Quickscan onderzoek Twente- en Mittellandkanaal onvolledig

Nijmegenwoensdag 23 januari 2013 10:05

Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) stelt vraagtekens bij de Quickscan van onderzoeksbureaus NEA en Planco naar de haalbaarheid van de aanleg van een vaarverbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal. Volgens de onderzoekers levert de kosten-baten analyse een negatief resultaat op. Maar Van Dalen plaatst kanttekeningen bij het onderzoek: ,,De onderzoekers gaan er in hun onderzoek vanuit dat het kanaal in 2035 klaar zal zijn. Daarna beoordelen ze de voordelen tot 2060. Een periode van maar 25 jaar dus. Dat is voor een vaarweg veel te kort. Vaarwegen gaan veel langer mee. Een periode van minimaal 50, maar misschien wel 100 jaar is meer op zijn plaats."

Ook valt het Van Dalen op dat de onderzoekers nergens in hun onderzoek rekening houden met mogelijke EU subsidie. ,,De EU is bereid te investeren in deze verbinding in het kader van EU Transport Corridor 2, tot wel 20-30%. Dat maakt nogal een verschil voor het financiële plaatje", aldus Van Dalen.

 

Opwarmen oud onderzoek

 

In 2004 is ook onderzoek gedaan naar de aanleg van het Twente-Mittellandkanaal. Toen was de kosten-baten analyse, net als vandaag, negatief. Volgens Van Dalen is in de quickscan dan ook vooral het oude rapport weer afgestoft en geherformuleerd: ,,In de quickscan zijn dezelfde mogelijke trajecten onderzocht als in de 2004. Ook hebben de onderzoekers bij het bepalen van de mogelijke hoeveelheid vracht over het Twente-Mittellandkanaal zich laten leiden door het oude onderzoek. In 2004 werd ervan uitgegaan dat ongeveer 6,2 miljoen ton via het kanaal vervoerd zou worden. Dat zijn opmerkelijke cijfers. Want in 1994 liet toenmalig minister Annemarie Jorritsma al een onderzoek uitvoeren naar het Twente Mittellandkanaal, waarbij werd becijferd dat het kanaal tussen de 16 en 35 miljoen ton goederen zou vervoeren. Kortom, bij de quickscan van vandaag zijn genoeg vraagtekens te stellen. Ik ben ervan overtuigd dat de aanleg van het kanaal pure winst voor de regio Twente betekent, in alle opzichten", aldus Van Dalen.

Labels
Eurofractie
Natuur en Milieu
Regio Oost
Transport
Verkeer & Vervoer

« Terug

Reacties op 'Quickscan onderzoek Twente- en Mittellandkanaal onvolledig'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2013 > januari

Geen berichten gevonden