Trein
Om heel Nederland bereikbaar te houden, moeten we mobiliteit schoner en slimmer maken, duurzame en efficiënte mobiliteit stimuleren en onnodige verkeer voorkomen. Het openbaar vervoer speelt daarbij een belangrijke rol. Onze plannen voor het openbaar vervoer als geheel lees je hier.
De ChristenUnie wil investeren in het spoor. De geplande miljardeninvestering in het spoor zetten we door. Dat geld gebruiken we voor nieuwe lijnen bij woningbouwlocaties, maar ook voor het onderhouden, uitbreiden en verbeteren van perrons en spoorwegverbindingen. Zo kunnen treinen vaker en sneller rijden. Met de aanleg van nieuwe spoorlijnen, verbindingen en stations wordt Nederland beter verbonden en ontstaan kansen voor woningbouw. De Lelylijn en Nedersaksenlijn zijn cruciaal om Noord-Nederland bereikbaar te houden. We gaan door met de plannen om deze spoorlijnen aan te leggen.
- Verkort de reistijden met de trein. Het landelijk gebied biedt de ruimte die de Randstad zoekt. Goede verbindingen en kortere reistijden tussen de Randstad en Noord-, Oost- en Zuid-Nederland zijn dan ook van nationaal belang. Het spoor wordt geschikt gemaakt voor hogere snelheden. De spoorknooppunten Zwolle-Meppel en Eindhoven worden verbeterd zodat treinen niet onnodig op elkaar hoeven te wachten. Er komt een directe treindienst tussen Barneveld en Apeldoorn.
- Maak directe verbindingen de norm. Bij een hoge vervoersvraag worden directe verbindingen de norm. De sneltrein keert terug om middelgrote steden beter te ontsluiten en reistijden met intercity’s korter te maken.
- Sneller reizen over de grens. De verbindingen Groningen-Bremen-Hamburg, Eindhoven-Düsseldorf, Heerlen-Aken, Roosendaal-Antwerpen, Zwolle-Enschede-Münster, Amsterdam-Berlijn en Emmen-Rheine worden gerealiseerd of versneld. De Intercity Amsterdam-Brussel wordt versneld door Breda over te slaan, en gaat twee keer zo vaak rijden. Daarnaast komt er een intercitytraject Antwerpen-Breda-Eindhoven-Düsseldorf. Het aantal internationale nachttreinen wordt fors uitgebreid.
- Ga voor zero-emissie locomotieven. Diesellocomotieven worden uiterlijk in 2030 vervangen door waterstof- of elektrische locomotieven. Alle spoortrajecten worden zoveel mogelijk geëlektrificeerd, waar dat (nog) niet kan worden waterstof- of batterijelektrische locomotieven ingezet.
- Makkelijker overstappen van de trein naar de fiets. Bij stations investeren we samen met gemeenten in een soepele overstap, deelfietsen en in korte loop- en fietsroutes. We stimuleren het vervangen van parkeerplaatsen op straat en bij bestemmingen door gebundeld parkeren op afstand en P&R-terreinen, waar automobilisten makkelijk kunnen overstappen op OV of fiets.