ChristenUnie weert Cup-a-Soup van lunchtafel wegens respectloze reclame
Metro, 22 oktober 2004
Een minuutje
De ChristenUnie moet niets hebben van de nieuwe reclameserie van Cup-a-soup. De bekertjes met opdrukken als ‘I love my client’ of ‘Heeft de baas al’ zijn volgens hen een “middel om uitbuiting en immoraliteit te maskeren”. Zij gaan de maker Unox een ‘Doe-normaalcup’ aanbieden.
> Dus een ‘Doe-normaal-cup’ voor Unox. Denk je dat dat iets verandert?
> En nu, geen Cup-a-soup meer voor de ChristenUnie?
Nederlands Dagblad, 22 oktober 2004
ChristenUnie boycot Cup-a-soup
van onze redactie politiek
AMERSFOORT - De oplossoep is niet meer welkom in het pand van de ChristenUnie sinds de soep in een bekertje met opdruk wordt aangeprezen door prostituees en 'regenteske' ondernemers. De spotjes over golfende ondernemers die hun werknemers over de kop jagen en afkopen met een bekertje soep, zijn smakeloos, vinden de ChristenUnie-medewerkers.Net als de prostituees, die in de spotjes hun activiteiten even 'plat leggen' voor een liefdesverklaring op een soepbeker. Henk van Rhee, directeur van het partijbureau van de ChristenUnie, moet niets hebben van de nieuwe reclameserie. Hij bedacht daarom een ludiek bedoelde tegenzet: de 'Doe-normaal-cup', een variant op het door de Tweede-Kamerfractie voorgestelde justitiële 'Doe-normaal-bevel'. Het partijbureau wil de cup, die nog in de maak is, binnenkort aan producent Unox overhandigen.
Waarom maakt u zich boos over deze reclame? Er zijn meer smakeloze spotjes.
Van Rhee: ,,Ik zat een tijdje terug een dag in de auto en hoorde achter elkaar die spotjes van Cup-a-soup voorbijkomen. Ik heb daarna aan alle medewerkers van het partijbureau gevraagd of ze in waren voor een ludieke actie. Af en toe moet je een reclame aangrijpen om de vraag te stellen: 'gaat dit niet over een grens?' Reclames worden steeds heftiger om nog op te vallen in het reclamebombardement.''
Drinkt op het partijbureau niemand meer Cup-a-soup?
,,We hadden een mand met zakjes Cup-a-soup liggen. Die hebben we weggehaald. Dat is heel democratisch gegaan.''
Hoe ziet die Doe-normaal-cup eruit?
,,Een freelance-vormgever die we van tijd tot tijd inhuren, werkt er nog aan. Maar het wordt in elk geval een grote beker met opdruk. We hebben van Unox nog niet gehoord of ze hem in ontvangst willen nemen. Ze waren overdonderd.''
Waarom een tegenzet? Bedrijven zien publiciteit als gratis reclame.
,,Om goedkoop commentaar van reclamemakers over gebrek aan humor te voorkomen. Als je van vergelijkbare reclames wat zegt, krijg je meestal alleen maar te horen 'dit is satire' of 'jullie hebben geen gevoel voor humor'. Dat is geen inhoudelijke reactie. Zeg dan nog liever: over smaak valt niet te twisten.''
- Labels
Nieuwsarchief > 2004 > oktober
Geen berichten gevonden
Reacties op 'ChristenUnie weert Cup-a-Soup van lunchtafel wegens respectloze reclame'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.