Succesvolle actie werving gezinsleden Barneveld
woensdag 20 oktober 2004 13:33
ChristenUnie Barneveld heeft afgelopen jaar een ledenwerfcampagne gehouden. Als gevolg van deze actie groeide het aantal leden spectaculair. Met name de werving van gezinsleden bleek erg succesvol. Kiesvereniging Barneveld hoopt dat haar voorbeeld navolging krijgt bij andere kiesverenigingen.
ChristenUnie Barneveld heeft afgelopen jaar een ledenwerfcampagne gehouden. Als gevolg van deze actie groeide het aantal leden spectaculair. Met name de werving van gezinsleden bleek erg succesvol. Kiesvereniging Barneveld hoopt dat haar voorbeeld navolging krijgt bij andere kiesverenigingen.
De campagne bestond uit twee delen:
- het werven van nieuwe hoofd- en combileden
- het werven van gezinsleden
Het werven van nieuwe leden gaat, zij het in een wat rustiger tempo, permanent door. Het werven van gezinsleden onder de bestaande leden is nu helemaal klaar.
In oktober 2003 had ChristenUnie Barnelveld 370 leden. Er is een selectie op onze database losgelaten om te kijken welke leden gebeld konden worden met de vraag of hun partner gezinslid zou willen worden. Alle alleenstaanden, leden waarvan de partner al gezinslid was, ouderen (> 70 jaar) en leden die nog maar kort lid waren, vielen af. Er bleven in totaal 203 leden over die zijn benaderd. Het resultaat was bemoedigend: er zijn 134 nieuwe gezinsleden bijgekomen. Oftewel een slaagpercentage van 66%.
Actieve leden
Jaap Godschalk, beheerder van de ledenadministratie in Barneveld: "Onze benadering was sterk gericht op morele en financiële ondersteuning van de ChristenUnie. Actieve leden in de traditionele betekenis van het woord zullen de meeste nieuwe gezinsleden niet worden. Maar is bewust lid-worden en kiezen voor financiële ondersteuning ook geen vorm van actieve betrokkenheid?". De actie leverde toch ook 'actieve' leden op: twee nieuwe gezinsleden gaan binnenkort in het bestuur dienen. Dit is grote winst. Jaap Godschalk: "Daarnaast was het ook goed op deze manier een keer persoonlijk contact met de leden te hebben. Het versterkt de saamhorigheid."
Was deze actie makkelijk? Jaap Godschalk: "Ja en nee. Om ruim 200 keer hetzelfde verhaal af te steken, vergt op een gegeven moment wel degelijk doorzettingsvermogen. Elk initieel gesprek kost ongeveer 15 minuten en in de meeste gevallen was een tweede telefoontje nodig om de beslissing van het lid te vernemen. Alles met elkaar meer dan 400 gesprekken. Maar toch .... het was ook makkelijk: als je e.e.a. rustig uitlegt en de mensen tijd geeft om het te overwegen, laten velen zich graag overtuigen. Het resultaat geeft blijk van grote betrokkenheid en een warm hart voor de ChristenUnie. Onderschat onze achterban niet! Het was vaak een plezier om met de mensen te praten. Samen iets proberen te betekenen voor onze God. En voor de ChristenUnie. Hartverwarmend! Wij hopen dat dit resultaat ook voor andere KV's een stimulans mag zijn. Het kan!"
- Labels
- In het land
Schrijf een reactie via Facebook
Nieuwsarchief > 2004 > oktober
Geen berichten gevonden
Reacties op 'Succesvolle actie werving gezinsleden Barneveld'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.