Huizinga: Binnenvaart heeft veel toekomst
Nederland moet weer leren leven met water, in plaats van het slechts als een bedreiging buiten de deur te willen houden, zegt staatssecretaris Tineke Huizinga-Heringa (Verkeer en Waterstaat).
DEN HAAG - Ruim twintig werkbezoeken legde Huizinga de afgelopen
maanden af. In die 'honderddagenperiode' heeft ze
uitgebreid kennis kunnen maken met haar portefeuille, zegt de
ChristenUnie-staatssecretaris tijdens een gesprekje aan een
receptietafel in een van de fraaie ruimtes van het Catshuis. Ze wil
er ook de komende jaren mee doorgaan, ook al omdat haar takenpakket
behoorlijk breed is: van binnenvaart tot dijken en sluizen en van
het KNMI tot het regionale openbaar vervoer. Van de bij de start
van het kabinet gehoorde kritiek dat haar portefeuille wat aan de
magere kant is, wil Huizinga dan ook niet weten: ,,Ik ben er erg
blij mee. En ik ben er zeker niet slecht mee
weggekomen''.
Wat heeft u zoal opgestoken van uw werkbezoeken?
,,Onder andere dat de veelgeprezen deltawerken ook een keerzijde
hebben. In Zeeland hoorde ik dat er veel problemen zijn met de
waterkwaliteit achter de deltawerken, met blauwalg bijvoorbeeld.
Dat was een eye-opener voor mij. We moeten Nederland veiliger
maken, maar goed letten op eventuele ongewenste gevolgen. Een
andere ontdekking was de binnenvaart. Het containervervoer vanuit
Rotterdam zal alleen maar toenemen. Met de binnenvaart hebben we
een schone manier van vervoer - de schoonste per ton vervoerde
vracht - die nog flink uitgebreid kan worden. Ik had het beeld van
een rustige, stabiele bedrijfstak. Maar het is echt een bedrijfstak
met heel veel toekomst. In september hoop ik daarom met een plan te
komen voor de binnenvaart.''
Maar we hebben toch de Betuwelijn?
,,Ja, maar er komen zoveel containers dat er geen ruzie hoeft te
zijn over de vraag wie die gaat vervoeren.''
Wat springt er bij uw onderdeel van het beleidsprogramma echt
uit?
,,Een heel belangrijk onderdeel is de watervisie die ik aan het
opstellen ben en die in september zal verschijnen. Daarin zal een
samenhangende visie komen te staan op het beleid met betrekking tot
water, niet alleen voor de komende jaren, maar ook voor de langere
termijn. Een hoofdrol is daarbij weggelegd voor het zogeheten
integraal watermanagement. Dan hebben we het over een samenhangende
aanpak van de wijze waarop we in Nederland met water willen omgaan,
met aspecten als de overgang tussen water en land en de kwaliteit
van het water.''
Dat klinkt al net zo technisch als het beleidsprogram
zelf.
,,Neem bijvoorbeeld de Afsluitdijk, dat is een concreet voorbeeld.
We hebben die dijk vanwege de veiligheid. Maar tegelijk kunnen we
er andere dingen mee doen. Een idee is de dijk te gebruiken bij de
opwekking van duurzame energie. Dan heb ik het niet over windmolens
op de dijk. Er is iets dat 'blue energy' heet. Dat gaat
over het opwekken van energie uit de overgang van zoet naar zout
water, via een chemisch proces dus. Zo'n project lijkt kansrijk
en zou in potentie genoeg energie kunnen opleveren voor de drie
noordelijke provincies. Er zijn ook mensen die zeggen: zo'n
dijk kun je gebruiken om er woningen met zeezicht te bouwen. Dat is
ook iets wat we kunnen bekijken. Vanuit kostenoogpunt is het het
beste om zulke dingen te combineren met onderhoud. De Afsluitdijk
wordt in 2012 opgeknapt, maar de plannen moeten we wel nu al
ontwikkelen.''
Wat moet er nog deze kabinetsperiode worden
uitgevoerd?
,,Op de korte termijn gaan we de kustverdediging versterken. De
zwakke schakels zijn in kaart gebracht. Maar we willen meer doen
dan dijken versterken. Een duinenrij breder maken in plaats van
alleen ophogen, biedt mogelijkheden voor recreatie. Dergelijke
combinaties wil ik vaker maken. Waar we voor staan, is de uitdaging
de mogelijkheden van water te benutten. Dat is wat anders dan
alleen water buitenhouden.''
Dus waterbeheren in plaats van waterkeren?
,,Exact, het wordt leven met water, in plaats van dat water als
bedreiging te zien. Tegelijk moeten we blijven beseffen dat we in
een laaggelegen regio wonen. We moeten nadenken hoe we kunnen
omgaan met de gevolgen van de onmiskenbaar optredende
klimaatverandering. De tijd daarvoor is nu aangebroken, tenminste,
als we niet met z'n allen naar Duitsland willen
verhuizen.''
Bron: Nederlands Dagblad, door onze redacteur Rinder
Sekeris
Nieuwsarchief > 2007 > juni
Geen berichten gevonden
Reacties op 'Huizinga: Binnenvaart heeft veel toekomst'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.