'In 2015 eerlijke huismerken in de supermarkten'
De ChristenUnie wil dat supermarkten vanaf 2015 alleen nog maar 'eerlijke' huismerkproducten in de schappen hebben liggen. Daarvoor heeft Tweede Kamerlid Joël Voordewind een motie ingebracht: "Convenant Eerlijke supermarkten". Samen de Fairfood en Stop the Traffik heeft de ChristenUnie dit onderwerp aangekaart in de Tweede Kamer en bij de supermarkten. Daarvoor is ook een petitie opgesteld, zodat iedereen die dat wil zijn steun kan uitspreken met zijn handtekening.
Het doel van de actie en motie is dat alle supermarkten in Nederland hun eigen producten kind-, dier- en milieuvriendelijk gaan aanbieden. Dat betekent dat er in de hele productieketen, van het land tot het schap, geen kinderarbeid en slavernij meer aan te pas komen. Ook moet het productieproces voldoen aan internationale mileu-eisen en moeten de boeren in ontwikkelingslanden eerlijke prijzen voor hun goederen krijgen. Albert Heijn heeft al aangekondigd aan deze doelen per 2015 te willen voldoen. Het Kabinet heeft ook aangegeven het gesprek aan te willen gaan om in 2015 tot duurzame productaanbieding te komen.
De actie 'eerlijke supermarkten' volgt op eerdere acties van de ChristenUnie tegen kinderarbeid en slaafvrije chocola.
Teken de petitie op www.eerlijkesupermarkten.nl
Motie Voordewind – Convenant Eerlijke Supermarkten
De Kamer,
Gehoord de beraadslaging,
constaterende, dat de supermarktketen Albert Heijn ervoor kiest om in 2015 alle huismerkproducten duurzaam geproduceerd aan te bieden;
overwegende, dat op producentenniveau convenanten en verbeterinitiatieven zijn afgesproken, maar dat ook aanbieders van producten hun verantwoordelijkheid zouden moeten nemen;
van mening, dat het duurzame initiatief van Albert Heijn waardering en bovendien navolging bij andere supermarktketens verdient en dat via een convenant afspraken gemaakt kunnen worden over het aanbieden van producten die voldoen aan internationale arbeids-, mensen- en milieurechten;
van mening, dat de criteria voor duurzaam inkopen een prima ondergrens kunnen vormen voor een dergelijk convenant en dat bovendien jaarlijks gerapporteerd kan worden over de voortgang van verduurzaming van het aanbod bij supermarkten;
van mening, dat de gehele keten, dus ook de primaire keten, essentieel is in verduurzaming en dat transparantie in markten en een eerlijke margeverdeling in de keten onderdeel moeten zijn van gesprekken over het convenant;
verzoekt de regering in overleg met de in Nederland actieve supermarktketens te treden en in te zetten op een convenant, waarin wordt afgesproken dat in 2015 de aangeboden huismerkproducten duurzaam zijn geproduceerd, dat de criteria voor duurzaam inkopen als minimumnorm worden gehanteerd en dat via een jaarlijkse monitor wordt gerapporteerd over de voortgang,
en gaat over tot de orde van de dag.
Voordewind
Foto: Maarten de Graaf
Nieuwsarchief > 2010 > december
Geen berichten gevonden
Reacties op ''In 2015 eerlijke huismerken in de supermarkten''
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.