ChristenUnie wil één Rijksinfrabeheer
De ChristenUnie heeft in de Tweede Kamer een voorstel ingediend om ProRail op te heffen. Tweede Kamerlid Arie Slob: "In Nederland worden de vaarwegen en wegen beheerd door Rijkswaterstaat en de spoorwegen door ProRail. Door het beheer van het spoor in te voegen bij Rijkswaterstaat kan er één Rijksinfrabeheer ontstaan."
In deze notitie wordt gekeken naar het functioneren van ProRail. Het bedrijf levert samen met onder meer NS een enorme prestatie door het zo intensief benutten van ons spoorwegnet. Toch zijn er ook zorgpunten waarvan er een aantal in deze notitie worden uitgewerkt. Het doel is een bijdrage te leveren aan de discussie of en zo ja hoe ProRail doelmatiger, klantgerichter en transparanter kan functioneren.
Slob: ,,Dit voorstel komt niet uit de lucht vallen. Het is niet zo dat één incident (het verkeersinfarct bij Utrecht) voor ons aanleiding was de huidige vormgeving van een organisatie als ProRail ter discussie te stellen. De ChristenUnie heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk opbouwend kritische vragen gesteld over het functioneren van de spoorsector en ProRail in het bijzonder. Als fractie zijn we al een aantal weken bezig met het schrijven van deze notitie. Daarvoor hebben we een groot aantal stukken bestudeerd en ook met een groot aantal betrokkenen besproken. Zoals uit de aanhef van deze inleiding blijkt was ook in ons verkiezingsprogramma al het voorstel opgenomen om ProRail op te heffen en te integreren met Rijkswaterstaat. Deze notitie is een nadere uitwerking van dat voorstel.”
Het integreren van ProRail in Rijkswaterstaat zal ook niet op stel en sprong kunnen. De opsplitsing van de spoorsector in de jaren 90 heeft ook aangetoond dat een dergelijke reorganisatie heel zorgvuldig dient te gebeuren. Slob: ,,Ik wil de indruk wegnemen dat het ChristenUnie-voorstel een aanval is op de medewerkers van ProRail. In tegendeel: er wordt met veel bevlogenheid gewerkt aan ons spoor. Op de werkvloer gebeuren mooie dingen en er is enorm veel kennis aanwezig in de organisatie. Toch hoor ik ook van ProRail medewerkers zelf in reactie op ons voorstel dat er echt een imago-probleem is en dat de organisatie zelf zeker sneller, beter en transparanter kan en moet functioneren.
Lees de notitie of download de PDF hieronder
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
20101130-Notitie-TK-Rijksinfrabeheer-Slob-web | 970,2 kB | application/pdf |
Nieuwsarchief > 2010 > december
Geen berichten gevonden