ChristenUnie en PvdA: Maak trein tussen Amsterdam-Utrecht goedkoper
dinsdag 06 juni 2006 17:58
ChristenUnie en PvdA willen het spoor tussen Amsterdam en Utrecht goedkoper maken, door de wegverbreding van de A2 te beperken tot 8 rijstroken in plaats van 10.
Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) wil de A2 tussen Utrecht en Amsterdam versneld verbreden van 6 naar 10 rijstroken in plaats van de oorspronkelijk geplande 8. ChristenUnie en PvdA vinden dit voorstel getuigen van kortzichtig beleid en pleiten voor het beter benutten van het spoor dat juist het afgelopen jaar voor circa 1 miljard euro is verbreed. Zij willen dat de minister het gebruik van dit vernieuwde spoor gaat stimuleren door het inzetten van meer treinen en pleiten voor een experiment met goedkopere treinkaartjes tussen Amsterdam/Schiphol en Utrecht. Arie Slob (ChristenUnie): “Geef als openingsaanbieding tenminste een jaar lang 50 % korting om automobilisten de trein in te lokken. Dit past goed bij het voornemen van de minister om te experimenteren met tijdelijk goedkoop openbaar vervoer.”
Meer treinen
De verbreding van de A2 van 6 naar 8 stroken en de verbreding van het spoor waren onderdeel van de corridorstudie Amsterdam-Utrecht. Arie Slob: “De huidige losse flodder van Peijs doorkruist de integraliteit van de corridorstudie naar onze mening geheel. Ondanks het klaarkomen van de verbreding van het spoor tussen Amsterdam en Utrecht eind dit jaar, gaan er als het aan de NS ligt voorlopig nauwelijks extra treinen rijden. In december komt er per uur slechts één extra stoptrein en de directe verbinding Amsterdam-Maarssen vervalt. Pas in 2009 komen er mogelijk extra intercities tussen Utrecht en Schiphol. Co Verdaas (PvdA): “Het is sowieso de vraag of verdere verbreding van de A2 de automobilist helpt. Maar het spoor moet in ieder geval niet in een nadeliger positie komen en de miljardeninvestering ondoelmatig, zo niet zinloos worden.”
ChristenUnie en PvdA willen daarom dat er direct vanaf de opening van het vernieuwde traject fors meer treinen gaan rijden. Arie Slob: “Met een hoge frequentie maak je de trein aantrekkelijk. Wij willen automobilisten goedkoop kennis laten maken met de nieuwe snelle verbinding. In België hebben dit soort experimenten het openbaar vervoer een enorme impuls gegeven. Daarmee benut je de investeringen in het spoor en voorkom je een extra miljoeneninvestering in wegverbreding.” Een bijkomend voordeel is dat het plan al in 2007 gerealiseerd kan worden terwijl de wegverbreding pas in 2010 klaar kan zijn.
Zie ook:
Radio 1 Journaal: Plan voor helft goedkoper treinreizen naar Amsterdam - 7 juni 2006
Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) wil de A2 tussen Utrecht en Amsterdam versneld verbreden van 6 naar 10 rijstroken in plaats van de oorspronkelijk geplande 8. ChristenUnie en PvdA vinden dit voorstel getuigen van kortzichtig beleid en pleiten voor het beter benutten van het spoor dat juist het afgelopen jaar voor circa 1 miljard euro is verbreed. Zij willen dat de minister het gebruik van dit vernieuwde spoor gaat stimuleren door het inzetten van meer treinen en pleiten voor een experiment met goedkopere treinkaartjes tussen Amsterdam/Schiphol en Utrecht. Arie Slob (ChristenUnie): “Geef als openingsaanbieding tenminste een jaar lang 50 % korting om automobilisten de trein in te lokken. Dit past goed bij het voornemen van de minister om te experimenteren met tijdelijk goedkoop openbaar vervoer.”
Meer treinen
De verbreding van de A2 van 6 naar 8 stroken en de verbreding van het spoor waren onderdeel van de corridorstudie Amsterdam-Utrecht. Arie Slob: “De huidige losse flodder van Peijs doorkruist de integraliteit van de corridorstudie naar onze mening geheel. Ondanks het klaarkomen van de verbreding van het spoor tussen Amsterdam en Utrecht eind dit jaar, gaan er als het aan de NS ligt voorlopig nauwelijks extra treinen rijden. In december komt er per uur slechts één extra stoptrein en de directe verbinding Amsterdam-Maarssen vervalt. Pas in 2009 komen er mogelijk extra intercities tussen Utrecht en Schiphol. Co Verdaas (PvdA): “Het is sowieso de vraag of verdere verbreding van de A2 de automobilist helpt. Maar het spoor moet in ieder geval niet in een nadeliger positie komen en de miljardeninvestering ondoelmatig, zo niet zinloos worden.”
ChristenUnie en PvdA willen daarom dat er direct vanaf de opening van het vernieuwde traject fors meer treinen gaan rijden. Arie Slob: “Met een hoge frequentie maak je de trein aantrekkelijk. Wij willen automobilisten goedkoop kennis laten maken met de nieuwe snelle verbinding. In België hebben dit soort experimenten het openbaar vervoer een enorme impuls gegeven. Daarmee benut je de investeringen in het spoor en voorkom je een extra miljoeneninvestering in wegverbreding.” Een bijkomend voordeel is dat het plan al in 2007 gerealiseerd kan worden terwijl de wegverbreding pas in 2010 klaar kan zijn.
Zie ook:
Radio 1 Journaal: Plan voor helft goedkoper treinreizen naar Amsterdam - 7 juni 2006
- Labels
- Arie Slob
- Tweede Kamer
Schrijf een reactie via Facebook
Nieuwsarchief > 2006 > juni
Geen berichten gevonden
Reacties op 'ChristenUnie en PvdA: Maak trein tussen Amsterdam-Utrecht goedkoper'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.