Auto's
Om heel Nederland bereikbaar te houden, moeten we mobiliteit schoner en slimmer maken, duurzame en efficiënte mobiliteit stimuleren en onnodige verkeer voorkomen. Voor de auto betekent dit eerlijk beprijzen van het gebruik, verduurzaming en elektrificatie, autodelen en stimuleren van duurzamere alternatieven, zoals de bus en trein.
- Schoon en stil op de weg. We maken serieus werk van de doelstelling om vanaf 2030 alleen zero-emissie personenvoertuigen in de showroom toe te staan. Vanaf 2025 mogen alleen elektrische bromfietsen worden verkocht. Er komen meer milieu en zero-emissie zones. Zuinige en stillere autobanden (Label A van het bandenlabel) worden vanaf 2025 verplicht. Er komen strengere regels voor het recyclen van accu’s. Brandstofauto’s worden voor 2030 uitgefaseerd voor de zakelijke markt.
- Reduceer uitstoot van stikstof in het wegverkeer. Het wegvervoer moet ook bijdragen aan de nationale stikstofdoelstellingen. Met maatregelen uit het Klimaatakkoord, gericht op zero-emissies opties, komt er een significante reductie van stikstof-emissies door het wegverkeer.
- Slimme laadpalen. Om het energienetwerk minder te belasten en zonne- en windenergie optimaal te benutten, wordt het mogelijk dat laadpalen de snelheid van het laden op slimme wijze beïnvloeden. Auto-accu’s kunnen via slimme laadpalen bij een piekvraag ook energie terug leveren.
- Naar een kilometerprijs in voor personenauto’s. We moeten onze wegen beter benutten. We introduceren voor de auto een kilometerprijs die gedifferentieerd is naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger. Bij de invoering worden privacyoverwegingen, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid meegewogen. Bestaande en geplande tolheffing, zoals bij de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel, de Blankenburgverbinding en de verlengde A15, wordt met de invoering van de kilometerprijs geschrapt. We verbeteren de doorstroming door slimme technologie in de auto en in de infrastructuur, waarin we via het Infrafonds investeren. Zo kan de file- en milieudruk in Nederland fors omlaag.
- Maak het makkelijker een auto te delen. We stimuleren het gebruik van zero-emissie deelauto’s. Daarmee verkleinen we de behoefte aan parkeerruimte en versnellen we de verduurzaming van het wagenpark. Er komen afspraken met gemeenten over lagere parkeernormen en over mobiliteitshubs in de wijk. Bij nieuwe woningbouwopgaven zijn deze standaard. Bij de ontwikkeling van deelmobiliteit en Mobility as a service (MaaS) is voldoende aandacht voor veilig datagebruik met de bijbehorende betaalsystemen en apps.
- Naar lagere emissies bij Infraprojecten. Als bijdrage aan de nationale stikstof- en klimaatdoelstellingen komt er geld om in de uitvoering van infraprojecten in te zetten op lagere emissies. Het doel is uiteindelijk zero-emissie. Dit wordt deels door emissienormen en deels door slim aanbesteden (Rijkswaterstaat, ProRail, gemeentes en provincies) bereikt.