. We moeten nu eens verder gaan dan alleen goede bedoelingen en echt iets aan regeldruk doen.
Jij kunt ons helpen!
Welke regel(s) vind jij overbodig en/of belemmerend als professional in de zorg of het onderwijs - of gewoon als burger?
Laat het ons hieronder weten. Binnenkort presenteert de ChristenUnie - mede naar aanleiding van jouw input op deze pagina - een plan van aanpak om de regeldruk te verminderen.
- Labels
Nieuwsarchief > 2012 > augustus
Geen berichten gevonden
Reacties op 'Welke overbodige regels kunnen volgens jou de prullenbak in?'
Verder kunnen alle belastingregels wat mij betreft worden opgedoekt. Vervang alle belastingen door één redelijke bronbelasting (op inkomen) waardoor burgers bijdragen aan de collectieve voorzieningen. Maar niet daarnaast ook nog eens btw, vermogensheffing, overdrachtsbelasting, erfbelasting, etc. etc. etc.
Tenslotte de forensentax waar de CU aan heeft meegewerkt: volstrekt idioot plan dat zo snel mogelijk van tafel moet! Degene die dat bedacht heeft moet zich in een hoekje gaan zitten schamen.
Handelingsplannen
Leerplannen
Plan van toetsing en afsluiting
Groepsplannen
Vakgroepsplannen
Sectorplannen
Vakantieplannen
En dan de protocollen:
dyslexie,
, add,
ADHD,
ODD,
NLD
, moeilijke ouders,
drugs,
diefstal
, alcohol
, agressie,
mishandeling,
Kortom.....
Als ik momenteel een paracetamol wil geven aan een patient met hoofdpijn ben ik een half uur bezig met de administratie!!!
Ik zal het uitleggen
Alle medicatie moet tegenwoordig op naam besteld worden. Als een patient dus geen paracetamol op recept heeft, moet ik aan de arts een recept vragen. Ik moet deze opzoeken en wachten tot deze tijd heeft en het verhaal uitleggen. Daarna moet ik weer wachten, want deze moet dat elektronisch voorschrijven (dat kost deze zon 5 tot 10 minuten, vanwege inloggen e.d.). Vervolgens moet ik inloggen in ons medicatie systeem (5min) en de nieuwe medicatielijst uitprinten, deze vervangt dan de oude (dus ik kan niet meer zien wat er die dag al gegeven is, erg fout gevoelig). Vervolgens moet ik die perforeren en er mee naar de medicijnkamer en inklappen, de oude lijst moet ik archiveren, want deze moet 2 jaar bewaard worden, volgens de regels. Vervolgens moet ik een paracetamol uit de noodvooraad pakken, daarvoor moet ik het aantal natellen en aftekenen (5min). Vervolgens moet ik een zo nodig lijst aanleggen. Daarop moet ik de naam geboortedatum middel en hoeveelheid schrijven en de datum waarop het gegeven is en mijn eigen naam. Vervolgens moet er een dubbelcheck plaatsvinden. Ik moet mijn collega halen (zoeken) en deze moet bekijken of ik het allemaal goed heb gedaan en dat ook weer op de zn lijst aftekenen. Nu dat klaar is kan ik het op het gewone recept aftekenen. Vervolgens moet ik dit rapporteren in het elektronisch dossier. Lang leve de regeldruk!
Bovendien zorgen dat deze regels dat er fouten gemaakt kan worden. Ik ken mensen die voor zichzelf medicatie bij zich hebben, bv dus paracetamol en dat gewoon aan de patient geven. Dat scheelt enorm veel werk! Bovendien hoe meer er afgetekend en gecontroleerd moet worden hoe meer dingen er fout kunnen gaan. Vele vergeten 1 ding in het proces. Om die fout later weer recht te zetten kost ook gauw een kwartier.
Het moet voorkomen dat verpleegkundigen zelf medicatie pakken en dat er grote voorraden ontstaan. Dat is juist wat er gebeurt. Hadden wij vroeger 1 doosje paracetamol nu hebben we er 10 op naam. Met als gevolg een enorme hoeveelheid medicatie. Deze mogen wij bij ontslag niet meegeven of aan andere patienten geven, dus deze gaan in een grote afval ton en worden vernietigd. Nu heb ik het in dit voorbeeld over paracetamol gehad, maar dat gebeurt nu met alle medicatie, ongeacht wat het kost! Het weggooien wordt niet gecontroleerd, dus als verpleegkundigen een pil willen hebben, de voorraad is enorm! Bovendien kan de medicatie op naam nooit gecontroleerd worden. Als ik een achterdochtige patient de medicatie aanbied en ze voor hem uitdruk, maar vervolgens nog weigert. Moet ik ze weggooien, want ze mogen niet in geopende blister teruggelegd worden. Dus verpleegkundigen kunnen bakken met pillen meenemen zonder dat het iemand opvalt. Dit schiet op alle terreinen zijn doel voorbij en kost enorm veel geld aan dure medicatie en veel dure tijd.
Zo ken ik er nog wel een paar. De HKZ is een papieren tijger. Audit kost veel geld en echt geloof me er is nog nooit zoveel onzin op papier gezet die nooit geraadpleegd wordt. Laat verpleegkundigen vrij. Die gaan echt wel klagen als ze de benodigde info niet kunnen vinden. Dan hebben we de HACCP. Ik moet als de maaltijden op de afdeling komen (als verpleegkundige) koud temperaturen, en als ze warm zijn nogmaals temperaturen en dat in maaltijden die ik nog moet serveren. Niet handig dus. Volgens dezelfde regels moet ik een flesje geconcentreerde voeding (houdbaar tot 2014) 2 dagen na levering weggooien omdat dat nu eenmaal de regels zijn. Dan hebben we het nog niet over veilig melden (VIM) of agressie registratie (ARGUS). Helemaal om gek van te worden. De zorg kan veel, heel veel goedkoper, beter en veiliger als er minder regels komen. Ik kan nog wel 10 voorbeelden bedenken maar het wordt laat. Verpleegkundigen zijn niet dom of laks die weten echt wel wat ze doen en nodig hebben daar zijn geen externe instanties voor nodig. Ze zijn ook heel kostenbewust (bv een lampje vervangen doen we zelf, dat kost trouwens ook inclusief voorrijdkosten 65 euro, dat mogen we niet zelf in verband met de brandveiligeheid, ja doei!)
De tijdsregistratie in de thuiszorg is wat mij betreft wel overbodig. In de meeste gevallen heeft de daadwerkelijke tijd geen gevolgen voor de eigen bijdrage van de client. En het is helemaal niet nodig om de declaraties door zorgaanbieders zo achter de komma te berekenen. Baseer de tarieven gewoon op een gemiddelde per week, dat werkt net zo goed.
Zelfgerichtheid, egoisme van scholen- voortkomend uit angst van de onderwijsinspectie- heeft grote gevolgen.
* De werkelijkheid is een papieren werkelijkheid.
* De onderwijskwaliteit is dramatisch teruggelopen. Ik durf 50% minder leerrendement bij een aantal MBO-opleidingen realistisch te noemen.
* De angst van docenten om in een enquete of andere verplicht evaluatief moment te grazen te worden genomen zet het fenomeen 'autoriteit' onder druk. Juist bij leerlingen die leiding nodig hebben. Juist in een tijd waarin autoriteit thuis, in de samenleving en in de digitale wereld verdwijnt. Dat is slecht voor hun toekomstige werkgevers. Slecht voor de economie.
* De regelgeving in het MBO is niet helder, waardoor MBO-instellingen het zekere voor het onzekere nemen en nog eens voro de zekerheid zelf regels introduceren. Bijv. logboeken laten bijhouden voor buitenschoolse projecten; welke vraag, hoe laat een student stelt, welk antwoord is gegeven.
* De verplichte uren zijn niet rendementvol: laat de docenten samen bepalen wanneer, wat nodig is. Soms is 'het tankje' van een klas vol en levert nog langer lesgeven niets op. Veel slimmer en rendementvoller om later de draad weer op te pakken. Of juist om langer door te gaan, als een klas enthousiast en fris meewerkt!
* Onderscheid maken tussen 'in instelling verzorgde uren' en 'binnen instelling verzorgde uren' in pure lariekoek. Je kunt bij sommige leerlingen veel beter veel buiten de deur, individueel aan de slag zijn. Bij andere opleidingen kan juist binnen school in een ruimte werken heel goed zijn. Geef die ruimte. Een maat voor alle opleidingen doet geen recht aan de beroepspraktijk.
* Geef docenten verantwoordelijkheid in plaats van managers. Docenten zijn betrokken en doen meer dan van ze gevraagd wordt. Managers zitten alleen maar hun baas te pleasen met excelsheets.
* Docenten ruimte geven is hard nodig voor hun motiviatie; als het niet snel veranderd, lopen veel MBO-docenten weg. Juist nu de vergrijzing de komende jaren gaat toeslaan. Beroepsdocenten zijn hard nodig in het MBO.
* Laat verantwoording/ controle niet aan managers en inspectie over. Bouw juist de OAR's, de organisatie-advies-raden, uit. Laat opleidingen/docenten aan hen verantwoorden wat ze doen. Dan staat het beroepenveld, de afnemers, centraal. Laat ze meepraten en meebesluiten over de ontwikkelingen op de markt en gevolgen voor opleidingen.
De visie van de inspectie waarop onderwijs moet worden gegeven is zo strak, de regelgeving en controle zo intens, dat alleen in de opppervlakte nog identiteit een rol speelt. Daaronder ligt 'professionaliteit'. Dat is een synoniem voor eenheidswordt, technocratie, liefdeloosheid en wantrouwen.
Geef scholen de ruimte terug. We zijn toch zelf ook erg goed opgeleid in de tijd van nauwelijks controle?
Zoals de waard is, vetrouwt hij zijn gasten!
uitgeoefend, ik ging fluitend naar mijn werk en kwam blij thuis na een zware maar bevredigende dag. De laatste tijd is de "lol" in het vak volledig verdwenen, de reden is de verplichting het z.g. EPD(elektronisch patientendossier) te moeten gebruiken.
Het EPD is zo uitgebreid, dat we gerust kunnen spreken van "volledig doorgeslagen". Bij iedere nieuwe patient kom je bij wijze van spreken steeds 30 min. te kort, omdat het onmogelijk is het EPD naar behoren in te vullen in kortere tijd, dit terwijl de patient voor je zit!!
Het contact met de patient(in de fysiotherapie heel belangrijk) gaat volkomen verloren, door het werken met het toetsenbord wordt de patient automatisch een "nummer", terwijl juist in de fysiotherapie de gelegenheid bestond eens wat dieper op de materie in te gaan middels persoonlijk contact.
Het EPD bevordert zeker niet de kwaliteit, waar het m.i. om gaat! Het EPD is een mooi voorbeeld van een vak om zeep helpen, het verpest de arbeidsvreugd en slaat de plank volledig mis, het is een voorbeeld van een "gedrocht" dat op een bureau verzonnen is, zonder het praktijkveld te hebben geraadpleegd!
Ik spreek de hoop uit dat de politiek dit soort "uitvindingen" snel verbiedt, want anders zullen alle "idealistische" professionals het vak op korte termijn gaan verlaten of sterker nog, zullen studenten die met mensen willen werken het vak sowieso niet meer kiezen, wat dit voor de zorg in het algemeen betekent laat zich raden.
Belachelijk veel administratie tijd. Dit uitzendbureau verlangt dit ook van bv een servicemonteur ( zoals onderhoud CVketels) die met eigen auto van klant naar klant rijdt.
Mijn thuiszorgorganisatie waar ik al jaren in loondienst ben doet dit niet: ik geef gewoon mijn totaal verreden km per dienst op.
Politiek help aub dat er meer vertrouwen komt in de werknemers ipv al die controle regels... !!
Laat ons de cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem gebruiken op de manier waarvoor ze bedoeld zijn, en reken ons niet af op cijfertjes!
In mijn dienst ben ik zeker ander half uur druk op kantoor. clienten hebben tegenwoordig drie dossier. 1 digitaal, 2 voor het zorgkantoor en dan hebben we nog een werkdossier. In alle mappen staat bijna het zelfde. Wat men niet bedenkt is dat als ik een actie verander in een zorgplan. Ik dit in alle dossiers moet vervangen. Ook is het zo dat je, je uren moet verantwoorden dit houdt in dat je per client je tijd moet registreren. En laten we heel eerlijk zijn vaak gebeurt dit aan het einde van je dienst en met 27 clienten weet ik nooit exact hoeveel tijd ik aan welke client heb besteed. En als het aan het eind van je dienst het hectisch wordt dan wordt het pas je volgende dienst dat je kunt registreren en dan zuig je het uit je duim. Kortom het is zonde van mijn tijd. En waarom moet dit? Voor de kwaliteit van de zorg???? of voor de centen.
Ik heb eens een dove cliënt gehad die voor de aanschaf van een trilwekker ook zo'n bewijs nodig had en het maar niet snapte dat z'n hele eigen risico in één keer op was. Het verplichte onderzoek was nog duurder dan de hele trilwekker.
1)
Als 'proffesional' (verpleegkundige): Een patiënt met thuiszorg met ontslag laten gaan uit het ziekenhuis. Om het te regelen kost het ongeveer 2 uur. (ter indicatie, voor 1 januari 2012 koste dat ongeveer 1 uur). Natuurlijk de gebruikelijke dingen zoals overdacht, medicatieoverzicht en recepten, voorbehouden handeling formulier (om toestemming te geven om een voorgeschreven injectie wel te mogen toedienen bijv.) Maar dan: ZNformulier om te kijken of de wondverbandmiddelen vergoed worden of niet. Formulier bevat ja/nee vragen en ruimte om de gebruiksvoorschriften te noteren. Dan moet ik nog een speciaal wondverbandrecept schrijven en laten ondertekenen waar precies hetzelfde op staat als op het ZN formulier (hoeveel wondverband e.d).
Dan het formulier ziekenhuisverplaatste zorg. Codes die niets met de patiënt te maken heeft, gegevens invullen door een specialist die het ook niet weet en 'maar wat invult', alleen om het geld dat uit het juist potje gehaald moet worden. Om een patiënt nog dezelfde dag naar huis te laten gaan dat ze toestemming hebben gekregen om naar huis te gaan betekent dus heel veel geregel. Al die formulieren moeten getekend worden door de specialist. Die het alles behalve fijn vind om voor een paar handtekeningen gestoord te worden tijdens een druk polispreekuur.
24 of 48u medicatie meegeven naar een verzorgingshuis/verpleeghuis - zodat zij en de apotheek de tijd hebben om de recepten te verwerken en te leveren- mag niet meer want dat kost geld. Over veilige zorg gesproken...
2) Als mantelzorger van meerdere verst. gehandicapte broer/zussen:
- 1 persoon op een wachtlijst plaatsten kost heel wat papierwerk. Allerlei rapporten (van thuisbegeleiding, van dagbesteding, van huisarts, van de psycholoog, van de psychiater, van de orthopedagoog,van CIZ, enz enz) die allemaal hetzelfde zeggen moeten meegstuurd worden. Die rapporten moeten opvraagd worden bij de instelling die momenteel thuisbegeleiding geven. Die geven het alleen met toestemming van de cliënt (die nog niet onder curtale is gesteld) . Die moet dus tekenen terwijl hij/zij 1) amper kan schrijven 2) niet begrijpt waar het over gaat. Vervolgens is het afwachten op broer/zuslief wel op de wachtlijst wordt geplaats. Het kan zo maar zijn dat broer/zuslief niet geschikt is voor die organisatie/instelling zodat al het papierwerk voor niets is geweest. En als je dan 2 (of 3 of 4) broers/zussen op een wachtlijst wil plaatsen is dat verre van eenvouding. En als de nood voor 1-2 broers/zussen erg hoog is en we ze bij 3 instellingen op de wachtlijsten willen plaatsen is dat naast alle zorgen veel rompslomp. Want 3 instellingen betekent 3 verschillende forumulieren (en 3x dezelfde gegevens invullen op 3 verschillende formulieren).
Ter indicatie: 1 persoon op 1 wachtlijst plaatsen bij 1 instelling: de papierstapel is zo dik als mijn duim.
En die broers/zussen onder curatele stellen is ook nog niet het makkelijkste. Ook dat geeft per persoon een duimendik papierenpakket. Die procedure is wel heel zorgvuldig, dat mag ook gezegd worden.
Neem nu bijvoorbeeld de HKZ certificering. Wat als een goed middel is bedoelt om te toetsen of organisaties de zaken goed op orde hebben is een gedrocht geworden. Stukken worden geschreven, uren werk worden verzet om aan regels te voldoen die niets meer met zorg te maken hebben.
Een praktisch onderwerp dat mij al tijden een doorn in het oog is is het volgende.
Enkele jaren geleden werd de kraamzorg verplicht om alle medische gegevens die in het kraamzorgplan worden genoteerd zelf te gaan bewaren. Denk aan de lijst waarop een kraamverzorgende de temperatuur/gewicht en alle fysieke bijzonderheden van de pasgeborene beschrijft en ook de temperatuur/hartslag en overige bijzonderheden van de kraamvrouw.
Dit verplicht de organisatie tot het ontwikkelen en onderhouden van een systeem waarin alles verzameld en bewaard kan worden. Het verplicht de kraamverzorgende tot het 2x invullen van exact dezelfde gegevens!!!
Argument voor het instellen van deze regel? Mocht een arts in de toekomst inzicht willen hebben in de eerste week van een kind kan hij deze gegevens bij de kraamorganisatie opvragen, mochten ouders niet meer in het bezit zijn van het zorgplan....
Nu vraag ik mij toch stellig af hoe vaak het voorkomt dat een arts of wie dan ook daadwerkelijk bij een kraamorganisatie dit soort gegevens opvraagt....
Wat mij betreft zonde van de tijd van de kraamverzorgende. Een luxe die zijn door het uitkleden van de kraamzorg niet heeft. En zonde van de middelen en tijd die een organisatie erin moet steken om het systeem in stand te houden waar niemand iets mee doet en niemand ooit naar vraagt.
Behalve dan 1x in het jaar wanneer mijn baas bevestigend kan antwoorden wanneer de vraag wordt gesteld of wij onze zorgplannen ook netjes bewaren...