Inbreng Joël Voordewind mbt Wet voortgezet onderwijs in verband met een leerlingvolgsysteem
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Joël Voordewind als lid van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ten behoeve van een wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet college voor toetsen en examens, de Wet op de expertisecentra alsmede de overeenkomstige BES-wetten
Onderwerp: Leerlingvolgsysteem en diagnostische tussentijdse toets voortgezet onderwijs
Kamerstuk: 33 661
Datum: 5 september 2013
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben kennisgenomen van de wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet college voor toetsen en examens, de Wet op de expertisecentra alsmede de overeenkomstige BES-wetten in verband met onder meer de invoering in het voortgezet onderwijs van een leerlingvolgsysteem, een diagnostische tussentijdse toets en verplichte deelname aan internationaal vergelijkend onderzoek (leerlingvolgsysteem en diagnostische tussentijdse toets voortgezet onderwijs). Zij wijzen meer overheidssturing en meer verplichtingen in het onderwijs af, omdat het eerder belemmerend dan bevorderend zal werken voor de kwaliteit van scholen.
De leden van de fractie van de ChristenUnie wijzen op de ontwikkeling dat scholen meer systematisch werken aan het verhogen van de leerprestaties en meer opbrengstgericht zijn gaan werken. De Onderwijsraad pleit daarom voor het volgen van de ontwikkelingen in het veld en scholen ervaring te laten opdoen met tussentijdse diagnostische toetsen en niet over te gaan tot een toetsverplichting. Het centrale en uniforme karakter zal eerder belemmerend werken dan bevorderend voor de kwaliteit van scholen. De Raad van State wijst bovendien op het belang van meer vrijheid voor scholen en leraren in een stelsel dat redelijk tot goed functioneert. Waarom wordt toch gekozen voor verplichten en sterke overheidssturing, in plaats van meer vertrouwen en ruimte voor het onderwijsveld? Waarom zijn extra regels en verplichtingen nodig, terwijl via het bestuursakkoord al het bevorderen van opbrengstgericht werken is afgesproken?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vinden het goed dat scholen een diagnostische toets kunnen inzetten om het beheersingsniveau van leerlingen te kunnen bepalen. Zij zijn het met de Onderwijsraad eens dat het tot de inrichting en het pedagogisch domein van scholen behoort welke toets zij afnemen. Is het niet belangrijker dat scholen zelf kunnen beschikken over betrouwbare en valide toetsen, al dan niet zelf ontwikkeld, in plaats van een uniforme en verplichte toets? Is het niet aan scholen zelf om de kwaliteit van onderwijs naar eigen inzicht te verbeteren? Is het niet aan de professionaliteit van docenten om te bepalen of en hoe een toets wordt ingezet, passend bij de situatie van leerlingen?
De leden van de fractie van de ChristenUnie wijzen op de situatie dat veel scholen al een leerlingvolgsysteem hanteren. Het voortgezet onderwijs hecht al veel waarde aan een leerlingvolgsysteem. Waarom acht de regering een extra verplichting en daarmee extra regelgeving noodzakelijk?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen wat wordt bedoeld met de opmerking dat een verplichte landelijke diagnostische tussentijdse toets een noodzakelijk instrument is voor landelijke vergelijkbaarheid (MvT, p. 10). Wat wordt hiermee bedoeld? Is de toets niet juist bedoeld voor gebruik binnen de school? In hoeverre kan de Inspectie resultaten van de tussentijdse toets gebruiken?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen of de scores van de tussentijdse toets, net als bij de Cito-scores, verplicht openbaar moeten worden gemaakt. Zo ja, is het niet onwenselijk en bovendien niet in lijn met de doelstellingen van de tussentijdse toets wanneer scores openbaar moeten worden gemaakt?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen op welke manier wordt voorkomen dat perverse effecten optreden, zoals ‘teaching to the test’, minder aandacht voor brede vorming en het ontstaan van de toets als selectie-instrument van leerlingen.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2013 > september
- 30-09-2013 - Bijdrage Joël Voordewind aan het notaoverleg Mensenrechtenbeleid
- 27-09-2013 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Gert-Jan Segers e.a. over mogelijke financiering Al-Shabaab
- 27-09-2013 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over voorgenomen uitzetting Angolese alleenstaande asielzoeker
- 19-09-2013 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Syrië
- 19-09-2013 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg MVO en arbeidsomstandigheden in Bangladesh
- 12-09-2013 - Bijdrage Joël Voordewind aan debat over bericht "Kabinet ziet niets in opvang vluchtelingen Syrië"
- 12-09-2013 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over sluiting van de islamitische school IBN Ghaldoun
- 12-09-2013 - Inbreng Joël Voordewind mbt regels over gemeentelijke verantwoordelijkheid hulp jeugdigen en ouders
- 05-09-2013 - Joël Voordewind neemt deel aan het buitenlandpanel van BNR
- 05-09-2013 - Inbreng Joël Voordewind mbt Wet voortgezet onderwijs in verband met een leerlingvolgsysteem
- 04-09-2013 - Inbreng Joël Voordewind ivm Wijziging Wet primair onderwijs mbt aanpassing onderwijshuisvesting
- 03-09-2013 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Informele Raad Buitenlandse Zaken (Gymnich)