Thuiskomen in Tholen - Permanente Campagne training

_MG_7896dinsdag 11 maart 2008

Een bijzondere ervaring: een training geven in de plaats waar je tot je 19e hebt gewoond. Met mensen die je goed kent nadenken over het vergroten van de zichtbaarheid buiten campagnetijd. Het was goed, wat mij betreft. En als ik afga op de reacties, hebben ze er in Tholen ook iets aan gehad. Op één van de evaluatieformulieren staat dat hij/zij het meest heeft gehad aan "de praktische invulling". Een ander heeft het over "het concretiseren en ordenen van actiepunten (..) tot een actieplan gekoppelt aan namen." De veertien deelnemers gaan de komende tijd aan de weg timmeren met...

.... Helaas dat kan ik niet zeggen. Als ik dat wel zou doen, breng ik mijn voormalige eilandbewoners ernstig in verlegenheid. Volg de site van ChristenUnie Tholen, is mijn advies.

Wat is eigenlijk het doel van Permanente Campagne?
1. Zichtbaar zijn in de samenleving
2. Politieke relevante zaken onder de aandacht brengen
3. Het profiel van de ChristenUnie versterken

Het gaat in een PC actie dus om zowel inhoud als zichtbaarheid. Sterker: die moeten goed op elkaar aansluiten. De activiteit moet passend zijn. In drie groepen is m.b.v. een werkblad nagedacht over goede PC-acties. Vanuit de speerpunten van het verkiezingsprogramma kwamen allerlei mogelijke ideeën naar boven. Inmiddels zijn afspraken gemaakt, wie wat gaat doen, wanneer en hoe.....

De vijf A's
In de training is ook stil gestaan bij de vraag hoe je ook zonder PC-acties meer of beter in de publiciteit kunt komen. Daarvoor is het handig te weten hoe journalisten de dagelijkse stroom van persberichten scannen en beoordelen. Aan de hand van de volgende vijf A's bepalen zij in het algemeen de nieuwswaarde:

* Actualiteit
* Aantal (zijn er veel mensen bij betrokken?)
* Afwijking (van standaardprocedures?)
* Amusement (vindt mijn doelgroep het leuk?)
* Afwisseling (leidt het bericht tot variatie in de stroom van berichten)

Garanties dat een bericht een plaats krijgt in de krant, een nieuwsitem wordt op radio of TV zijn niet te geven. Een spetterend bericht, dat voldoet aan alle criteria om geplaatst te worden, zal sneuvelen als zich plotseling iets ernstigs voordoet.

Klaas Quist
hoofd Opleiding & Advies

Meer weten?

* training permanente campagne bij de Kaderschool
* Permanente Campagne Actieplan

 

« Terug