Groei van Schiphol is nog maar de vraag
De ChristenUnie zal minister Eurlings vandaag, in een debat over de groei van Schiphol, vragen extra maatregelen te nemen om overlast in de vroege ochtend rond het vliegveld te beperken en om regionale luchthavens ‘s nachts helemaal te sluiten. Ernst Cramer: ,,Door vluchten tussen 6 en 7 uur 's ochtends bijvoorbeeld een hoger tarief te geven, kan de overlast voor omwonenden in de vroege ochtend worden beperkt".
Een aangehouden motie van Ernst Cramer vroeg al om het sluiten van de regionale luchthavens tussen 23 en 7 uur. Het Alders-advies, een advies geschreven door de Alders-commissie over de toekomst van Schiphol tot 2020, snoept hier twee uur vanaf voor de luchthavens Eindhoven en Lelystad. Hoewel de minister zeer gehecht is aan het Alders-advies als totaalpakket, wil Cramer dat zijn motie serieus wordt onderzocht. ,,Mijn motie was al bekend voordat Alders met zijn advies kwam. Ik heb nog geen enkele onderbouwing gezien van de noodzaak van dit deel van het Alders-advies. Met deze openingstijden zal er lokaal weinig draagvlak komen, wat de minister hard nodig zal hebben," aldus Ernst Cramer in aanloop naar het debat over Schiphol.
Ook wil de ChristenUnie dat een motie van PvdA en ChristenUnie over onderzoek naar verdere tariefdifferentiatie op Schiphol wordt uitgevoerd. Nu geldt het duurdere nachttarief voor vliegtuigen op Schiphol tot 6 uur 's ochtends. Ernst Cramer: ,,Door vluchten tussen 6 en 7 uur 's ochtends een hoger tarief te geven, kan de overlast in de vroege ochtend worden beperkt".
De ChristenUnie is sceptisch over de verwachte groei van 430.000 naar 580.000 vluchten. Hiervoor ontbreekt de onderbouwing en daar zal de minister in moeten voorzien, vindt de ChristenUnie. Van de 580.000 vluchten zouden er 70.000 naar de luchthavens van Eindhoven en Lelystad verhuizen. Maar zolang de komende jaren de limiet van 510.000 vluchten op Schiphol nog niet in beeld is, is de fractie niet akkoord met uitplaatsing naar Lelystad en Eindhoven. Cramer: ,,Alle plannen gaan uit van groei, maar het aantal vluchten is al tien jaar stabiel. Als uit een actuele prognose blijkt dat Schiphol niet zo sterk zal groeien, dan zijn we tegen uitplaatsing. Je moet dan Eindhoven en Lelystad niet opzadelen met overlast."
Het is volgens de ChristenUnie nog allerminst zeker dat uitplaatsing van 70.000 vluchten mogelijk is. Het Alders-advies laat dan ook ruimte om deze vluchten toch nog vanaf Schiphol te laten plaatsvinden. De ChristenUnie wil meer garanties voor de bewoners. Ernst Cramer: "Het oude handhavingssysteem voldeed niet, maar het nieuwe systeem biedt voor bewoners nog te weinig garanties. Wij stellen voor de limit van 510.000 vluchten vast te leggen, bijvoorbeeld in de luchtvaartwet en in woonwijken garantiepunten vast te stellen zodat bewoners kunnen zien of de luchtvaartsector zich aan de afspraken houdt."
Nieuwsarchief > 2009 > februari
Geen berichten gevonden
Reacties op 'Groei van Schiphol is nog maar de vraag'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.