Beroepsonderwijs
Een sterk beroepsonderwijs leidt vakmensen op die onmisbaar zijn voor Nederland. Het vmbo, mbo en hbo zijn daarmee een belangrijk en fundament van de samenleving en economie. De ChristenUnie investeert in kundige vakmensen.
- Garandeer doorstroom vanuit vmbo. Leerlingen met een startkwalificatie in het vmbo kunnen doorstomen in het mbo. Overwogen kan worden het vmbo met een extra jaar te verlengen om de bedoelde startkwalificatie te behalen.
- Toegankelijkheid mbo. Het mbo wordt, na een beoordeling door de opleiding, toegankelijk voor instromers zonder startkwalificatie. Daarbij is te denken aan statushouders, jonge moeders zonder diploma en voormalige arbeidsmigranten.
- Investeren in technisch vakmanschap en ambachtsonderwijs. We zorgen dat in heel Nederland techniekonderwijs beschikbaar is en blijft. Het aantal meester-gezelplaatsen wordt uitgebreid. Kostbare arbeidsmarktrelevante vmbo- en mbo-opleidingen krijgen voldoende bekostiging.
- Toerusting voor de samenleving van morgen. Maak studenten bewust van de morele, economische en ecologische uitdagingen waar we voor staan en hoe zij hierin een eigen constructieve bijdrage kunnen leveren. In het mbo is er aandacht voor deze dimensies in het vakonderwijs.
- Versterk de samenwerking tussen onderwijs en ondernemers. We stimuleren de samenwerking met ondernemers op de werkvloer. Leerlingen en studenten kunnen leren en geïnspireerd worden door goede voorbeelden, bijvoorbeeld door deeltijd-docenten die ook een andere baan hebben. Bijzondere aandacht is er voor ondernemerschap in het kader van nieuw rentmeesterschap voor economie en ecologie.
- Geef garantie op stageplaatsen. Elke jongere in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs moet verzekerd zijn van een kwalitatief goede stageplaats. Recentelijk is er een stagepact gesloten. We blijven inzetten op het verhogen van het aantal stageplaatsen, waarbij ook de overheid stageplaatsen aanbiedt. Studenten die moeite hebben met het vinden van een stageplek, worden door de school begeleid bij het vinden van een plek. Stagediscriminatie gaan we actief tegen.
- Meer oog voor studentenwelzijn. In de ondersteuningsstructuur rondom mbo-studenten is er specifiek aandacht, kennis en kunde voor het signaleren van vroegtijdig schoolverlaten en dreigende psychische klachten. De school treft, eventueel samen met lokale instellingen, maatregelen om goed in te spelen op studentenwelzijn.
- De mogelijkheid van een vijfde onderwijsjaar. Onderzoek de meerwaarde van een extra niveau in het MBO, waarvoor een facultatief vijfde onderwijsjaar nodig is. Daarin staat specialisatie en vakmanschap centraal, specifiek in domeinen waar het hbo geen vervolgopleiding biedt.
- Reserveer aanvullende middelen voor hogescholen. Hogescholen hebben aanvullende middelen nodig om kleine en kwetsbare opleidingen in stand te houden. Het is voor de regionale ontwikkeling en de vitaliteit van krimpregio’s essentieel dat hogescholen bepaalde opleidingen met lage studentenaantallen toch kunnen aanbieden, omdat hiervoor een maatschappelijke vraag bestaat.