Een blanco kandidaat op straat?

banner cursus vrijheidvrijdag 19 april 2013

Op de Trainingsdag gemeenteraadsverkiezingen in maart werd een filmpje getoond over een selectiecommissie die prijzenswaardige pogingen deed om een kandidaat-raadslid te bevragen op zijn visie op het christelijk-sociale gedachtegoed van de ChristenUnie. De kandidaat kwam echter weg met even enthousiaste als vage antwoorden en ging in een volgende scène keer op keer onderuit toen hij bij de campagnekraam lastige vragen van voorbijgangers kreeg. Zo kon hij het hartgrondig eens zijn met een boze man die het schandálig vond dat de gemeenteraad had ingestemd met een vergunning voor de moskee.

Onze kandidaat gaf hiermee blijk geen weet te hebben van de recente besluitvorming in zijn eigen fractie, net zo min als van de uitgangspunten van de ChristenUnie rondom godsdienstvrijheid. In de praktijk zal het zelden of nooit gebeuren dat een kandidaat zo blanco op pad wordt gestuurd. Meestal wordt iemand een behoorlijke periode ingewerkt door de zittende fractie: hij leest de stukken, bezoekt raadsvergaderingen en neemt deel aan de beraadslagingen van de fractie. Op die manier raakt hij vertrouwd met de grote lijnen en concrete standpunten van de fractie.

Waar het ChristenUnie Opleidingscentrum de komende tijd aandacht voor vraagt is de laag die onder de standpunten ligt: de uitgangspunten. In het voorbeeld hierboven: om een standpunt te bepalen over het wel of niet verlenen van een bouwvergunning neem je in dit geval godsdienstvrijheid als uitgangspunt. Had de kandidaat geweten wat het gedachtegoed van de ChristenUnie rondom godsdienstvrijheid inhield, dan was hij, ook zonder de actuele situatie te kennen, er niet vanuit gegaan dat zijn fractie de bouw van die moskee zou willen tegenhouden.

Wie het gedachtegoed op het niveau van de uitgangspunten beheerst, is in staat dit zelfstandig toe te passen in nieuwe situaties die zich voordoen. Dit is nodig om effectief christelijk-sociale politiek te bedrijven: het profiel van de ChristenUnie wordt hiermee zo helder mogelijk neergezet, en het resultaat van het politiek handelen stemt maximaal overeen met de missie van onze partij.

Is het wenselijk dat kandidaat-raadsleden zich al in de voorbereidingstijd het gedachtegoed van de ChristenUnie op uitgangspuntenniveau eigen maken? Het Opleidingscentrum wil graag de discussie in de partij hierover op gang brengen. Wat is de verantwoordelijkheid van de selectiecommissie en het bestuur hierin? Moet de kennis van de uitgangspunten worden ‘getest’ en moeten er vervolgens opleidingseisen gesteld worden? Wat vindt u? We dagen u uit om te reageren op deze stellingen:

Stelling 1
Kandidaten moeten eerst slagen voor een test over de uitgangspunten van de ChristenUnie  voor ze op de lijst mogen.

Stelling 2
Alle nieuw verkiesbare kandidaten moeten verplicht een basisleergang christelijke politiek volgen.

Klik hier om uw reactie te geven.

Door Annerieke Pruim, coördinator Talent, verschenen in DenkWijzer 1/2013