Gemeente met kansen: waardevolle tips uit Rhenen:

uitsnede 1237 mensen bij flaps open dagmaandag 11 februari 2008

De ChristenUnie Rhenen zit in de lift. Een opbouwcommissie van 8 personen (“het worden er steeds meer”) bereidt zich voor op de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Nog geen 12 maanden geleden was de situatie anders. Twee bestuursleden waren er en nog maar weinig actief betrokken leden. Wat is er gebeurd?

Hanna Kannegieter, lid van de opbouwcommissie vertelt over haar eigen betrokkenheid: “We komen maandelijks bij elkaar, en steeds zijn er nieuwe mensen bij. We zijn  begonnen bij nul en dat was hard werken en soms ook wel onwezenlijk. Spontaan zijn er toen mensen voor het werk van de ChristenUnie gaan bidden en we merken echt dat daar zegen op rust.”  Hanna is een aantal jaar geleden lid geworden omdat de ChristenUnie een “solide en evenwichtige partij is, die een christelijk geluid laat horen.” Via een vrouwencongres, een vriendendag in de Tweede Kamer en de open dag van de kaderschool, is de bal gaan rollen. Ze is nu betrokken bij de opbouwcommissie Rhenen en kan een paar goede tips geven aan andere gemeenten:

• Bidden en voorbede vragen. Gods zegen is onmisbaar. “Wij ervaren echt hele bijzondere dingen in onze activiteiten. Zo melden zich spontaan mensen bij ons aan die mee willen doen. Dit bemoedigt ons enorm.”
  • Kijk over de omstandigheden van dit moment heen en houd je ogen gericht op waar je heen wilt. “Dan kan wel eens lastig zijn. Bijvoorbeeld als je nog niet weet wie de kar straks gaat trekken als er een kandidatenlijst moet komen. We vertrouwen er nu op dat het goed komt".
  • Leg contacten met andere christenen in je gemeente. “Ik sprak laatst iemand die hier al heel lang woont en zóveel mensen kent. Via hem heb ik een heel netwerk van christenen aangeboord.”
  • Blijf positief en kijk vooruit. “Sta niet teveel stil bij dingen die in het verleden niet gelukt zijn. We zijn gericht op de dingen die we nu willen bereiken en gaan daar samen voor."
  • Maak gebruik van ervaringen van anderen. “Op de open dag van de ChristenUnie kaderschool hoorde ik de verhalen uit Harlingen en Appingedam. Dat heeft mij gemotiveerd er voor te gaan. Ook het verhaal van Midden-Drenthe, waar ze in 2006 weer een zetel hebben gehaald, heeft ons vooruit geholpen. Volg dus eens een cursus van de kaderschool, dat is echt de moeite waard”
  • Zoek een coach die ervaring heeft binnen de ChristenUnie. " Wij worden gecoacht door Ad Bezemer uit het bestuur van de provincie. Dat helpt ons echt verder.  We zijn begonnen bij nul en zonder zijn ervaring en kennis was het heel lastig geworden."

Maakt uw gemeente ook kans op een raadszetel? Wilt u zich ook inzetten voor uw gemeente? Op het partijbureau kunnen we u in contact brengen met mensen uit uw omgeving. Neem hiervoor contact op met Annerieke Pruim