'Meer kansen voor spoor in Brabant'
Donderdag spreekt de Kamer over de spoorplannen van het vorige kabinet. Onderdeel van het pakket van 4,5 miljard is de komst van extra intercity’s tussen Eindhoven en Rotterdam en tussen Eindhoven en Utrecht. In de kabinetsplannen is echter geen ruimte voor extra sprinters tussen onder meer ’s Hertogenbosch en Wijchen en tussen Eindhoven en Deurne. De ChristenUnie zal daarom de regering in een motie vragen onderzoek te doen naar verdere uitbreidingen van het treinaanbod in Brabant. Tweede Kamerlid Arie Slob: ,,Spoorboekloos reizen moet ook in Brabant worden ingevoerd.”
De ChristenUnie ziet mogelijkheden voor nieuwe stations zoals in Berkel-Enschot en Breda-Oost. Om te zorgen dat hier treinen kunnen stoppen en de gewenste extra sprinters kunnen rijden zullen er waarschijnlijk op enkele plaatsen in Brabant inhaalsporen voor de intercity’s nodig zijn.. Slob: ,,Helaas heeft oud-minister Eurlings niet onderzocht wat er precies nodig is en wat hiervan de kosten zijn. De nieuwe minister Schultz moet dat eens goed op een rij gaan zetten.” In dit onderzoek kan gelijk ook de reactivering van de spoorlijn Boxtel-Veghel worden onderzocht. In Boxtel ontstaat dan een vervoersknoop waar je snel kunt overstappen in alle richtingen.
Uiteindelijk moeten er wat betreft de ChristenUnie in de Brabantse Stedenrij net als in de Randstad 6 intercity’s per uur gaan rijden en 6 sprinters. Ook moet er een spoorlijn komen van Breda naar Utrecht. Slob: ,,Daar is nu nog geen geld voor, maar door bij de verbreding van de A27 hier wel rekening mee te houden besparen we in de toekomst honderden miljoenen euro’s bij de aanleg van deze spoorlijn.”
Nieuwsarchief > 2010 > november
Geen berichten gevonden
Reacties op ''Meer kansen voor spoor in Brabant''
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.