ChristenUnie stelt vragen over veiligheid spoor
De ChristenUnie heeft vandaag schriftelijke kamervragen gesteld over de capaciteit en de beveiliging van de spoorverbinding Amsterdam-Amersfoort. In de onlangs ingediende adviesaanvraag van de NS voor de nieuwe dienstregeling die eind dit jaar ingaat wordt gesproken over een beveiligingsprobleem waardoor treinen bij Baarn minder hard zouden mogen rijden. Dit probleem zou op veel meer plaatsen in Nederland spelen.
Ernst Cramer, Tweede Kamerlid: “Vorig jaar is er veel
discussie geweest over de spoorverbindingen naar het noorden en het
oosten van het land. Wij willen voorkomen dat de reistijd opnieuw
toeneemt.”
Veiligheid
Het probleem bij Baarn wordt veroorzaakt door de maximale
rijsnelheid van de trein. Treinen mogen bij Baarn maximaal 110
km/u. Het beveiligingssysteem op het Nederlandse spoorwegnet werkt
op basis van snelheidstrappen: 40 – 80 –130 – 140
km/u. Dit wordt momenteel naar boven afgerond: de machinist dient
zich aan de geldende snelheid 110 km/u te houden, het
beveiligingssysteem reageert pas als de snelheid van 130 km/u wordt
overschreden. Nu wordt voorgesteld de veiligheidstrap in verband
met de veiligheid naar beneden af te ronden naar 80 km/uur. De
consequentie zou een langere rijtijd zijn voor de
intercities.
De ChristenUnie wil weten op welke plaatsen in Nederland het
probleem met de snelheidstrappen in het beveiligingssysteem nog
meer speelt en wat de minister gaat doen om dit op te lossen en de
extra reistijd te voorkomen. Ernst Cramer “Ik maak mij zorgen
omdat op het traject Amsterdam-Amersfoort ook goederentreinen en
reizigerstreinen elkaar in de weg zitten. De veiligheid moet voorop
staan. Voorkomen moet echter worden dat hierdoor de reistijd
toeneemt”.
Perron
De ChristenUnie wil ook weten hoe het staat met de aanleg van een
extra perron bij station Baarn. Ernst Cramer: “In de zomer
heeft de toenmalige staatssecretaris toegezegd dat dit perron eind
dit jaar wordt opgeleverd. In de adviesaanvraag van de NS lees ik
hierover echter niets en de bouw is nog niet begonnen. Het nieuwe
perron is van belang om te zorgen dat de stoptrein Baarn-Utrecht
niet meer hoeft te kruizen met de intercities
Amersfoort-Amsterdam/Schiphol. De aanleg van dit perron zou
reistijdwinst betekenen en de kans op vertragingen
verkleinen.”
Zie ook:
- Labels
- Ernst Cramer
- Tweede Kamer
Schrijf een reactie via Facebook
Nieuwsarchief > 2007 > maart
Geen berichten gevonden
Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over veiligheid spoor'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.