ChristenUnie, CDA en SGP: Westerscheldetunnel moet tolvrij zijn in 2025
De Westerscheldetunnel moet uiterlijk in 2025 tolvrij zijn voor personenverkeer. Dat vinden de fracties van ChristenUnie, CDA en SGP, die daartoe een motie indienen bij de Algemene Politieke Beschouwingen. De Westerscheldetunnel is de enige Nederlandse wegverbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Nederland. Het kabinet is van plan om de tunnel pas in 2030 tolvrij te maken, maar de drie partijen willen dat die deadline minstens vijf jaar vervroegd wordt.
De tol bij de Westerscheldetunnel is al lange tijd een doorn in het oog van de Zeeuwen. Terwijl je in de rest van Nederland zonder tol van A naar B kunt rijden, mag je tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland iedere keer 5 euro heen en 5 euro terug aftikken. Dat vinden CU, CDA en SGP niet rechtvaardig. Bovendien levert het tolvrij maken van de route belangrijke sociale en economische voordelen op voor de Zeeuwse regio. De motie-indieners willen de vervroegde afschaffing betalen uit vooral het Nationaal Groeifonds en met behulp van een bijdrage van de provincie Zeeland.
Gert-Jan Segers (ChristenUnie): “Al jaren is de tol in de Westerscheldetunnel mij een doorn in het oog. Het is niet rechtvaardig dat de Zeeuwen voor ieder ritje door de tunnel een stevig bedrag moeten neertellen, terwijl dat in de rest van Nederland met zijn vele tunnels niet hoeft. Het is daarom niet meer dan terecht dat we deze tol binnen afzienbare tijd afschaffen.”
Pieter Heerma (CDA): “Het is niet uit te leggen dat inwoners van Zeeuws-Vlaanderen moeten betalen voor de verbinding met de rest van Nederland. Daarom is het tijd om daar zo snel mogelijk een einde aan te maken en de einddatum naar voren te halen.”
Kees van der Staaij (SGP): "In Zeeuws-Vlaanderen wonen meer dan 100.000 mensen. Zij horen er gewoon bij. Brandstof is al zo duur, zij moeten ook nog eens de portemonnee trekken bij de toltunnel. Dat moet hoognodig stoppen. Regionale bereikbaarheid is heel belangrijk, het draait niet om de Randstad. Ons Kamerlid Chris Stoffer pleit hier al lange tijd voor. Geef de Zeeuwen vrije doorgang. Als er elders in het land al sprake is van tol, dan zijn er goede omrij-routes. Hier niet."
Naast de afschaffing van tol voor personenverkeer vragen de partijen het kabinet te bezien wat de effecten zouden zijn van een tolvrije route voor vrachtverkeer.