Welke overbodige regels kunnen volgens jou de prullenbak in?
'Door al die regels kom ik te weinig aan m'n echte werk toe.'
Je hoort het regelmatig uit de mond van leraren, verpleegsters en andere professionals in de zorg en het onderwijs.
De ChristenUnie wil zich inzetten voor een samenleving waarin mensen geen nummers zijn. Wij hebben vertrouwen in onze professionals en willen hen daarom de verantwoordelijkheid teruggeven. Wanneer de regelgeving doorslaat, worden mensen belemmerd in plaats van beschermd.
Neem een verpleegkundige die eindeloze checklists in moet vullen of met allerlei verschillende registratiesystemen werkt. Of een leerkracht van groep 1 en 2 die dagelijks uren bezig is met alle verplichte rapportages.
Ondanks de ambitie van het kabinet Rutte om de regeldruk in het onderwijs tegen te gaan, voerde het de afgelopen periode allerlei nieuwe regels in waar onderwijzers en leerlingen niet op zaten te wachten. Zoals de hoge 1040-urennorm. We moeten nu eens verder gaan dan alleen goede bedoelingen en echt iets aan regeldruk doen.
Jij kunt ons helpen!
Welke regel(s) vind jij overbodig en/of belemmerend als professional in de zorg of het onderwijs - of gewoon als burger?
Laat het ons hieronder weten. Binnenkort presenteert de ChristenUnie - mede naar aanleiding van jouw input op deze pagina - een plan van aanpak om de regeldruk te verminderen.
- Labels
Nieuwsarchief > 2012 > augustus
Geen berichten gevonden
Reacties op 'Welke overbodige regels kunnen volgens jou de prullenbak in?'
ervaring leert oneigenlijk gebruik daarvan!
Bij terugkeer naar thuissituatie weer activeren.
Laat me alstublieft gewoon doen waar ik voor opgeleid ben: verplegen!
Let wel: die lijstjes zijn prima als hulpmiddel, maar niet als verplichte kost bij iedere patiënt hoe kort of hoe lang zijn of haar verblijf ook is.
En kunnen jullie misschien ook regelen dat de opleiding tot verplegen ook weer in relatie staat tot het vak verplegen? Nu komen er net- gediplomeerde verpleegkundigen op de afdeling die werkelijk geen kennis van zaken hebben. Logisch als je hoort dat het vak 'Ziekteleer' een keuzevak is!!! Let wel: ik heb het over een verpleegkundige die zieke mensen gaat verplegen en die dus het vak ziekteleer niet gehad hoeft te hebben. Zwaar frustrerend om zo iemand in te moeten werken, nog los van het feit dat het tot levensgevaarlijke situaties leidt. Hoezo 'verwijtbare, vermijdbare fouten'?
Immers ook de 2e afspraak na de mondhygienist (controle) terwijl ze de dag ervoor na de tandarts was geweest, moesten wij deze rekening ook zelf betalen, er werdt niets vergoed.
Genoeg is genoeg,, ook onnodig en een dure regel. Laat kinderen vrij zijn met de zorgkosten.
Bij terugkeer naar thuissituatie weer activeren.
Over een poosje is er van de AWBZ niets meer over, alles gaat nl naar de WMO, ook zorg en verblijf ed. Voor mensen met bijv. Een verstandelijke beperking. Als ik hoor van mensen hoeveel moeite het kost in bepaalde Gemeenten om een traplift of thuiszorg vanuit de WMO te krijgen omdat, ondanks dat de Ergotherapeut het nodig vind, de mensjes achter hun bureautjes op het gemeentehuis het onzin vinden!! Dan wordt dat hele verhaal van de gehandicapten en de WMO echt een zooitje.. believe me.. maar goed, het bovenstaande probleem is niet meer van toepassing dan!!
Hij wil proberen zo zelfstandig mogelijk te zijn en kiest voor een begeleid wonen-huis waar het erg rustig is, wat heel goed voor hem is. Hij heeft ets meer begeleiding nodig dan ze daar kunnen bieden, hetgeen makkelijk is op te lossen door een wijkverpleegkundige of iemand anders elke dag even 5 minuten te laten binnenlopen. Daar wonen kan hij niet.
Jongeren die begeleid wonen moeten persé een dagbesteding buitenshuis hebben. De jongen is autistisch en heeft voornamelijk sociale problemen. Hij kan makkelijk thuis werken en zich bezig houden. Mag niet. Het moet buitenshuis.
Voor een dagbesteding moet hij weer een indicatie hebben. Zijn diagnose is net verlopen en er moet een nieuwe komen. Alsof er in 2 jaar iets veranderd aan een chronisch probleem. Veel kosten voor de ouders.
Het UWV wil hem beoordelen en de arts ziet hem op een goede dag. Hij kijkt de arts in de ogen en de arts concludeert tegen alle rapportage in dat deze knul helemaal niet zo ernstig autistisch is en best kan werken. BV bij een tuinier. Alsof alle autisten het leuk vinden met hun handen in de grond te wroeten.
Deze jongen krijgt nu regelmatig brieven waarin staat dat hij precies moet doen wat het UWV zegt, anders wordt hij op zijn uitkering gekort.
Dagbesteding komt niet tot stand vanwege zijn handicap, maar het UWV blijft deze jongere achtervolgen. Hij moet gaan werken. Hij kan zich niet eens op een dagbesteding handhaven!!!
Deze jongere wordt aan alle kanten geblokkeerd, terwijl ik de indruk heb dat als hij mag wonen in dat huis, hij vanzelf tot de ontdekking komt dat hij heel wat meer kan dan hij denkt en hij van daar uit zich verder zal ontplooiien. Thuis kan dat onvoldoende vanwege ingeslepen gedragspatronen, en andere omstandigheden.
Heel veel tijd, heel veel papier, heel veel regels, heel veel frustratie en de jongere is absoluut niet geholpen.
Het CAK vergeet bepaalde kosten in rekening te brengen en de financiële administratie merkt dat niet op. Na 3/4 jaar signaleert de cliënt dat er ergens iets niet klopt. De financiële administratie ziet dat nog steeds niet. Samen met de ouders vindt de jongere het probleem wel. Het CAK laat de jongere alsnog betalen, waardoor deze opgezadeld is met een schuld van duizenden euro's en moet afzien van verdere ontwikkelingsmogelijkheden. Hij wordt door een buitenlands computerbedrijf uitgenodigd voor hen te werken. Goed loon. Dus uiteindelijn financiële zelfstandigheid. Voldoende ruimte om daar zijn begeleiding in te kopen. Hij kan niet weg uit Nederland vanwege zijn schuld, die hij nog wel een paar jaar aan het afbetalen is.
Als het CAK fouten maakt moeten die niet afgewenteld worden op de cliënt. Binnen een bepaalde uitkering zou een bepaalde lengte van terugvordering en een bepaalde hoogte van terugvordering gesteld moeten worden. Ook zou een financiële administratie moeten terugbetalen en niet de cliënt.
We hebben een systeem ijza genaamd, hier moet men alle telefoontjes, contacten ,etc zetten. Zo kan men zien of het personeel wel 70% clientencontact uren heeft! Met deze registratie ben je zo'n uur per dag bezig! = 8 uur per week! en waarom? om de mensen op de werkvloer te controleren, en om de overheid te laten zien wat er betaald moet worden!
Reken af na een behandeling, dit is een zinloze manier van burocratie!
Ook de opgedragen regel dat medicatie niet meer op het wijkgebouw bezorgd mag worden, maar persé alleen bij de cliënt thuis of door een mantelzorger gehaald bij apotheek. Bij cliënten zonder dichtbijwonende mantelzorgers die dementerend zijn, is het een enorm geregel geworden om medicatie / incontinentiemateriaal bij de cliënt thuis te late komen. Wij mogen het niet ophalen, en niet ontvangen op het wijkgebouw. Cliënten weigeren regelmatig iets aan te nemen of open te doen etc. Meer tijd en geregel en fouten door niet bezorgde medicatie, door deze regel... Streeft zijn doel vorbij!
commentaar lezer: Slechts achter de voordeur gegeven zorg, dus bij cliënt thuis, mag gedeclareerd worden ! Dit is niet rechtsgeldig....Valt na te checken......
In de zorg moet management erop gericht zijn teams zelfsturend te maken. Hierdoor kan er vaak een hele laag aan managers uit.
eindeloze begeleidingsplannen schrijven over 9 levensdomeinen waarin vooral al gevaren, potentiele risico's, eigen wensen en wil beschreven moet worden. uitsluitend om je voor belangenbehartigers, externe zorgverleners of clienten in te dekken tegen aansprakelijkheid. zo'n tendens van regelgeving maakt dat iedereen zich indekt tegen risico's. Dat is aan de andere kant beginnen nl. de kant van het wantrouwen, schuldig verklaren, tekort schieten, fouten toedekken enz.
als wij in de zorg eens vanuit vertrouwen zouden werken, en bij fouten die gewoon erkennen (lees: belijden) zouden we christelijker zijn dan ons als zorginstellingen maar mee in te dekken en dus mee te gaan in de regelgeving.
ik zit gemiddeld meer uur achter de computer om alles wat ik doe te registreren en te verantwoorden, dan met een client op de bank om samen met hem/haar te 'zijn'.
Ook de audits vragen veel tijd. En vraag is of er dan wel gemeten wordt wat er mee beoogd wordt. Maw is een audit een middel om te weten of de zorg goed is, en meten ze dit er ook werkelijk mee? Ik denk het niet. Want ik kan een dossier goed op orde hebben, maar in het primair proces niet goed functioneren.
de wet houd geen rekening met een reeds aanwezige overkill aan wateroppervlak bij aanvang; hierdoor worden miljoenen verspild aan geld en aan kostbare grond die veel nuttiger bestemd had kunnen worden.
bijstelling zou veel geld besparen en frustraties van burgers en ambtenaren voorkomen.