Persreactie Mirjam Bikker: Een akkoord met een wankel fundament, veel wensdenken en wilde symbolen.

Zetels Tweede Kamer 16-9.jpg
Portret Mirjam Bikker in vierkant.jpg
Blog by Mirjam Bikker on May 16, 2024 at 12:04 PM

Een akkoord met een wankel fundament, veel wensdenken en wilde symbolen. De ChristenUnie vindt het keihard nodig dat we problemen concreet oplossen. Dat de polarisatie en vervreemding wordt aangepakt, dat we investeren in goed samen leven. Maar met veel wilde symbolen, heb je nu wel de droomvlucht maar komen echte oplossingen geen steek dichterbij. Omzien naar de ander, naar de schepping, dat staat op een laag pitje. Op een aantal goede voornemens na blijft de vraag op heel veel punten: hoe dan?

De samenlevingsvisie van het nieuwe kabinet is in zichzelf gekeerd. Klaar staan voor de ander is er niet meer bij in dit akkoord. De maatschappelijke diensttijd, waar jongeren leren om dat te doen, wordt geschrapt, de giftenaftrek beperkt, ontwikkelingssamenwerking zwaar gekortwiekt. De spreidingswet wordt geschrapt, en de mensen het Noorden blijven in de problemen. Concrete maatregelen om nu arbeidsmigratie omlaag te brengen zijn er nauwelijks. Wie dragen de gevolgen?

Nederland heeft een overheid nodig die problemen daadkrachtig aanpakt. En daar is heel veel werk aan de winkel. Nederland heeft een samenleving nodig waar de jongste generatie hoopvol en met goede voorbeelden leert samenleven, waar ondernemers, boeren en zoveel hardwerkende gezinnen zien dat de overheid de langdurige problemen van woningnood, van een vastgelopen overheid, van de aardbevingsschade in Groningen tot het toeslagenschandaal, op de rit krijgt. Op het gebied van medische ethiek is het goed te zien dat op veel fronten het progressief- liberale denken niet meer aanwezig is. Tegelijk houden we grote zorgen om de wetsvoorstellen rondom embryokweek. Ook de inzet om het aantal abortussen naar beneden te brengen, is verdwenen. De ChristenUnie zal met hart en ziel blijven werken aan een land waar we de ander zien staan, waar we werken aan een gezonde economie met behoud van de schepping, en elk leven van waarde is.

Tags: