ChristenUnie presenteert tegenbegroting: "Voor een rechtvaardige overheid en een bloeiende samenleving"

Afbeelding tegenbegroting.jpg
CU logo onder elkaar blauw
Blog by Webredactie on September 18, 2024 at 6:30 AM

De ChristenUnie presenteert vandaag haar tegenbegroting. Ook nu het CPB dit jaar de tegenbegrotingen niet doorrekent, een keuze die onze partij betreurt, zetten we de traditie van het tegenbegroten voort. Mirjam Bikker: "De ChristenUnie gelooft in constructieve politiek. Daar hoort ook bij dat je je kaarten op tafel legt. Met deze tegenbegroting doen we dat: we leggen christelijk-sociale accenten voor een bloeiende samenleving, stevige rechtsstaat en een rechtvaardige overheid.” Pieter Grinwis: “We doen dat in 2025 én structureel zuiniger dan het kabinet – met kleinere begrotingstekorten – én een lagere staatsschuld.”

De ChristenUnie geeft als geen ander om de samenleving. We draaien de bezuiniging op de Maatschappelijke Diensttijd en de giftenaftrek daarom volledig terug. De ChristenUnie bezuinigt niet op vrijwilligersorganisaties en er gaat een dikke streep door de langstudeerboete.

De treinkaartjes worden als het aan ons ligt niet duurder en we accepteren niet dat het kabinet de extra investeringen in bussen en trams dankzij de motie-Bikker deels weer terugdraait. Verder willen we de tandarts in het basispakket, door het eigen risico minder te laten dalen, zodat de miljoen Nederlanders die nu nooit bij de tandarts komen, dat voortaan wel kunnen. Ook reserveren we structureel geld voor extra wijkagenten en kwetsbare wijken. We draaien de btw-verhoging op boeken, tijdschriften en kranten terug, omdat leesvaardigheid en toegankelijkheid van de journalistiek van groot maatschappelijk belang zijn. Bovendien laten we de gemeenten niet aan hun financiële lot over.

Waar bekostigen we dit allemaal van? Niet door belasting op inkomen uit arbeid te verhogen, integendeel, die wordt juist meer verlaagd voor gezinnen met lagere en middeninkomens dan bij het kabinet. Wel door de onnodige cadeautjes voor beursgenoteerde bedrijven terug te draaien, de vervuiler de echte prijs te laten betalen, en door enkele bezuinigingen, zoals op de ABD (topambtenaren) en op dienstauto’s.

Investeringen in de regio, water en natuur

De ChristenUnie speelt daarnaast een incidenteel investeringspakket vrij door niet zoals het kabinet te investeren in vier, maar in twee extra kerncentrales. Dat geld, 4.5 miljard euro, investeren we liever in het aflossen van de ereschuld aan de Groningers, in het realiseren van de Nedersaksenlijn en in het verbeteren van de verkeersveiligheid van regionale N-wegen. Ook draaien we de sloop van het transitiefonds terug voor wat betreft de investeringen in waterkwaliteit en natuurherstel. Het kabinet heeft namelijk alleen nog maar wat geld over voor innovatie in de landbouw, opkoopregelingen en - en dat is positief - agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Natuur en water zijn overduidelijk restposten op de balans van het kabinet, zo niet bij de ChristenUnie.

Zuiniger dan het kabinet

Wat verder opvalt, is dat de ChristenUnie zuiniger heeft begroot dan het kabinet-Schoof. Pieter Grinwis: "Hoewel het kabinet voor komend jaar echt geen beroerd begrotingsbeleid voert, lopen de begrotingstekorten en de staatsschuld de jaren daarna wel verder op. Om deze redenen kiest de ChristenUnie ervoor om per saldo zuiniger dan het kabinet te begroten, waarbij het EMU-saldo in 2025 ruim 1,2 miljard euro beter is dan bij het kabinet en structureel 2,5 miljard euro. Zo maken we de kans veel groter dat we de begrotingstekorten op langere termijn onder de Europese norm van 3% houden en bouwen we in de beste traditie van de Jozefeconomie buffers op voor mindere tijden die ongetwijfeld zullen komen."