Spoor heeft voorrang op wegen
De ChristenUnie is blij met de investeringen in de spoorwegen ter waarde van 4,5 miljard euro, die minister Eurlings maandag in zijn Actieplan Spoor heeft aankondigd. Kamerlid Ernst Cramer: "Dit is een belangrijke stap in de richting van de doelstelling van vijf procent groei per jaar." De ChristenUnie heeft wel vragen bij de invulling van de aangekondigde planstudies. Ook knelpunten op andere corridors moeten worden opgelost.
Cramer: ,,Als daar meer geld voor nodig is, moeten er maar wegenprojecten worden uitgesteld die al in het meerjarenprogramma infrastructuur zijn opgenomen.”
Planstudies
Minister Eurlings kondigt planstudies aan voor de corridors Den Haag-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Utrecht Den-Bosch. Onduidelijk is hoe groot de maatregelen zijn die worden beoogd. Ernst Cramer: "Dit kan variëren van een enkel inhaalspoor bij een station tot grootschalige viersporigheid.’’ De ChristenUnie is er van overtuigd dat uitbreiding naar vier sporen op een groot deel van deze drie trajecten noodzakelijk is.
Utrecht-Rotterdam/Den Haag
De minister stelt geen maatregelen voor de corridor Rotterdam/Den Haag – Gouda voor. Ernst Cramer: "Uit de landelijke markt- en capaciteitsanalyse spoor blijkt echter dat in ieder geval een gedeeltelijke viersporigheid nodig is om de opening van nieuwe stations bij Zoetermeer en Gouda mogelijk te maken. Het lijkt mij dan ook logisch om hier een planstudie voor te starten"
Brabantroute
Voor de Brabantroute wordt verondersteld dat er ruimte ontstaat als er meer treinen via de Betuweroute gaan rijden. Ernst Cramer: "Dan zijn echter wel extra spoorbogen nodig bij Geldermalsen. En je kunt niet alle goederentreinen weghalen van de Brabantroute. Voor de aanleg van station Breda Oost is gedeeltelijke viersporigheid op het traject Breda-Tilburg sowieso nodig. Dit zie ik nog niet terug in het pakket van de minister."
Zaanstreek
Een derde corridor waarvoor geen planstudie wordt gestart, is Alkmaar-Amsterdam. De landelijke markt- en capaciteitsanalyse spoor concludeert dat voor het oplossen van knelpunten tussen Uitgeest en Amsterdam 440 miljoen tot 1 miljard euro nodig is. Ernst Cramer: "In feite is de conclusie dat er nu al geen enkele trein meer bij kan en dat terwijl de regio markt ziet voor nog meer treinen dan de voorgestelde 2 extra intercity’s!” De minister kondigt echter in zijn brief geen maatregelen aan op deze verbinding. Ernst Cramer: ,,De ChristenUnie wil een verdere verkenning van deze corridor waarbij ook het onderzoek naar een metroverbinding een vervolg krijgt. Er is nog een aantal vragen niet beantwoord.”
Valleilijn
Het ministerie heeft een analyse gedaan van de knelpunten op de hoofdcorridors van het Nederlandse spoornet. Recent zijn er echter ook knelpunten bekend geworden op regionale lijnen zoals de Valleilijn. Ernst Cramer: "Ik wil graag weten wat de minister gaat doen om deze knelpunten op te lossen."
Omslag
In het algemeen is de ChristenUnie tevreden met de belangrijke omslag in denken over het openbaar vervoer. Ernst Cramer: "Niet meer alleen wegen maar ook de inzet op een stevige ontwikkeling van het OV is van cruciaal belang om Nederland weer in beweging te krijgen."
- Labels
- Ernst Cramer
- Tweede Kamer
Nieuwsarchief > 2007 > november
Geen berichten gevonden