Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de stremming van het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer
Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Eppo Bruins op het onderdeel Infrastructuur van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: De stremming van het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer
Kamerstuk: 2015Z24681
Datum: 16 december 2015
Vraag 1
Bent u bereid op korte termijn met uw Duitse ambtgenoot in overleg te gaan over een snelle oplossing voor de vernielde spoorbrug bij Weener? Bent u bereid daarbij ook de mogelijkheid van een tijdelijke noodbrug in overweging te geven?
Vraag 2
Bent u bereid om u, als vervanging van de brug niet binnen vijf jaar lukt, maximaal in te zetten om de verbinding Groningen-Bremen over vijf jaar optimaal te maken conform de lange termijnvisie voor deze lijn?
Vraag 3
Hoeveel goederenvervoer was er tot het ongeluk met de spoorbrug bij Weener via de grensovergang Nieuweschans? Wat zijn de gevolgen van omleiding via Zwolle-Bentheim voor dit goederenvervoer en de dienstregeling op het hoofdrailnet?
Vraag 4
Klopt het dat de reistijd per vervangende bus tussen Nieuweschans en het Duitse Weener nu 22 in plaats van 10 minuten is terwijl de trein hier gewoon zou moeten kunnen rijden aangezien de defecte spoorbrug op het traject Weener-Leer ligt? Deelt u de conclusie dat de reiziger hierdoor onnodig benadeeld wordt?
Vraag 5
Bent u ermee bekend dat de trein Groningen-Leer nu 39 minuten stilstaat in Nieuweschans voordat deze terugkeert naar Groningen en deze trein dus in deze tijd makkelijk naar Weener op en neer kan rijden? Wat is de reden dat Weener niet meer wordt bediend en zijn er mogelijkheden om dit te herstellen?
Vraag 6
Wat is de stand van zaken met de geplande verhoging van de baanvaksnelheid tussen Groningen en Nieuweschans naar 140 km/uur? 1) Klopt het dat deze snelheidsverhoging door ProRail geprogrammeerd staat voor de periode 2018–2020?
Vraag 7
Bent u, gezien de huidige bijzondere omstandigheden, bereid om samen met betrokken partijen de realisatie van deze snelheidsverhoging te vervroegen en uit te breiden met het thans geïsoleerd gelegen traject Nieuweschans-Weener, zodat reistijdverlies en kosten van een mogelijk jarenlang voortdurend busvervoer tot een minimum wordt beperkt?
Vraag 8
Bent u bereid om deze snelheidsverhoging te realiseren met het European Train Control System (ETCS) level 2 in plaats van seinen en Automatische treinbeïnvloeding Nieuwe Generatie (ATB-NG) zodat er niet meer wordt geïnvesteerd in een verouderde technologie en na realisatie de goederentreinen vanuit de Randstad naar Veendam niet meer het dure ATB NG aan boord hoeven te hebben? Deelt u de mening dat ETCS op dit grensbaanvak de interoperabiliteit verbetert omdat zo Groningen vanuit Duitsland bereikbaar wordt zonder dat hiervoor ATB nodig is?
1) https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Harlingen_-_Nieuwe_Schans#Verhoging_van_maximumsnelheid
Toelichting: Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Hoogland, Van Dekken en Nijboer (allen PvdA), ingezonden 10 december 2015 (vraagnummer 2015Z24175), De Boer (VVD), ingezonden 15 december 2015 (vraagnummer 2015Z24540).
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2015 > december
- 23-12-2015 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de belastingontwijking door wapenproducenten
- 17-12-2015 - Bijdrage Eppo Bruins aan het voortgezet algemeen overleg ROC Leiden
- 16-12-2015 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de stremming van het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer
- 11-12-2015 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het bericht dat veel eindexamenkandidaten onvoldoende kennis hebben over het leenstelsel en het aangaan van schulden
- 04-12-2015 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over achterstallig onderhoud aan de openbare verlichting op meerdere locaties langs de A15
- 03-12-2015 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Eppo Bruins ten behoeve van een wijziging van de Aanbestedingswet 2012 in verband met de implementatie van aanbestedingsrichtlijnen 2014/23/EU, 2014/24/EU en 2014/25/EU