ECR-fractie wil duidelijkheid over werktijden voor cockpitpersoneel
Deze week hebben de Europese vakbonden voor cockpitpersoneel aandacht gevraagd voor de werktijden van hun leden. De vakbonden stellen dat piloten volgens wetenschappelijk onderzoek niet langer zouden mogen werken dan dertien uur per dag, maar de werkgevers trekken dat onderzoek in twijfel. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie), Vice-voorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, heeft vandaag aandacht gevraagd voor het ontstane meningsverschil.
Nu komt het soms voor dat piloten vijftien uur moeten werken. De vakbonden willen daarom dat de bestaande Europese regels voor vermoeidheid voor piloten aangescherpt worden. Luchtvaartmaatschappijen hebben grote vraagtekens gezet bij het wetenschappelijk gehalte van genoemd onderzoek. Het onderzoek, uitgevoerd door het Zwitserse onderzoeksbureau Moebus, is op 22 januari 2009 door het Europese Agentschap voor Luchtvaartveiligheid EASA gepubliceerd.
Gevaarlijk
Van Dalen: "Als er iets in de luchtvaart gevaarlijk is, dan is het vermoeidheid van cockpitpersoneel. Tegelijk weten we dat bij dit vraagstuk ook concurrentieverhoudingen tussen luchtvaartmaatschappijen een zeer belangrijke rol spelen. Daarom is een wetenschappelijke en objectieve benadering van de vraag naar werk- en rusturen in de cockpit van groot belang".
Op voorstel van Van Dalen's fractie, de fractie van Europese Conservatieven en Hervormers, gaat de Transportcommissie van het Europees Parlement bij Commissaris Tajani van Transport om opheldering vragen. Van Dalen wil van de Europese Commissie weten of het onderzoeksrapport van goede wetenschappelijke kwaliteit is en, zo ja, wat de Europese Commissie van plan is met de uitkomsten van dat onderzoek te gaan doen.
Nieuwsarchief > 2009 > oktober
Geen berichten gevonden
Reacties op 'ECR-fractie wil duidelijkheid over werktijden voor cockpitpersoneel'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.