Opvallen in de kakofonie van meningen
Dit najaar konden kandidaat-raadsleden zichzelf in één dag klaarstomen voor de campagne door een training te volgen. Eén van de opties was een training Persoonlijke profilering. Waarom zou je je een dag toeleggen op dit onderwerp? En hoe train je jezelf daar eigenlijk in? Ik vroeg het aan Aldrik Dijkstra, raadslid in Hilversum en één van de trainers.
Wat versta je daar nu precies onder: persoonlijke profilering?
Dat je herkenbaar bent en op een korte en kernachtige manier kunt vertellen wie je bent, wat je doet en wat je wilt.
Wat betekent dit in de politiek?
Dat je je onderscheidt van anderen door voor een paar speerpunten te kiezen waarvoor je je inzet en waar je veel van weet. De gemiddelde politicus wil over alles een mening hebben en vindt het belangrijk dat hij over alles kan meepraten. Op die manier kun je meestal niet iets echt goeds over je speerpunten zeggen omdat je geen expert bent op dat gebied. Als je focust op je speerpunten, ga je speciaal daarvoor de boer op.
Waarom is het zo belangrijk?
Voor de herkenbaarheid! Door een scherp profiel te tonen zullen mensen zich herinneren waar je het over had en wie je bent. Je laat een duidelijk beeld achter en je ontstijgt de massa. Je valt op in de kakofonie van meningen, omdat je laat zien dat je gedreven bent om met dat onderwerp iets te bereiken. Het verhoogt ook je effectiviteit omdat je je expertise en energie inzet voor enkele doelen.
Moet ook een eenmansfractie zulke scherpe keuzes maken?
Zeker, nog nadrukkelijker! Als eenmansfractie moet je één of twee speerpunten kiezen en daar heel goed in zijn, en je moet ook kiezen waar je het gewoon helemaal niet over wilt hebben. We moeten een beetje af van het bestuurlijke imago, denk niet alleen: “Het gaat toch om een goed bestuur”. Je moet ook de media halen!
Hoe kun je werken aan een scherp profiel?
Op heel veel manieren, ik noem er een paar.
- Kies onderscheidende speerpunten die je hart hebben. Maak ze zo concreet als maar kan.
- Kijk hoe bekende politici het doen. Analyseer waarom je hun boodschap hebt onthouden.
- Vraag feedback van je fractiegenoten om je scherp te houden. Bevraag elkaar binnen de fractie: wat wil je nou eigenlijk? Dat kan confronterend zijn, want je kunt ook tot de ontdekking komen dat je niet zo goed weet wat je precies wilt.
- Volg een training Politieke profilering! Hierin oefen je om kort en krachtig neer te zetten wie je bent en wat je wilt.
- Ga op twitter, daar moet je in 140 tekens je boodschap brengen.
Tot slot: tijdens het Uniecongres op 1 februari 2014 kunnen lijsttrekkers een workshop Persoonlijke profilering volgen. Dit is je laatste kans om in een vertrouwde omgeving te oefenen, in een arena zonder leeuwen. Grijp die kans! Meld je hier aan.
door Rieke Elsenbroek, coördinator Opleiding, verschenen in DenkWijzer 3/2013