vrijdag 14 januari 2005 10:20 De ChristenUnie Flevoland wil zich inspannen om de nieuwste vinding van voormalig astronaut, Wubbo Ockels, tegenwoordig hoogleraar aan de TU-Delft, een kans te geven om mee te doen met de prijsvraag voor de Zuiderzeelijn. Het betreft hier de zogenaamde superbus. De minister heeft aangegeven dat dat mogelijk is, terwijl de projectorganisatie zegt dat het plan niet voldoet aan het programma van eisen. Vanuit Groningen en Friesland komen al enthousiaste reacties. Blijven we ons in Flevoland vastklampen aan de geldverslindende magneetzweefbaan?
De ChristenUnie Flevoland wil zich inspannen om de nieuwste vinding van voormalig astronaut, Wubbo Ockels, tegenwoordig hoogleraar aan de TU-Delft, een kans te geven om mee te doen met de prijsvraag voor de Zuiderzeelijn. Het betreft hier de zogenaamde superbus. De minister heeft aangegeven dat dat mogelijk is, terwijl de projectorganisatie zegt dat het plan niet voldoet aan het programma van eisen. Vanuit Groningen en Friesland komen al enthousiaste reacties. Blijven we ons in Flevoland vastklampen aan de geldverslindende magneetzweefbaan?
Het lijkt erop dat de aanleg van een speciale betonnen busbaan veel goedkoper is dan een spoor- of magneetbaan, evenals het onderhoud. De bus is een nieuwe techniek en elke generatie kan weer met nieuwe snufjes worden uitgerust.
Door het gebruik van een busbaan en gewone wegen, kan de bus veel meer plaatsen met elkaar verbinden dan een trein. Over de busbaan kan een snelheid van wel 300 km/u worden gehaald en op “normale” wegen kan deze aangepast worden aan het daar geldende maximum. De bus kan in principe van deur tot deur.
Door de elektrische voortstuwing en een lager energieverbruik heeft de superbus minder uitstoot van schadelijke gassen en blijft de milieuvervuiling beperkt ten opzichte van alle snelle vervoersmiddelen.
Ockels ziet de superbus als het logische vervolg op de zonne-auto Nuna. Innovatie, duurzaamheid en jeugd. Het zijn drie woorden die hij steeds laat vallen. Hij wil het prototype volgend jaar met zijn studenten van de TU-Delft gaan bouwen. Ook het Centrum voor Energie en Milieu van de universiteit van Groningen doet mee. De superbus levert meer werkgelegenheid op, omdat hij in Nederland kan worden gebouwd en geëxporteerd.
Ockels bedacht zijn superbus in 2003, toen hij regelmatig tussen Groningen en de randstad pendelde. De reis duurde hem veel te lang. Inmiddels heeft hij een map met aanbevelingen van dertig experts op allerlei gebied die het idee aanprijzen. Kortom de superbus blijkt meer dan een gedachtenspinsel te zijn en lijkt zo de weg op te kunnen, of beter gezegd de busbaan.
Reacties op 'ChristenUnie Flevoland steunt Wubbo'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.