ChristenUnie: mediabedrijven als Netflix moeten Kijkwijzer beter gebruiken
De ChristenUnie wil dat mediabedrijven de Kijkwijzer beter gaan gebruiken. Kamerlid Gert-Jan heeft hierover vragen gesteld aan Sander Dekker, de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. ,,Diensten als Netflix en tv-zender TLC, maar ook dagblad Trouw gebruiken alleen de leeftijdsaanduiding en niet de icoontjes van de Kijkwijzer. Ik vind dit onwenselijk. Het is belangrijk dat er overal duidelijkheid bestaat over de geschiktheid van media-aanbod voor kinderen en jongeren. Anders heeft gebruik van de Kijkwijzer weinig zin.”
Segers wil dat de staatssecretaris in gesprek gaat met NICAM en Netflix om de invoering van de Kijkwijzer te versnellen. Ook moet er een regeling worden getroffen met zenders met een buitenlandse licentie die zich richten op Nederland. Segers: ,,Alle spelers van videostreaming moeten de Kijkwijzer op dezelfde manier gaan gebruiken. Daartoe zou het Commissariaat van de media alle aanbieders moeten verplichten.”
Nog steeds maken maar weinig kranten gebruik van de icoontjes en leeftijdsgrenzen bij hun tv-gids en filmrecensies. Segers vraagt Dekker om met de sector en het NICAM in gesprek te gaan om te bespoedigen dat dit snel verandert.
Nieuwsarchief > 2014 > juni
Geen berichten gevonden
Reacties op 'ChristenUnie: mediabedrijven als Netflix moeten Kijkwijzer beter gebruiken'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.