Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de NS-dienstregeling Amsterdam-Haarlem-Zandvoort
Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: De NS-dienstregeling Amsterdam-Haarlem-Zandvoort
Kamerstuk: 2015Z01898
Datum: 4 februari 2015
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van:
1.Het bericht «Rover wil oplossing voor trage sprinter naar Zandvoort»? 1)
2.De brief van NS aan het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) over de dienstregeling voor 2015 d.d. 1 april 2014? 2)
3.De brief van NS aan het Locov over de ontheffingsverzoeken voor de dienstregeling 2015 d.d. 31 oktober 2014? 3)
4.Het advies van het Locov aan NS over de ontheffingsverzoeken voor de dienstregeling 2015 d.d. 21 november 2014? 4)
5.De brief NS aan het Locov over het besluit inzake de ontheffingsverzoeken voor de dienstregeling 2015 d.d. 17 december 2014? 5)
Vraag 2
Klopt het dat het dertien keer per dag verslechteren van de reistijd van de sprinter Amsterdam-Zandvoort met tien minuten (van 30 naar 40 minuten) wordt veroorzaakt door het inpassen van goederentreinen?
Vraag 3
Kunt u aangeven hoe vaak deze dertien goederenpaden gemiddeld per dag daadwerkelijk worden gebruikt?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat de dienstregeling voor reizigers zelfs in de spits en op dagen met veel strandvervoer fors verslechtert, terwijl het treinaanbod (aantal treinen per uur per verbinding) rond station Haarlem niet gewijzigd is en er rond station Haarlem voldoende wachtsporen zijn voor goederentreinen?
Vraag 5
Bent u het met NS eens dat in deze situatie een overbelastverklaring geen optie is? Zo ja, kunt u dit onderbouwen vanuit uw visie dat de reiziger op één, twee en drie moet staan?
Vraag 6
Klopt het dat de prioriteitsvolgorde uit artikel 10 van het Besluit capaciteits-verdeling hoofdspoorweginfrastructuur, waarbij personentreinen voorrang hebben op goederentreinen, alleen wordt toegepast indien een overbelastverklaring is afgegeven?
Vraag 7
Deelt u de mening dat er situaties zijn waarin een overbelastverklaring een te rigoureuze stap is, maar waarbij het wel wenselijk is dat ProRail als capaciteitsverdeler genoemde prioriteitsvolgorde kan toepassen? Bent u bereid dit vast te leggen in het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur, om zo de positie van reizigersvervoer in de capaciteitsverdeling te verduidelijken?
Vraag 8
Bent u bereid, conform het advies van het Locov, bij ProRail, NS en de goederenvervoerders aan te dringen op een oplossing voor het knelpunt op de verbinding Amsterdam-Haarlem-Zandvoort, zodat uiterlijk bij de start van het strandseizoen de verbinding Amsterdam-Zandvoort weer optimaal is?
1) http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/878-rover-wil-oplossing-trage-sprinter-naar-zandvoort
2) http://www.locov.nl/Images/Locov%202014-83973%20besluit%20dienstregeling%202015_tcm311-350129.pdf
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2015 > februari
- 26-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Leefomgeving
- 26-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Preventiebeleid
- 25-02-2015 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van de Erfgoedwet
- 24-02-2015 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur (aanvullende vragen)
- 20-02-2015 - Schriftelijke vragen van Carla Dik-Faber over de bereikbaarheid van reisinformatiediensten
- 20-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de gaswinningsplannen op Terschelling, Schiermonnikoog en bij Oppenhuizen
- 19-02-2015 - Schriftelijke vragen Arie Slob en Carla Dik-Faber over de financiƫle situatie van kleine ziekenhuizen
- 17-02-2015 - Schriftelijke vragen Arie Slob en Carla Dik-Faber over de verkeersveiligheid en de doorstroming op de N36
- 17-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht dat het beter benutten van restwarmte leidt tot een sterke vermindering van het gasgebruik
- 12-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de gaswinning in Groningen
- 12-02-2015 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Bibliotheekvoorziening Leesgehandicapten
- 10-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik over de kwaliteit van het middelbaar agrarisch onderwijs in Noord-Nederland
- 05-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over zorgfraude
- 05-02-2015 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving)
- 05-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Duurzaamheid
- 04-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over noodscenario's voor pgb-houders en de gevolgen daarvan
- 04-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over overmacht bij het niet tijdig melden van het uitrijden van ruige mest
- 04-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de NS-dienstregeling Amsterdam-Haarlem-Zandvoort
- 04-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de grote treinstoring rond Utrecht op 2 februari 2015
- 04-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over overmacht bij het niet tijdig melden van het uitrijden van ruige mest