Binnen een dag meer dan 10.000 handtekeningen voor petitie: red de giftenaftrek!

Topbanner logo gecentreerd.jpg
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 4 juni 2024 om 16:40

Binnen een dag hebben meer dan 10.000 mensen de petitie van de ChristenUnie ondertekend. Ook vele goede doelen en organisaties hebben zich de afgelopen uren aangesloten bij de actie. Samen met een groot aantal goede doelen en bedrijven kwam de ChristenUnie gistermiddag met een breed ondertekende petitie om de giftenaftrek in stand te houden.

De nieuwe coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB wil enorm snijden in de giftenaftrek, zowel voor ondernemers als burgers. Het wordt hierdoor fiscaal veel minder aantrekkelijk om te schenken aan goede doelen en kerken. De zorg van de initiatiefnemers van de petitie is dat deze maatregel grote gevolgen heeft voor het geefgedrag aan goede doelen en kerken. De verwachting is dat goede doelen en kerken door deze versobering jaarlijks tientallen miljoen aan giften zullen mislopen.

Pieter Grinwis (ChristenUnie): “Nederland bloeit op wanneer mensen omzien naar elkaar. Met het uitkleden van de giftenaftrek geeft deze coalitie duidelijk blijk van een armetierige samenlevingsvisie. De coalitie zegt een regering te willen vormen die hoop geeft, maar met de afschaffing van de giftenaftrek sijpelt de hoop uit de samenleving weg. Natuurlijk, en gelukkig maar, geven de meeste mensen om niet, maar uit onderzoek blijkt dat de giften hoe dan ook kleiner worden. Goede maatschappelijke initiatieven moet de overheid ruim baan geven, niet fiscaal ontmoedigen.”

ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis zal de petitie vandaag tijdens het debat over de voorjaarsnota aanbieden aan het kabinet en zijn collega-woordvoerders. De petitie is mede opgesteld door: Goede Doelen Nederland, ZOA, Open Doors, Woord en Daad, Dorcas, Tot heil des Volks, Compassion, Rijk Zwaan, Hartstichting, Cultuurfonds, Wereld Natuur Fonds, Protestantse Kerk in Nederland, Kerk in actie, CIO, Leger des Heils, Natuurmonumenten, Zonnebloem, EO Metterdaad.

Sinds gistermiddag hebben de volgende organisaties en goede doelen zich bij actie gevoegd:

Stichting Bootvluchteling
Stichting redding en herstel
Lelie Zorggroep
TWP

U kunt de petitie ‘red de giftenaftrek, geef om de samenleving’ lezen en tekenen via www.reddegiftenaftrek.nl

Labels: ,