De eerste vergaderweek na het zomerreces ligt al weer achter ons. Een heftige start van het seizoen, mag ik wel zeggen. In het bijzonder dan het debat over de positie van minister Veerman. Als landbouwwoordvoerder van onze fractie heb ik dat debat mogen voeren. Ik heb aangegeven dat het na al de publicaties in de media (er leek geen eind aan te komen) goed was dat minister Veerman en de minister-president zich verantwoorden in de Tweede Kamer. Dat is de plaats waar het moet gebeuren. Veerman gaf op een indrukwekkende manier antwoord op de vele gestelde vragen. Mij sprak in het bijzonder aan dat hij zaken die fout waren gegaan niet bagatelliseerde. Fout is fout. De kernvraag was wel of deze fouten invloed hebben gehad op zijn functioneren als minister. Ik kon niet anders dan de conclusie trekken dat dit niet het geval is geweest. Blijft staan dat deze hele affaire wel schade heeft veroorzaakt. Zowel aan minister Veerman, het kabinet als aan de politiek in zijn algemeenheid. Minister-president Balkenende heeft daarnaast nog wel wat huiswerk te verrichten. Zijn aangescherpte richtlijnen voor kandidaat-bewindslieden blijken in de praktijk niet op alle fronten (nevenactiviteiten) te worden nageleefd. Dat was slikken voor onze m-p.
Slikken is ook voor de m-p en zijn partij, zo denk ik, als het gaat om de inhoud van het nieuwe boek ‘Overmoed en onbehagen’ van zijn partijgenoot en oud-minister/fractievoorzitter/partijvoorzitter Bert de Vries. Ik heb ooit in dezelfde plaats als de Vries gewoond (toevallig de huidige woonplaats van onze m-p) en bij zijn dochter in de klas gezeten. Dan volg je zo’n man met nog meer interesse, niet waar. In zijn nieuwe boek hekelt hij de sociaal-economische politiek van zijn partij. Altijd interessant om te lezen. Helaas was het boek in mijn woonplaats zaterdagmiddag al niet meer te krijgen. In drie boekhandels was het al uitverkocht. Dat zal mogelijk te maken hebben gehad met de scherpe, afwijzende recensies van o.a. mevrouw van Bijsterveld. Altijd goed voor de verkoop. De geplaagde voorzitter van het CDA zal, zo denk ik, wel blij zijn geweest met het commentaar van Willem Vermeend (oud-PvdA-bewindspersoon) in de Telegraaf, die de Vries zijn economische analyse niet helemaal kon delen. Een dergelijk onverwachte getuige kun je altijd gebruiken. Ik hoop dat ik volgende week het boek kan aanschaffen. Op dit moment lees ik overigens het boek ‘Met Kok over veranderend Nederland’ van de hoogleraren Piet de Rooy en Henk te Velde. Dergelijke boeken scherpen de geest. Als het CDA ook zo op het boek van de Vries gereageerd zou hebben, zou er een stuk minder aandacht voor geweest zijn. Is er toch sprake van een open zenuw?
Deze week naast het debat over minister Veerman ook nog een debat over aanpassingen in de tracéwet met minister Peijs gevoerd. Het was het allereerste debat in de plenaire zaal na het zomerreces. We begonnen met zeven woordvoerders en eindigde het debat met drie woordvoerders. Toevallig wel de drie kamerleden uit Zwolle! Minister Peijs wist overigens goed uit te leggen dat een vereenvoudiging van de procedures de zorgvuldigheid niet hoeft aan te tasten. Ik zal mijn fractie adviseren voor de wet te stemmen. Als het om minister Peijs gaat kijken we uit naar de presentatie van de nota mobiliteit. Helaas is de presentatie weer een week uitgesteld. Het kabinet was het nog niet eens over het rekeningrijden. Afgelopen vrijdag zijn er nu wel conclusies getrokken. Naar ik begrepen heb gaat het allemaal weer wat langer duren.
Deze week ook een overleg met minister van der Hoeven gehad over particulier onderwijs. Het overleg werd erg beïnvloed door de commotie over de zogenaamde Iederwijs-scholen. Door mijn collega Jan de Vries betitelt als ‘veredelde speeltuinen’. Zou de Vries de pretentie hebben om een politieke Youp van’t Hek te worden? Van’t Hek wist ooit een biermerk de vernieling in te praten. Naar mijn mening moet de politiek grote afstand houden t.o.v. particuliere scholen. We kunnen hen niet meten met dezelfde maten als het bekostigd onderwijs. Een aantal voorstellen van minister van der Hoeven staan daarom, zo denk ik, op gespannen voet met artikel 23, lid 2 (“het geven van onderwijs is vrij enz.) Als haar wetsvoorstel er ligt, met een advies van de Raad van State, spreken we er wel verder over.
Ik hoop dat we wel wat eerder met minister van der Hoeven zullen spreken over haar laatste activiteiten m.b.t. de schoolbegeleiding. Een amendement van collega Hamer en mij heeft ze gedekt door het bedrag voor flankerend beleid uit het macrobudget schoolbegeleiding te halen. Dat betekent een verlaging van het bedrag per leerling. Kortom, een sigaar uit eigen doos. De scholen en begeleidingsdiensten worden dubbel gepakt omdat veel gemeenten hun bijdragen aan laten sluiten aan het landelijk bepaalde bedrag per leerling voor schoolbegeleiding. Het irriteert mij mateloos hoe de minister met dit dossier omgaat. Waarom accepteert ze niet dat een kamermeerderheid (7 van de 9 partijen) een andere opvatting heeft dan zijzelf. Ik heb tijdens de procedurevergadering OCenW met de collega’s om een brief gevraagd. Dat moet er snel komen.
Tijdens deze procedurevergadering is overigens Charly Aptroot (VVD-kamerlid) tot voorzitter van de commissie gekozen. Hij volgt Clemens Cornielje op die inmiddels als Commissaris van de Koningin in Gelderland is beëdigd. Ik zal Clemens missen. Een fijne collega die altijd werkte aan draagvlak binnen de kamer. De VVD-fractie ondergaat overigens bijna stilzwijgend een metamorfose. Deze week zijn er al weer twee nieuwe kamerleden bijgekomen. Ik denk dat de fractie inmiddels voor een derde anders is samengesteld dan in januari 2003 bij de start van deze kabinetsperiode.
Deze week veel gesprekken gevoerd. Ondermeer over de voorstellen van het kabinet voor de publieke omroep. Ik heb, zo denk ik, bijna alle omroepen al een keer langs gehad. Deze week onder meer de Vara. Komende maandag is er een hoorzitting georganiseerd. En een week later (12 september) gaan we in debat met staatssecretaris van der Laan over haar nota ‘Met het oog op morgen …….’. De grote vraag is of de coalitiepartijen echt aan elkaar geketend zitten of dat er nog ruimte is voor noodzakelijke bijstellingen. De nota doorlezend blijft ik het een wat tegenstrijdig document vinden. Waar overigens best goede dingen in staan. Ik hoop ook dat het niet alleen een NPS-debat zal worden. Dat zou een ontzettende versmalling betekenen voor het debat over de publieke omroep. Kernvraag voor mij is of deze voorstellen de publieke omroep vooruit zal helpen. En dan uiteraard niet in de richting van de afgrond. Ik heb grote twijfels daarover. Mijn mailbox loopt op dit moment overigens steeds vol met standaardmailtjes met de tekst ‘ik maak me zorgen’. Ik vind dergelijke voorgeprogrammeerde mailtjes niet zo sterk. Er zitten er overigens soms een paar bij met de tekst ‘ik maak me geen zorgen’. Enige pluriformiteit is ook in de reacties op de plannen voor de publieke omroep wel zo plezierig.
Tot slot de VS. Je gelooft je ogen niet als je naar de televisie kijkt. Dat in een dergelijk land zulke toestanden zich kunnen voordoen. Als verantwoordelijk bestuurders zou het schaamrood op je kaken moeten staan. Sri Lanka heeft noodhulp toegezegd, zo hoorde ik. En Nederland stuurt een fregat. Bush kan wel wat hulp en ondersteuning gebruiken.
Reacties op 'week 35 - 2005'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.