ChristenUnie weert Cup-a-Soup van lunchtafel wegens respectloze reclame

donderdag 21 oktober 2004 13:03

‘Doe-normaal-cup’ naar Unox
 
Het partijbureau van de ChristenUnie is niet gecharmeerd van de nieuwe reclame-serie van Cup-a-soup. Een bekertje met opdruk is daarin het middel om uitbuiting en immoraliteit te maskeren. Het partijbureau biedt daarom producent Unox de ‘Doe-normaal-cup’ aan.  
 
‘Doe-normaal-cup’ 
Om niet direct met een goedkoop commentaar van reclamemakers over gebrek aan humor als scherpslijper aan de kant te worden gezet, doet het partijbureau graag een tegenzet. Unox krijgt van de ChristenUnie-medewerkers de ‘Doe-normaal-cup’. Dit is een variant op het door de eigen Tweede-Kamerfractie voorgestelde justitiële ‘Doe-normaal-bevel’. Normaal doen is echter niet alleen een zaak van strafrecht. Het is iets van goede smaak. Van die smaak zou Cup-a-Soup toch verstand moeten hebben.
 
Goede smaak
Golfende ondernemers die hun werknemers over de kop jagen en ‘afkopen’ met een bekertje soep voorzien van een cynische tekst, vinden wij niet getuigen van goede smaak. Ook hoeren die hun activiteiten even ‘plat leggen’ voor een loze liefdesverklaring aan hun cliënten verpesten de goede smaak in de reclame.
 
Uitreiking
Het partijbureau hoopt binnenkort de ‘Doe-normaal-cup’ aan Unox te kunnen overhandigen. Tot het verdwijnen van de gewraakte spots zal Cup-a-Soup uit de ‘keuken’ van het partijbureau geweerd blijven.



Metro, 22 oktober 2004

Een minuutje

HENK VAN RHEE, directeur partijbureau ChristenUnie

De ChristenUnie moet niets hebben van de nieuwe reclameserie van Cup-a-soup. De bekertjes met opdrukken als ‘I love my client’ of ‘Heeft de baas al’ zijn volgens hen een “middel om uitbuiting en immoraliteit te maskeren”. Zij gaan de maker Unox een ‘Doe-normaalcup’ aanbieden.
Waarom nemen jullie zo’n aanstoot aan de reclame?
>> Ik vind het niet getuigen van een goede smaak en dat is toch het minste dat je kan verwachten van een soepfabrikant. De reclames tonen een baas die op de golfbaan zijn asociale beleid staat te verdedigen. En ze gebruiken slogans als ‘carrière maken via het bed van je baas’. Ik vind het gewoon een beetje ranzig allemaal.

Dus een ‘Doe-normaal-cup’ voor Unox. Denk je dat dat iets verandert?
>> Nee, ik denk niet dat ze zich er veel van gaan aantrekken. Maar we wilden op een grappige manier laten weten dat er best grenzen aan reclame mogen zitten. Het moet allemaal steeds gekker om gehoord te worden. Ze zijn nog iemand aan het zoeken die de Cup in ontvangst gaat nemen.

En nu, geen Cup-a-soup meer voor de ChristenUnie?
>> Wij hadden op het partijbureau altijd een schaaltje met zakjes Cup-a-Soup staan, maar er die zijn nu vervangen door een ander merk. Tot ze die reclames van de buis halen.
JUDITH VAN DE HULSBEEK



Nederlands Dagblad, 22 oktober 2004

ChristenUnie boycot Cup-a-soup

van onze redactie politiek

AMERSFOORT - De oplossoep is niet meer welkom in het pand van de ChristenUnie sinds de soep in een bekertje met opdruk wordt aangeprezen door prostituees en 'regenteske' ondernemers. De spotjes over golfende ondernemers die hun werknemers over de kop jagen en afkopen met een bekertje soep, zijn smakeloos, vinden de ChristenUnie-medewerkers.

Net als de prostituees, die in de spotjes hun activiteiten even 'plat leggen' voor een liefdesverklaring op een soepbeker. Henk van Rhee, directeur van het partijbureau van de ChristenUnie, moet niets hebben van de nieuwe reclameserie. Hij bedacht daarom een ludiek bedoelde tegenzet: de 'Doe-normaal-cup', een variant op het door de Tweede-Kamerfractie voorgestelde justitiële 'Doe-normaal-bevel'. Het partijbureau wil de cup, die nog in de maak is, binnenkort aan producent Unox overhandigen.

 

Waarom maakt u zich boos over deze reclame? Er zijn meer smakeloze spotjes.

Van Rhee: ,,Ik zat een tijdje terug een dag in de auto en hoorde achter elkaar die spotjes van Cup-a-soup voorbijkomen. Ik heb daarna aan alle medewerkers van het partijbureau gevraagd of ze in waren voor een ludieke actie. Af en toe moet je een reclame aangrijpen om de vraag te stellen: 'gaat dit niet over een grens?' Reclames worden steeds heftiger om nog op te vallen in het reclamebombardement.''

 

Drinkt op het partijbureau niemand meer Cup-a-soup?

,,We hadden een mand met zakjes Cup-a-soup liggen. Die hebben we weggehaald. Dat is heel democratisch gegaan.''

 

Hoe ziet die Doe-normaal-cup eruit?

,,Een freelance-vormgever die we van tijd tot tijd inhuren, werkt er nog aan. Maar het wordt in elk geval een grote beker met opdruk. We hebben van Unox nog niet gehoord of ze hem in ontvangst willen nemen. Ze waren overdonderd.''

 

Waarom een tegenzet? Bedrijven zien publiciteit als gratis reclame.

,,Om goedkoop commentaar van reclamemakers over gebrek aan humor te voorkomen. Als je van vergelijkbare reclames wat zegt, krijg je meestal alleen maar te horen 'dit is satire' of 'jullie hebben geen gevoel voor humor'. Dat is geen inhoudelijke reactie. Zeg dan nog liever: over smaak valt niet te twisten.''

Labels

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie weert Cup-a-Soup van lunchtafel wegens respectloze reclame'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2004 > oktober

Geen berichten gevonden