Schriftelijke vragen Carla Dik over verdwijnen Beneluxtrein en ontbreken alternatief West Brabant
Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber aan de minister van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: Het verdwijnen van de Beneluxtrein en het ontbreken van een alternatieve snelle verbinding voor West Brabant
Kamerstuk: 2012Z17917
Datum: 24 oktober 2012
Vraag 1
Klopt het dat de intercity Amsterdam-Brussel vanaf december wordt vervangen door de Fyra, deze trein fors duurder wordt, niet stopt in West Brabant en dat deze Fyra bovendien in de eerste periode slechts 1x per 2 uur gaat rijden in plaats van elk uur zoals de huidige Benelux trein? 1)
Vraag 2
Kunt u aangeven hoeveel zitplaatscapaciteit er per dag wordt geboden tussen Rotterdam en Antwerpen tot 9 december en vanaf 9 december?
Vraag 3
Waarom geldt uw toezegging niet meer dat de Beneluxtrein zou blijven rijden totdat de Fyra 16 keer per dag (elk uur) tussen Amsterdam en Brussel zou rijden? 2)
Vraag 4
Welke acties onderneemt u om ook vanaf 9 december een intercity West Brabant- Antwerpen te behouden? Deelt u de mening dat het onacceptabel is als er twee maanden of zelfs langer de reizigers uit deze regio zijn aangewezen op de stoptrein Roosendaal-Antwerpen?
Vraag 5
Deelt u de mening dat voor de reizigers uit Zeeland en West Brabant een intercity Antwerpen-Roosendaal-Breda inpasbaar is in de dienstregeling aangezien deze niet de drukke trajecten rond Amsterdam, Rotterdam en Brussel belast? Bent u bereid met spoed in overleg te gaan met NS, NMBS en uw Belgische ambtgenoot om dit alternatief voor de Beneluxtrein alsnog vanaf 9 december te realiseren?
Vraag 6
Deelt u de mening dat het niet uit te leggen is in een Europa zonder grenzen dat de reiziger voor exact dezelfde trein voor de verbinding Amsterdam-Rotterdam niet en de verbinding Rotterdam-Antwerpen wel moet reserveren? Zo nee, kunt u uitleggen hoe dit past binnen uw motto de reiziger met een hoofdletter R te schrijven en waarom dit de drempel om de trein te nemen niet verhoogt?
Vraag 7
Waarom wordt de keus voor al dan niet reserveren niet gewoon bij de reiziger gelaten die dan zelf het risico neemt of er een stoel beschikbaar is?
2) Bron: antwoorden schriftelijke vragen van het lid Slob over de spoorverbindingen vanuit Brabant richting Antwerpen d.d. 9 november 2011, vraag 1
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2012 > oktober
- 31-10-2012 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) van Carla Dik-Faber inzake de Wet lokaal spoor
- 30-10-2012 - Bijdrage Carla Dik aan het voortgezet algemeen overleg Spoor
- 25-10-2012 - Bijdrage Carla Dik-Faber inzake Wijziging Wet veiligheid wegtunnels ivm vaststellen veiligheidsnorm
- 25-10-2012 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik inzake Uitvoering motie Wiegman en Voortman mentorschap
- 25-10-2012 - Inbreng Carla Dik inz. wetsvoorstel wijz. Drank- en Horecawet mbt verhoging leeftijdsgrens 16 - 18
- 24-10-2012 - Schriftelijke vragen Carla Dik over verdwijnen Beneluxtrein en ontbreken alternatief West Brabant
- 23-10-2012 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Winterweer op het spoor
- 11-10-2012 - Bijdrage Carla Dik aan het voortgezet algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad
- 11-10-2012 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Verzamel AO Spoor
- 10-10-2012 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Ring Utrecht
- 09-10-2012 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber inzake Milieuraad d.d. 25 oktober 2012
- 05-10-2012 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de kosten voor (defecte) OV-chipkaarten
- 03-10-2012 - Schriftelijke vragen Carla Dik en Joël Voordewind en lid Van der Staaij (SGP) over De abortusboot