Of je nu in je eerste periode als volksvertegenwoordiger zit of al meer ervaring hebt, deze training helpt jou als politicus van de ChristenUnie om je politieke effectiviteit te vergroten. Dit bereik je door het volgen van een samenhangend programma waarin je wordt uitgedaagd jouw drijfveren en ambities te vertalen naar een onderscheidende inhoudelijke agenda en politieke strategie. Om deze vervolgens met praktische vaardigheden en een tastbaar campagneplan te realiseren. Politiek leiderschap in uitvoering, op weg naar (her)verkiezing in 2026!
Het programma bestaat uit 3 dagen. De accenten die de tweede en derde dag gelegd worden, worden mede bepaald door de wensen die de deelnemers de eerste en tweede dag aangeven.
Programma
Dag 1 (9 november 2024)
M.m.v. Hans van der Vaart (bestuurlijk strateeg), Josse de Voogd (onderzoeker en publicist op het raakvlak van ruimte, politiek en samenleving) en David Westveer (communicatiestrateeg)
Kernwaarden
We starten de dag met de kernwaarden van de ChristenUnie en reflecteren daarop. We onderzoeken jouw kompas voor je politiek handelen aan de hand van het Socratisch kwadrant, en op welke aspecten je wilt en kunt groeien. We plaatsen dit in het perspectief van jouw persoonlijke achtergrond. Met deze oefeningen wordt expliciet hoe jouw persoonlijke drijfveren een rol spelen in je afwegingskader voor jouw politiek handelen. Met dit in gedachten luister je naar het hierna volgende betoog van Josse de Voogd.
Wat houdt “de kiezer” bezig?
Het bepalen van een goede politieke strategie kan niet zonder inzicht in de maatschappelijke context waarin je handelt. In zijn verhaal gaat Josse de Voogd in op de worstelingen van burgers met de overheid en bureaucratie, en dilemma's die overheden tegenkomen (stapeling van problematieken, wel/geen participatie etc.), de verkiezingsgeografie van Nederland, maatschappelijke en politieke veranderingen, onbehagen en polarisatie en de Atlas van Afgehaakt Nederland.
Als voorbereiding op dit onderdeel heb je drie lokale thema’s of speerpunten meegenomen. In kleine groepen bespreek je welke invloed de informatie van de ochtend heeft op jouw top 3: krijgen de thema’s een andere lading, verandert je lijstje speerpunten – of niet?
Communicatie: narratieve strategie
Als laatste onderdeel van deze eerste dag staat het onderwerp communicatie op de rol. Tijdens de eerste bijeenkomst staan we stil hoe beeldvorming werkt bij de inwoners van jouw gemeente en de kracht van een herkenbaar geluid. Oftewel, we gaan aan de slag met ‘jouw verhaal’. David Westveer neemt ons als communicatiestrateeg mee in het onderwerp ‘narratieve strategie’ en sluit direct aan op de opbrengsten van de eerder aan de orde gekomen onderdelen van de dag. De uitkomsten van deze workshop kun je na afloop direct lokaal toepassen.
Dag 2 (11 januari 2025)
M.m.v. Hans van der Vaart (bestuurlijk strateeg) en David Westveer (communicatiestrateeg)
Politieke agenda
Aan de hand van de opbrengsten van dag 1 stel jij je eigen politieke agenda samen. Hoe zien jouw speerpunten eruit? Wat wil je precies bereiken? Wie heb je daar voor nodig? Aan de hand van de methodiek ”Fractie in Control” diep je dit uit tot een voor jou praktische politieke agenda én strategie.
Communicatie: positioneren en kernboodschappen
Ook tijdens deze dag krijgt het onderwerp communicatie weer een plaats. Tijdens de eerste bijeenkomst stonden we erbij stil hoe beeldvorming werkt bij de inwoners van jouw gemeente en de kracht van een duidelijk verhaal. Tijdens de tweede bijeenkomst gaan we verder in op hoe je een effectieve verbinding maakt met je omgeving en hoe je je in het politieke veld communicatief kunt positioneren naar achterban en omgeving. Hierbij gaan we aan de slag met een message house: hoe kun je duidelijk en gericht jouw boodschap uitdragen via communicatie?
Debatteren
Het betere politieke handwerk is nodig om iets te kunnen bereiken: debatteren. We starten met een stuk theorie, en passen dit onmiddellijk toe in een debattoernooi.
Dag 3 (22 maart 2025)
M.m.v. Hans van der Vaart (bestuurlijk strateeg) en David Westveer (communicatiestrateeg)
Communicatie: dynamiek in de media en zichtbaarheid
Tijdens de afsluitende bijeenkomst diepen we bij het onderdeel communicatie de onderwerpen ‘dynamiek in de media’ en zichtbaarheid uit. Een belangrijk onderwerp gedurende het gehele politieke seizoen, maar zeker ook tijdens verkiezingstijd. Hoe kun je effectief zichtbaar zijn op onderwerpen die er toe doen? Hoe creëer je free publicity bij de media en zorg je bijvoorbeeld dat je goed op sociale media actief bent? Tijdens de laatste sessie krijg je praktische handvatten mee die je ook weer direct lokaal kunt toepassen.
Campagnestrategie
Met de verkiezingen in aantocht gebruik je opbrengsten van de eerste twee dagen en de ochtend van dag 3 om een blauwdruk voor jouw verkiezingsprogramma te maken. Daarna word je uitgedaagd in 7 stappen te komen tot een praktisch toepasbare campagnestrategie.