StemRou! campagne bereikt jongeren massaal voor ChristenUnie

20061012 StemRouvrijdag 20 oktober 2006 18:06

Crossmedia aanpak bepaalt eigen piek in verkiezingsperiode

Vandaag gaat StemRou! de crossmediacampagne voor de ChristenUnie officieel van start. De campagne is een extern initiatief vóór en door jongeren. Dankzij de crossmedia aanpak, het vormen van een jongerendatabase, kunnen de initiatiefnemers specifiek met de doelgroep communiceren en een eigen ‘piek’ bepalen tijdens de rumoerige verkiezingsweken.

Stemrou.nl, tot vandaag een tijdelijke actiepagina, trok in één week tijd ruim 120.000 bezoekers. Initiatiefnemers Arie Boomsma en Nauko Leong wijten dit feit aan de golf van publiciteit die loskwam na de aankondiging van StemRou!, maar ook aan de groeiende belangstelling van jongeren voor politiek.

‘Je weet wat je aan de partij hebt.’, legt Boomsma uit. ‘Jongeren, armoede en onderwijs, relevante thema’s, staan hoog op de agenda van de ChristenUnie. Steeds meer mensen zien in dat het geluid van deze partij breder vertegenwoordigd moet worden in De Tweede Kamer. Doordat André Rouvoet en zijn partij zo dicht bij hun geloofsovertuiging blijven, zit deze club heel goed op één lijn. Het is ook niet voor niets dat mensen als Jan Marijnissen (SP) en Femke Halsema (GroenLinks) zo hoog opgeven over Rouvoet.’

Database marketing

Boomsma en Leong hebben gekozen voor een crossmedia platform. Dat betekent dat diverse mediakanalen worden ingezet om de doelgroep te bereiken, met hen te communiceren. Op www.stemrou.nl zijn de standpunten van de ChristenUnie te vinden, kun je e-cards versturen, reageren op het nieuws, een speciaal geschreven rap met videoclip downloaden, en wordt je opgeroepen jouw eigen creativiteit in te zetten, in de vorm van mini campagnes in eigen omgeving.

‘Alle kanalen zijn er op gericht e-mail adressen te verzamelen.’, vertelt Leong. ‘Daardoor kunnen we straks specifiek met de doelgroep communiceren, en hen vlak voor 22 november oproepen te gaan stemmen.’

‘Dankzij die database marketing zijn wij niet afhankelijk van de in Den Haag zoveel besproken ‘piek’ in verkiezingstijd.’, vult Boomsma aan. ‘We bepalen die piek zelf, combineren marketing technieken met de politiek. Een mooie uitdaging.’

Gideon’s Bende
De initiatiefnemers willen benadrukken dat zij naast de reguliere ChristenUnie campagne opereren.

‘Wij zijn een Gideon’s Bende, kregen creatieve vrijheid en willen jongeren met dit initiatief serieus nemen. Alle kanalen, alle items zijn gemaakt door jongeren. Wij vragen André Rouvoet niet zelf te rappen, maar laten de rapper aan het woord. Het budget is niet groot, waardoor er meer verlangd werd van onze creativiteit. Dat maakt StemRou! zo’n leuk project voor ons!’, aldus Boomsma.

« Terug

Reacties op 'StemRou! campagne bereikt jongeren massaal voor ChristenUnie'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2006 > oktober