StemRou! campagne bereikt jongeren massaal voor ChristenUnie
vrijdag 20 oktober 2006 18:06
Crossmedia aanpak bepaalt eigen piek in verkiezingsperiode
Vandaag gaat StemRou! de crossmediacampagne voor de ChristenUnie officieel van start. De campagne is een extern initiatief vóór en door jongeren. Dankzij de crossmedia aanpak, het vormen van een jongerendatabase, kunnen de initiatiefnemers specifiek met de doelgroep communiceren en een eigen ‘piek’ bepalen tijdens de rumoerige verkiezingsweken.
Stemrou.nl, tot vandaag een tijdelijke actiepagina, trok in één week tijd ruim 120.000 bezoekers. Initiatiefnemers Arie Boomsma en Nauko Leong wijten dit feit aan de golf van publiciteit die loskwam na de aankondiging van StemRou!, maar ook aan de groeiende belangstelling van jongeren voor politiek.
‘Je weet wat je aan de partij hebt.’, legt Boomsma uit. ‘Jongeren, armoede en onderwijs, relevante thema’s, staan hoog op de agenda van de ChristenUnie. Steeds meer mensen zien in dat het geluid van deze partij breder vertegenwoordigd moet worden in De Tweede Kamer. Doordat André Rouvoet en zijn partij zo dicht bij hun geloofsovertuiging blijven, zit deze club heel goed op één lijn. Het is ook niet voor niets dat mensen als Jan Marijnissen (SP) en Femke Halsema (GroenLinks) zo hoog opgeven over Rouvoet.’
Database marketing
Boomsma en Leong hebben gekozen voor een crossmedia platform. Dat betekent dat diverse mediakanalen worden ingezet om de doelgroep te bereiken, met hen te communiceren. Op www.stemrou.nl zijn de standpunten van de ChristenUnie te vinden, kun je e-cards versturen, reageren op het nieuws, een speciaal geschreven rap met videoclip downloaden, en wordt je opgeroepen jouw eigen creativiteit in te zetten, in de vorm van mini campagnes in eigen omgeving.
‘Alle kanalen zijn er op gericht e-mail adressen te verzamelen.’, vertelt Leong. ‘Daardoor kunnen we straks specifiek met de doelgroep communiceren, en hen vlak voor 22 november oproepen te gaan stemmen.’
‘Dankzij die database marketing zijn wij niet afhankelijk van de in Den Haag zoveel besproken ‘piek’ in verkiezingstijd.’, vult Boomsma aan. ‘We bepalen die piek zelf, combineren marketing technieken met de politiek. Een mooie uitdaging.’
Gideon’s Bende
De initiatiefnemers willen benadrukken dat zij naast de reguliere ChristenUnie campagne opereren.
‘Wij zijn een Gideon’s Bende, kregen creatieve vrijheid en willen jongeren met dit initiatief serieus nemen. Alle kanalen, alle items zijn gemaakt door jongeren. Wij vragen André Rouvoet niet zelf te rappen, maar laten de rapper aan het woord. Het budget is niet groot, waardoor er meer verlangd werd van onze creativiteit. Dat maakt StemRou! zo’n leuk project voor ons!’, aldus Boomsma.
Vandaag gaat StemRou! de crossmediacampagne voor de ChristenUnie officieel van start. De campagne is een extern initiatief vóór en door jongeren. Dankzij de crossmedia aanpak, het vormen van een jongerendatabase, kunnen de initiatiefnemers specifiek met de doelgroep communiceren en een eigen ‘piek’ bepalen tijdens de rumoerige verkiezingsweken.
Stemrou.nl, tot vandaag een tijdelijke actiepagina, trok in één week tijd ruim 120.000 bezoekers. Initiatiefnemers Arie Boomsma en Nauko Leong wijten dit feit aan de golf van publiciteit die loskwam na de aankondiging van StemRou!, maar ook aan de groeiende belangstelling van jongeren voor politiek.
‘Je weet wat je aan de partij hebt.’, legt Boomsma uit. ‘Jongeren, armoede en onderwijs, relevante thema’s, staan hoog op de agenda van de ChristenUnie. Steeds meer mensen zien in dat het geluid van deze partij breder vertegenwoordigd moet worden in De Tweede Kamer. Doordat André Rouvoet en zijn partij zo dicht bij hun geloofsovertuiging blijven, zit deze club heel goed op één lijn. Het is ook niet voor niets dat mensen als Jan Marijnissen (SP) en Femke Halsema (GroenLinks) zo hoog opgeven over Rouvoet.’
Database marketing
Boomsma en Leong hebben gekozen voor een crossmedia platform. Dat betekent dat diverse mediakanalen worden ingezet om de doelgroep te bereiken, met hen te communiceren. Op www.stemrou.nl zijn de standpunten van de ChristenUnie te vinden, kun je e-cards versturen, reageren op het nieuws, een speciaal geschreven rap met videoclip downloaden, en wordt je opgeroepen jouw eigen creativiteit in te zetten, in de vorm van mini campagnes in eigen omgeving.
‘Alle kanalen zijn er op gericht e-mail adressen te verzamelen.’, vertelt Leong. ‘Daardoor kunnen we straks specifiek met de doelgroep communiceren, en hen vlak voor 22 november oproepen te gaan stemmen.’
‘Dankzij die database marketing zijn wij niet afhankelijk van de in Den Haag zoveel besproken ‘piek’ in verkiezingstijd.’, vult Boomsma aan. ‘We bepalen die piek zelf, combineren marketing technieken met de politiek. Een mooie uitdaging.’
Gideon’s Bende
De initiatiefnemers willen benadrukken dat zij naast de reguliere ChristenUnie campagne opereren.
‘Wij zijn een Gideon’s Bende, kregen creatieve vrijheid en willen jongeren met dit initiatief serieus nemen. Alle kanalen, alle items zijn gemaakt door jongeren. Wij vragen André Rouvoet niet zelf te rappen, maar laten de rapper aan het woord. Het budget is niet groot, waardoor er meer verlangd werd van onze creativiteit. Dat maakt StemRou! zo’n leuk project voor ons!’, aldus Boomsma.
Archief > 2006 > oktober
- 31-10-2006 31-10-2006 17:25 - Kamerleden om tafel met visserijsector
- 31-10-2006 31-10-2006 17:23 - Hulpbisschop overweegt stem op ChristenUnie
- 31-10-2006 31-10-2006 11:40 - Duidelijk zijn en kleur bekennen
- 31-10-2006 31-10-2006 11:21 - Partijvoorzitter kritiseert materialistische grondtoon bij CDA
- 30-10-2006 30-10-2006 17:31 - Slob: minder fiscale belemmeringen boeren
- 30-10-2006 30-10-2006 12:37 - Rouvoet ziet sleutelrol voor ChristenUnie
- 30-10-2006 30-10-2006 11:53 - Rouvoet vindt gratis kinderopvang 'zot'
- 28-10-2006 28-10-2006 22:10 - Uit het hart gegrepen – Ernst Cramer (nr. 6) over zijn campagne
- 28-10-2006 28-10-2006 17:46 - ‘Het gaat weer om de moraal’
- 28-10-2006 28-10-2006 14:42 - Michael van der Vlis (ROVER): Kiezen voor ChristenUnie
- 28-10-2006 28-10-2006 14:41 - Rouvoet op Hyves
- 28-10-2006 28-10-2006 14:25 - ChristenUnie blij met steun voor monumenten
- 27-10-2006 27-10-2006 20:21 - 100 miljoen voor duurzame regionale energieprojecten
- 26-10-2006 26-10-2006 16:50 - ChristenUnie: “Klopt als een bus”
- 26-10-2006 26-10-2006 15:31 - Ambitieuze christelijk-sociale doelstellingen ChristenUnie goed haalbaar
- 25-10-2006 25-10-2006 16:53 - Rouvoet geeft aftrap verkiezingscampagne in Limburg
- 25-10-2006 25-10-2006 12:35 - Migrantenvoorgangers bezoeken ChristenUnie
- 24-10-2006 24-10-2006 17:44 - Stop stimuleren prostitutie
- 23-10-2006 23-10-2006 15:37 - Verrassend onderzoek stemwijzergegevens
- 21-10-2006 21-10-2006 18:38 - Uit het hart gegrepen: Cynthia Ortega (nr. 5) over haar campagne
- 21-10-2006 21-10-2006 18:34 - Campagnebus ChristenUnie toert door provincies
- 21-10-2006 21-10-2006 17:06 - Tineke Huizinga wijst u de weg
- 20-10-2006 20-10-2006 18:06 - StemRou! campagne bereikt jongeren massaal voor ChristenUnie
- 20-10-2006 20-10-2006 17:14 - ‘Gij zult werken’ dankzij ‘gratis’ kinderopvang
- 19-10-2006 19-10-2006 12:06 - Onbezonnen kruistocht tegen ChristenUnie
- 18-10-2006 18-10-2006 20:41 - Paul Rosenmöller en André Rouvoet in Jeruzalem
- 18-10-2006 18-10-2006 16:19 - CDA, niet zo zuur richting ChristenUnie
- 16-10-2006 16-10-2006 16:43 - Politici zweven, maar Rouvoet niet
- 14-10-2006 14-10-2006 19:36 - Volkskrant interview: God heeft de ChristenUnie niet nodig
- 13-10-2006 13-10-2006 12:11 - Dossier: Stem Rou!
- 12-10-2006 12-10-2006 21:26 - ChristenUnie-rap: Rivelino bemoeit zich met de campagne
- 12-10-2006 12-10-2006 15:24 - Planet.NL: Doe de Rou
- 12-10-2006 12-10-2006 12:26 - De ChristenUnie sees you at the stembus dankzij hiphop
- 12-10-2006 12-10-2006 10:20 - Michiel Hulshof: Ik stem op André Rouvoet
- 12-10-2006 12-10-2006 07:12 - ChristenUnie lokt jongeren met rapnummer
- 10-10-2006 10-10-2006 17:26 - Rouvoet ontvangt ‘Beleid onder invloed’
- 09-10-2006 09-10-2006 11:03 - Uit het hart: Joël Voordewind (nr. 4) over zijn campagne
- 08-10-2006 08-10-2006 15:36 - Rivelino op Spreeksteen
- 07-10-2006 07-10-2006 13:47 - Taalbeleid in partijprogramma's onvindbaar
- 05-10-2006 05-10-2006 18:32 - Rouvoet en Huizinga geven gastles over respect
Reacties op 'StemRou! campagne bereikt jongeren massaal voor ChristenUnie'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.