Welke overbodige regels kunnen volgens jou de prullenbak in?
'Door al die regels kom ik te weinig aan m'n echte werk toe.'
Je hoort het regelmatig uit de mond van leraren, verpleegsters en andere professionals in de zorg en het onderwijs.
De ChristenUnie wil zich inzetten voor een samenleving waarin mensen geen nummers zijn. Wij hebben vertrouwen in onze professionals en willen hen daarom de verantwoordelijkheid teruggeven. Wanneer de regelgeving doorslaat, worden mensen belemmerd in plaats van beschermd.
Neem een verpleegkundige die eindeloze checklists in moet vullen of met allerlei verschillende registratiesystemen werkt. Of een leerkracht van groep 1 en 2 die dagelijks uren bezig is met alle verplichte rapportages.
Ondanks de ambitie van het kabinet Rutte om de regeldruk in het onderwijs tegen te gaan, voerde het de afgelopen periode allerlei nieuwe regels in waar onderwijzers en leerlingen niet op zaten te wachten. Zoals de hoge 1040-urennorm. We moeten nu eens verder gaan dan alleen goede bedoelingen en echt iets aan regeldruk doen.
Jij kunt ons helpen!
Welke regel(s) vind jij overbodig en/of belemmerend als professional in de zorg of het onderwijs - of gewoon als burger?
Laat het ons hieronder weten. Binnenkort presenteert de ChristenUnie - mede naar aanleiding van jouw input op deze pagina - een plan van aanpak om de regeldruk te verminderen.
- Labels
Nieuwsarchief > 2012 > augustus
Geen berichten gevonden
Reacties op 'Welke overbodige regels kunnen volgens jou de prullenbak in?'
Geef de gekwalificeerde verpleegkundige of arts de bevoegdheid en verantwoordelijkheid om de situatie te beoordelen en deze voorschriften al of niet toe te passen.Dus geen tests en dergelijke als er geen aanleiding of noodzaak is.
In het kader van kleinschalig wonen wordt er in de huiskamer gekookt door de medewerkers, waar eerder het eten van elders werd aangeleverd. Nog steeds moet één keer per week de temperatuur van het eten worden gemeten, terwijl het van het gas op de tafel wordt gezet! Beetje overbodig.
Het lijkt dat wanneer je een diploma behaald hebt, waarin je onderwezen bent in de werking en het geven van medicijnen, je alsnog niet vertrouwd wordt: bij bijna alles wat je geeft moet iemand anders meekijken en dubbel aftekenen, dit kost kostbare tijd!!! Terwijl degenen die het dubbel af moeten tekenen, noch het medicijn kent, noch de (bij) werkingen.
Men mag ervan uitgaan dat wij het allerbeste voor hebben met onze cliënt/bewoner, dus een aftekenlijst waarop moet worden aangegeven hoevaak en wanneer iemand gedoucht is, vind ik erg overdreven.
Misschien dat niet al deze regelingen daadwerkelijk vanuit Den Haag 'moeten', maar er lijkt een cultuur te zijn ontstaan waardoor zorginstellingen alles en dan ook echt alles, gedocumenteerd willen hebben voor het geval er problemen zouden komen. Dus overal zijn formuliertjes voor gemaakt en ontwikkeld.
1..2..3.. -> WEG GELD.. 2x gebeurd met terug werkende kracht.
Het invullen van de formulieren vergt veel tijd en gaat ten koste van directe zorg. Het duurt tot wel 6 weken tot er een beoordeling is (spoedaanvragen voor thuisbegeleiding voor psychiatrische problematiek is niet meer mogelijk) terwijl snelle inzet van deze zorg opnameverkortend is!
De oplossing om de zorg in te laten schatten door de huisarts lijkt mij prima. Directe afstemming tussen de aanvrager en degene die beoordeelt is een groot voordeel. Ook doet de huisarts er waarschijnlijk niet 6 weken over.
2e: ik werk in de zorg, ik vind het een belachelijk regel, als iemand een half medicijn nodig heeft, de andere helft vernietigd moet worden! Reden: er wordt met de vingers aan gezeten, of bij het doormiddenbreken geen vingers gebruikt worden! Kapitaalvernietiging!
“Wie schrijft die blijft”, dat gezegde gaat in de ouderenzorg steeds meer op. Alles moet te herleiden zijn, alle afspraken moeten beschreven staan, verschillende risicosignaleringen moeten 2x per jaar uitgevoerd worden. Het zijn allemaal opgelegde randvoorwaarden om de zorg te kunnen verlenen, waarbij de mens die zorg nodig heeft niet centraal staat. En waarbij tijd in administratie gestoken word in plaats van in het intermenselijk contact. Natuurlijk zal de zorg geëvalueerd moeten worden met de zorgvrager en kun je dit in een bepaalde vorm gieten, maar nu worden evaluatiemomenten meer ingericht aan de hand van de eisen van ‘derden’ dan dat dit gericht is op het kunnen leveren van passende zorg.
- je in te schrijven bij een studie in het hoger onderwijs
- studiefinanciering aan te vragen
- je OV studentenreisproduct in je bezit te krijgen
Kost je de hele zomervakantie.
10 augustus krijg ik een definitieve berekening Zorgtoeslag 2011 waaruit blijkt dat € 172,00 moet worden terugbetaald.
17 augustus krijg ik een Beschikking Zorgtoeslag met acceptgiro van € 172,00 met de mededeling dat het bedrag op 21 september op de rekening moet staan. Achterop staan een aantal betalingsregelingen.
ook 17 augustus krijg ik nog een brief waarin verschillende betalingsmogelijkheden worden voorgesteld.
Beetje veel van het goede dacht ik.
Het fijne is echter dat leerkrachten/docenten daar voor opgeleid zijn, en dat dus niet in een plannetje hoeven vast te leggen. Want elk onderwerp/vak moet opnieuw in zo'n plan. Dat kost verschrikkelijk veel tijd. Ik wil liever die tijd besteden aan het voorbereiden van een leuke les! En dat ik de les zo goed ken, dat ik kan insteken op het niveau van welke leerling dan ook... (Een metselaar hoeft toch ook niet, ieder steentje van een straks prachtige muur te verantwoorden?)
Daarnaast kan natuurlijk de discussie aangegaan worden of het wel zo goed is leerlingen onder te verdelen in niveau's? Wordt dat niet een self-fulfilling prophecy?
Met de regels van de zorgverzekeraars met preferentiebeleid en goedkoopste prijs afspraken gemaakt door zorgverzekeraars met fabrikanten is het werk als apothekersassistent er niet leuker op geworden. van de 10 uur dat een apotheek open is , ben je 40 % van je werktijd bezig met uitleggen aan de klanten waarom ze niet meer doosje A maar doosje B krijgen in opdracht van de zorgverzekeraar. dan ben je daarnaast nog bezig met formulieren te verwerken in het systeem , of zelf nog te regelen van de voorschrijvend arts om bv verbandartikelen vergoed te krijgen van de zorgverzekeraar . De meeste apotheken zijn op dit moment mensen aan het ontslaan terwijl de werkdruk alleen maar toe neemt. Met minder collega´s het werk doen van diegenen die `overbodig`"niet meer te bekostigen zijn " voor de werkgever.
En wat is de winst ??? volgend jaar weer een hogere eigen bijdrage , misschien nog meer medicatie welke uit het zorgpakket gaan .
Wij die verantwoordelijke bijdrage in de zorg hebben raken hierdoor minder secuur. is dit wat we willen .....?
Als ik 1 keer per jaar bij de dermatoloog en de KNO moet komen voor controle, dan moet dat net iets langer geleden zijn dan een jaar, Ja dan kunnen ze weer een nieuwe DBC openen en kassa. Heb daar een keer zo'n stampij over gemaakt en kreeg toen ook wel een afspraak net voor het 'lopende' jaar afgelopen was. Heb toen ook met zorgverzekeraar gebeld, maar zelfs daar kreeg ik het gevoel, waar maakt u zich zo druk om? Willen we de zorg nog een beetje betaalbaar houden???
De zorgverleners in de thuiszorg mogen maar per onderdeel komen en moeten alles klokken. Even naar het toilet gaan of pauze houden moet dan in je eigen tijd.
Ook komen er verschillende niveaus over de vloer vanwege de indicaties wat eigenlijk allemaal tijd kost.
Daarnaast moet het zorgplan bijgehouden worden, waar een hoop tijd in zit. En als het zorgdossier dan klopt, komt er een week later weer een verschuiving in de zorg waardoor je weer helemaal overnieuw kan beginnen. Tijdsverlies en ergenis!
Goed punt. De huisartsen verdienen sowieso te ruim boven de Balkenende norm. Dit kan/moet echt minder!
Misschien moeten artsen juist wel 1 bedrag per patiënt krijgen en niet voor elke handeling/verrichting mogen rekenen. Er wordt nu voor elk dingetje kosten in rekening gebracht en bij het minste of geringste moet je langskomen zodat zij kunnen declareren.