'Elektrische vrachtauto kan niet achterblijven'
Nu er flink geïnvesteerd wordt in de elektrische auto, moet het kabinet ook aan de slag met diesel-elektrische (hybride) distributievrachtauto’s. Dat zegt de ChristenUnie vandaag in het debat over de begroting van Verkeer & Waterstaat. De fractie vraagt de minister om een grootschalige praktijkproef te doen.
Kamerlid Ernst Cramer: ,,Het kabinet zet 65 miljoen in op elektrisch rijden om Nederland tot een schoon en zuinig gidsland te maken. Vrachtauto’s kunnen niet achterblijven bij deze ontwikkeling, zeker als je bedenkt dat een groot aantal dagelijks in onze steden rondrijdt om te bevoorraden.” Een diesel-elektrische vrachtauto heeft naast een verbrandingsmotor een elektrische aandrijving, waardoor hij minder vervuilende stoffen uitstoot bij het optrekken. Dat is met name voor het leefklimaat in de steden grote winst.
In de huidige crisis is het voorts belangrijk dat de binnenvaartsector ondersteund wordt, zoals staatssecretaris Huizinga heeft toegezegd. De ChristenUniefractie is dan ook verbaasd dat de subsidie voor de drie voorlichtingsbureaus - die van de binnenvaart en shortsea en spoor - afgebouwd wordt. Deze bureaus zijn nu, in de huidige conjunctuur, heel belangrijk om duurzame vorm van transport over water te stimuleren. Uit onderzoek (maart 2009) blijkt ook hoe effectief en doeltreffend de bureaus zijn. ,,Wanneer de economie aantrekt, zal het vervoer over water steeds belangrijker worden. Dat past precies in het beleid van de staatssecretaris,” aldus Cramer, die via een amendement de voorlichtingsbureaus wil redden.
- Labels
- Ernst Cramer
- Tweede Kamer
Nieuwsarchief > 2009 > november
Geen berichten gevonden
Reacties op ''Elektrische vrachtauto kan niet achterblijven''
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.