Reactie op de troonrede

Portret Mirjam Bikker in vierkant.jpg
Blog by Mirjam Bikker on September 17, 2024 at 3:09 PM

Reactie op de troonrede

Deze tijd vraagt om een politiek die verantwoordelijkheid neemt. Het is belangrijk om juist nu te kiezen voor de samenleving. Ik zie veel goede plannen, maar mis de samenlevingsvisie die maakt dat we voor elkaar blijven zorgen. De ChristenUnie is hierin helder geweest: draai de giftenaftrek terug, voorkom prijsstijgingen in het OV en behoud de Maatschappelijke Diensttijd. Wat ik in de Troonrede ook echt hebt gemist is de belangrijke rol van kerken en het verenigingsleven.

Als het gaat om migratie is het belangrijk dat we bestuurlijke chaos voorkomen en beleid maken binnen de kaders van de rechtstaat. Het terugdraaien van de spreidingswet zal weinig goeddoen. Het voornemen van dit kabinet om met de asielcrisiswet de Tweede Kamer buiten spel te zetten is echt ondemocratisch.

Wat goed is om te zien, is dat in elk geval één forse samenlevingsboete in de plannen van het kabinet verdwijnt: de giftenaftrek is grotendeels gered. De brede alliantie van maatschappelijke en politieke partijen onder aanvoering van de ChristenUnie, heeft zichtbaar effect gehad. Maar met het terugdraaien van één samenlevingsboete zijn we er nog niet. Ik zie uit naar het debat de komende dagen en zal hier het kabinet echt op uitdagen.

Tags: