Cramer wil kenteken en rijbewijs voor tractor
De bestuurder van een tractor moet in de toekomst in het bezit zijn van een geldig rijbewijs, vindt ChristenUnie-Tweede Kamerlid Ernst Cramer. Ook moet het landbouwvoertuig een kenteken krijgen en moet de maximale snelheid verhoogd worden tot veertig kilometer per uur. De tractordiscussie laaide weer op na ongeval waarbij een 13-jarige jongen, die een tractor bestuurde, om het leven kwam.
Volgens Cramer zijn de tractoren tegenwoordig veel sterker.
“Dat vereist een goede beheersing van zo’n machine en
dat betekent al gauw dat je ook wel een bepaalde leeftijd moet
hebben wil je fysiek in staat zijn om een tractor goed te kunnen
bedienen. Daarom is het als je de openbare weg opgaat belangrijk
dat je een goed verkeersinzicht hebt. Dan is het niet voldoende als
je voertuig alleen goed kan besturen en onder controle
hebt.”
Tractoren worden allang niet meer alleen in de landbouwgebieden
gebruikt. Cramer denkt dat het verkeersinzicht door een rijbewijs
vooral groter worden. Ook bij de aanleg van wegen en woonwijken
bijvoorbeeld worden ze massaal in gezet. “Dan komen zulke
machines op gebieden waar een heel andere verkeersdrukte heerst, of
juist ook weggebruikers zijn die minder ervaring hebben met
zo’n groot bakbeest. Dat vergt een beter inzicht van juist de
tractorbestuurder.”
Gedogen
Cramer springt ook in op de discussie over maximumsnelheid voor
tractoren. Nu ligt dat op 25 kilometer per uur. “Meestal
rijden ze harder”, stelt Cramer. “Een snelheid tot
veertig kilometer per uur wordt door de politie gedoogd. De
ChristenUnie blijft tegen zo’n gedoogsituatie. Als overheid
moet je duidelijk zijn.”
De verantwoordelijkheid bij een ongeluk met een tractor die harder
reed dan 25 kilometer per uur, ligt daardoor heel ingewikkeld,
stelt Cramer. “Want officieel mag dat niet, maar het wordt
wel toegelaten. Aan die onduidelijkheid moet een einde
komen.”
Cramer pleit daarom voor een nieuwe maximumsnelheid van veertig
kilometer per uur. “Dat sluit aan bij de huidige praktijk en
stand van de techniek. En het voorkomt onduidelijkheid. Grappig is
dat bij de wijziging van de wegenverkeerswet in 1990 werd betoogd
dat snelheden lager dan 25 km als volstrekt ongeloofwaardig
overkomen. Volgens mij is er nu dezelfde situatie.”
“Minister Eurlings heeft aangegeven dat de kosten van de
invoering van een kenteken en een rijbewijs te hoge kosten met zich
mee gaat brengen. Volgens mij wordt daarmee aan de ene kant niet
voldaan aan de Europese regelgeving op dit punt. Maar aan de andere
kant wordt ook een verkeerde afweging gemaakt als het gaat om de
veiligheid en aansprakelijkheid van zowel de tractorbestuurders als
de overige weggebruikers.”
- Labels
- Ernst Cramer
- Tweede Kamer
Nieuwsarchief > 2007 > augustus
Geen berichten gevonden