-
Hoop voor het onderwijs
Lees meer over "Hoop voor het onderwijs"Bijzonder om hier met elkaar te mogen zijn. Goed om elkaar te treffen, rond de woorden van onze God, in gebed voor elkaar en voor ons land. Belangrijk om ons te blijven realiseren dat het niet in alle landen op de wereld in deze vrijheid mogelijk is. Wat mooi om te zien dat ook de jeugd, waar we het vanmiddag in bijzonder over hebben, in grote getale aanwezig is.
-
Iedere leerling een diploma
Lees meer over "Iedere leerling een diploma"Hoera! Je hebt hard gewerkt, je vakken gehaald en je mag je handtekening onder een diploma zetten. Erkenning voor je inzet, klaar voor de toekomst.
Elke leerling krijgt na zijn of haar opleiding een diploma. Behalve als je op het praktijkonderwijs zit. Ik vond dat onterecht en daarom schreven we in het Regeerakkoord van 2017: “Praktijkonderwijs is een afzonderlijke en volwaardige schoolsoort. Dit wordt tot uitdrukking gebracht doordat steeds meer leerlingen na afronding een tastbaar bewijs krijgen van hetgeen ze hebben geleerd.” Iedere dag werken zo’n 30.000 ‘PrO-leerlingen’ op hun eigen manier aan hun eigen toekomst. Zij verdienen een diploma. Zij verdienen erkenning.
-
Verschil en vrijheid
Lees meer over "Verschil en vrijheid"De discussie over de vrijheid van onderwijs is opnieuw flink opgelaaid. En iedereen lijkt er een mening over te hebben. De beweringen die gedaan worden en de beeldvorming kloppen niet altijd. En we zien met eigen ogen dat artikel 23 van de Grondwet, dat de positie van openbare en bijzondere scholen regelt, bij een groot deel van het parlement niet in veilige handen is.
-
Vakmanschap bij uitstek
Lees meer over "Vakmanschap bij uitstek"Toen ik 14 jaar was, startte mijn vader een eigen bedrijf. Hij bouwde zijn eerste machine zelf, met zijn eigen handen. Thuis op zolder. Jaren later liep ik door zijn fabriekshal tussen de machines met die typisch groene kleur en de geur van olie. Nog altijd moet ik aan mijn vader denken als ik op werkbezoek ben bij een bedrijfsschool of een ondernemer in de techniek. Ik kan intens genieten van vakmensen en vakmanschap.
-
Waardering en vertrouwen voor onze meesters en juffen
Lees meer over "Waardering en vertrouwen voor onze meesters en juffen"Vandaag is het de Dag van de Leraar. Een dag waarop we alle leraren in het zonnetje zetten. Dat is meer dan verdiend. Al die meesters en juffen zetten zich dag in, dag uit, met hart en ziel in voor de vorming en ontwikkeling van onze kinderen. Ze verdienen daarom onze waardering en ons vertrouwen.
-
Reactie op evaluatie leenstelsel
Lees meer over "Reactie op evaluatie leenstelsel"De ChristenUnie heeft zich altijd verzet tegen het leenstelsel en zich ingezet voor een basisbeurs. Het evaluatierapport van het leenstelsel, dat vandaag is gepubliceerd, bevestigt ons in die inzet. Deze laat namelijk zien dat het gemiddelde leenbedrag fors is gestegen en de doorstroom van mbo naar hbo verder is gedaald.
-
De wet die uit de tas van de koning werd gegrist was de doodsteek voor veel christelijke scholen
Lees meer over "De wet die uit de tas van de koning werd gegrist was de doodsteek voor veel christelijke scholen"Haast geruisloos nam de Eerste Kamer vorige week de wet “Meer ruimte voor nieuwe scholen” aan. Deze wet is een voorbeeld van politiek van de lange adem. Vier jaar in dit geval. En met succes: de wet zorgt ervoor dat de komende tientallen jaren het bestaansrecht van kleine christelijke scholen wordt gewaarborgd. Een mooi resultaat, zeker omdat de situatie er vier jaar geleden nog heel anders voor stond.
-
Bescherm de vrijheid van onderwijs
Lees meer over "Bescherm de vrijheid van onderwijs"Maandagavond stond ik tegenover collega Klaas Dijkhoff in een speciaal debat over de vrijheid van onderwijs. Als ChristenUnie zullen we altijd blijven opkomen voor de vrijheid van ouders om een school te kiezen voor hun kinderen die past bij hun opvoeding. Mijn dochters hebben alledrie op een christelijke school gezeten en ik heb daar geen moment spijt van gehad.
-
Gert-Jan Segers en Klaas Dijkhoff in debat over artikel 23
Lees meer over "Gert-Jan Segers en Klaas Dijkhoff in debat over artikel 23"ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers en VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff kruisen binnenkort publiek de degens over onderwijsvrijheid. Dijkhoff zette eerder in een discussiestuk vraagtekens bij de houdbaarheid van het veelbesproken artikel 23. Volgens Segers zoekt Dijkhoff daarmee ‘ruzie met de verkeerde mensen’. Op 23 september gaan de beide coalitieleiders met elkaar in debat.
-
Tweede Kamer steunt plan van ChristenUnie voor verbetering studentenwelzijn
Lees meer over "Tweede Kamer steunt plan van ChristenUnie voor verbetering studentenwelzijn"Vandaag nam de Tweede Kamer met overgrote meerderheid een motie aan die de regering verzoekt om zo snel mogelijk in kaart te brengen hoe het gesteld is met de psychische hulpverlening op de mbo’s, hbo’s en universiteiten. Op basis van dit onderzoek moet er een actieplan komen om een landelijk dekkend aanbod van laagdrempelige psychische hulpverlening voor studenten te realiseren. De motie werd ingediend door ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende pagina