Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over zorgfraude
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan een plenair debat met staatssecretaris van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Onderwerp: Debat over zorgfraude
Kamerstuk: 28 828
Datum: 5 februari 2015
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):
Voorzitter. Fraude is onacceptabel. Het haalt de solidariteit uit ons zorgstelsel. De overheid heeft de taak deze solidariteit te bevorderen en te beschermen. Het aanpakken van fraude en onterechte declaraties moet dus hoog op de agenda van dit kabinet staan. Als er wordt gefraudeerd, verliezen mensen het vertrouwen in zorgaanbieders en uiteindelijk in het hele zorgsysteem. Mijn fractie maakt zich hier zorgen over. Daarom is het belangrijk om fraude in de zorg stevig aan te pakken.
Elk jaar worden miljoenen declaraties verstuurd. Eerder kwam het bedrag van 1,6 miljard al voorbij. Er is dus voor 1,6 miljard aan onjuistheden aan het licht gekomen. Bij die foute declaraties is lang niet altijd sprake van fraude. Bij fraude worden regels doelbewust overtreden met het oog op eigen financieel gewin. Vaak ligt de oorzaak van de gemaakte fouten bij het declaratiesysteem zelf. Dit systeem is met de jaren steeds ingewikkelder geworden. Zijn de bewindspersonen het met mijn fractie eens dat we ook fundamenteel naar ons systeem moeten kijken?
De vraag die vandaag echter ook gesteld moet worden, is hoe we afkomen van berekenend gedrag. Ik noem een voorbeeld: een patiënt net even langer laten komen, zodat er een duurdere dbc kan worden gedeclareerd. Volgens een rapport van het CPB heeft dit geleid tot het doorbehandelen van circa 11% tot 13% van de patiënten totdat een hoger tarief is bereikt. Dat rapport ging over de curatieve ggz, maar ik heb niet de indruk dat het in andere delen van de zorg anders is. Hierdoor lopen de zorgkosten onnodig op. En zijn patiënten hier uiteindelijk wel bij gebaat of ondervinden zij hier zelfs schade van?
Dit is het jaar van de transparantie. Transparantie van zorgnota's is goed, maar is het uiteindelijk ook effectief? Ik sluit me aan bij alle fracties die vragen hebben gesteld over de positie van de zorgverzekeraars. Moeten de zorgverzekeraars niet veel meer in actie komen om fraude te bestrijden?
Ik kom op het pgb. De ChristenUnie heeft altijd geknokt voor het pgb als instrument voor eigen regie in de zorg. Dit mag niet overschaduwd worden door fraudezaken. Samen met de PvdA-fractie heb ik Kamervragen gesteld over een bemiddelingsbureau in Houten. Helaas is dat niet het enige bureau. Juist bij die bemiddelingsbureaus gaat het vaak mis. Het lijkt erop dat het OM zo veel zaken aangedragen heeft gekregen dat deze zaak niet behandeld is omdat het geen nieuwe jurisprudentie zou toevoegen. Ook de staatssecretaris suggereert in zijn brief dat de Inspectie SZW, die belast is met onderzoek, veel zaken laat liggen. Om hoeveel zaken gaat het? Deelt de staatssecretaris mijn mening dat het OM altijd in actie moet komen als er sprake lijkt te zijn van fraude? Kan de staatssecretaris schetsen welke acties hij heeft ondernomen om te voorkomen dat mensen de dupe worden van pgb-fraude door een bemiddelingsbureau? Is de staatssecretaris bereid om bemiddelingsbureaus die ook zorg leveren, te stoppen? Waar kunnen mensen terecht om fraude te melden? Kan de staatssecretaris garanderen dat het pgb dan wel blijft doorlopen, op welke manier dan ook? Het opschorten van het pgb zou namelijk dramatisch zijn. Welke rol hebben de zorgkantoren hierin? Zorgkantoren staan er niet om bekend dat hun voordeur wijd openstaat. Hoe kunnen zij mensen dan ondersteunen?
Zorgkantoren worden ook in de positie gebracht om weigeringsgronden voor een pgb verder invulling te geven. Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo heel veel vertrouwen in. Te vaak hoor ik dat zorgkantoren, maar ook gemeenten, een ontmoedigingsbeleid voeren voor pgb's. Welke garanties kan de staatssecretaris geven dat niet onnodig drempels worden opgeworpen? Ook zijn dbc-bureautjes die ziekenhuizen adviseren om op de juiste manier te declareren helaas lucratief. Wat gaat de minister hieraan doen?
Ik rond af. Een systeem dat én heel complex is én gedreven wordt door productie roept oneigenlijk gebruik over zichzelf af. De vraag is in hoeverre meer regels en meer of strengere waakhonden hier gaan helpen. De weg van formaliseren en juridiseren leidt maar al te vaak tot het opzoeken van de grenzen van de wet. Daar is de zorg niet uniek in.
De ChristenUnie vindt dat de moraal weer centraal moet staan. Mijn vraag aan het kabinet is of het niet goed zou zijn als de raden van toezicht zich veel meer rekenschap geven van normen en waarden in het toezicht dat ze uitvoeren. Normen en waarden en moraal moeten in de zorg weer centraal komen te staan. Daarop wil ik graag een reactie van het kabinet.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2015 > februari
- 26-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Leefomgeving
- 26-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Preventiebeleid
- 25-02-2015 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van de Erfgoedwet
- 24-02-2015 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur (aanvullende vragen)
- 20-02-2015 - Schriftelijke vragen van Carla Dik-Faber over de bereikbaarheid van reisinformatiediensten
- 20-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de gaswinningsplannen op Terschelling, Schiermonnikoog en bij Oppenhuizen
- 19-02-2015 - Schriftelijke vragen Arie Slob en Carla Dik-Faber over de financiƫle situatie van kleine ziekenhuizen
- 17-02-2015 - Schriftelijke vragen Arie Slob en Carla Dik-Faber over de verkeersveiligheid en de doorstroming op de N36
- 17-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht dat het beter benutten van restwarmte leidt tot een sterke vermindering van het gasgebruik
- 12-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de gaswinning in Groningen
- 12-02-2015 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Bibliotheekvoorziening Leesgehandicapten
- 10-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik over de kwaliteit van het middelbaar agrarisch onderwijs in Noord-Nederland
- 05-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over zorgfraude
- 05-02-2015 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving)
- 05-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Duurzaamheid
- 04-02-2015 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over noodscenario's voor pgb-houders en de gevolgen daarvan
- 04-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over overmacht bij het niet tijdig melden van het uitrijden van ruige mest
- 04-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de NS-dienstregeling Amsterdam-Haarlem-Zandvoort
- 04-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de grote treinstoring rond Utrecht op 2 februari 2015
- 04-02-2015 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over overmacht bij het niet tijdig melden van het uitrijden van ruige mest