Valleilijn naar Arnhem beste oplossing
Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber bracht donderdag een werkbezoek aan Ede en Barneveld. Het werkbezoek stond in het teken van uitbreiding van de treindiensten over de Valleilijn. Dik-Faber: “Om een kwartierdienst op de hele Valleilijn mogelijk te maken kan de stoptrein van NS tussen Ede en Arnhem volgens onderzoek van ProRail het beste overgenomen worden door Connexxion, de vervoerder van de Valleilijn. Ik wil weten wat de staatssecretaris vindt van het doortrekken van de Valleilijn. Ik ga daarom schriftelijke vragen stellen.”
Op dit moment is er alleen een kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld Centrum. Het aantal reizigers op de Valleilijn groeit en de regio wil daarom op de hele lijn elk kwartier een trein. Er wordt al jaren gestudeerd op mogelijke oplossingen. Tegelijk zijn er nu al elk jaar problemen om de dienstregeling rond te krijgen, omdat de ruimte op het spoor te krap is. Dik-Faber: “Het spoor rond Amersfoort is erg vol en doordat de Valleilijn grotendeels enkelspoor is, is er weinig speelruimte bij vertragingen of noodzakelijke wijzigingen in de dienstregeling.”
Onderzoek
Uit het onderzoek, waarvan het eindrapport binnenkort verschijnt, blijkt dat er globaal drie oplossingen zijn. Het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem komt verreweg als beste oplossing naar voren. Het is niet alleen de goedkoopste oplossing, maar levert ook het meeste gemak voor de reizigers. De twee andere onderzochte varianten scoren beduidend slechter op het punt van reizigersgemak of vragen een investering die enkele tientallen miljoenen euro hoger ligt.
In de Tweede Kamer lijkt een meerderheid te zijn die alle huidige treindiensten in de nieuwe hoofdrailnetconcessie 2015-2024 bij NS wil houden. Dat kan het toelaten van Connexxion op de lijn Ede-Arnhem belemmeren. Dit voorjaar wordt een besluit genomen over de hoofdrailnetconcessie. Dik-Faber: “Het risico bestaat dat alleen de optie van een trage kwartiersdienst overblijft. De reiziger moet dan in Ede-Wageningen steeds bijna een kwartier wachten op zijn aansluitende treinen. Ik wil daarom dat serieus naar de optie van doorrijden wordt gekeken. Dat is immers het goedkoopste op korte termijn en het beste voor de reiziger.”
Barneveld Zuid
Tijdens het werkbezoek werd ook bekend dat korte termijn maatregelen om knelpunten op de Valleilijn op te lossen een paar jaar vertraging oplopen en mogelijk pas klaar zullen zijn in 2018. Dik-Faber: “Dit heeft mogelijk gevolgen voor het nieuwe station Barneveld Zuid. Het station is voor zover bekend wel in 2015 klaar, maar de kans is groot dat de dienstregeling dan niet optimaal is. Bijvoorbeeld slechtere aansluitingen of dat de eerste jaren niet alle treinen in Barneveld Zuid zullen kunnen stoppen. Ik wil weten van de staatssecretaris hoe dit heeft kunnen gebeuren en welke mogelijkheden er nog zijn om de noodzakelijke maatregelen sneller uit te voeren.”
De ChristenUnie maakt zich al jaren sterk voor meer treinen en kortere reistijden op de Valleilijn en voor opening van station Barneveld Zuid. In het Lenteakkoord werd door de partij extra geld geregeld voor de lijn. Dik-Faber: “Ik hoop dat dit geld nu snel wordt geïnvesteerd. Er wordt al sinds zeker 2008 gestudeerd op de lijn, het geld ligt op de plank, de schop moet nu eindelijk eens de grond in!”
Schrijf een reactie via Facebook
Nieuwsarchief > 2014 > januari
Geen berichten gevonden
Reacties op 'Valleilijn naar Arnhem beste oplossing'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.